Mediakutsu: Tule mukaan Vuokranantaja 2019 -tapahtumaan!

Helsingin Messukeskuksessa järjestettävä Vuokranantaja 2019 -tapahtuma kokoaa yli 1100 yksityistä asuntosijoittajaa ja vuokranantajaa Helsingin Messukeskukseen lauantaina 5.10.2019. Tervetuloa mukaan kuulemaan, miltä Suomen asuntomarkkinat näyttävät vuokranantajan silmin!

Missä mennään asuntomarkkinoilla? Miltä näyttävät Suomen talouden näkymät? Miten valtion tulisi tukea asumista? Vuokranantaja-tapahtuma katsoo maailmaa vuokranantajan silmin ja antaa tuhdin ajankohtaiskatsauksen talouteen ja politiikkaan vuokranantajan näkökulmasta. Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia.

Mitä? Vuokranantaja 2019 -tapahtuma lauantaina 5.10.2019
Missä?  Messukeskus Siipi, Rautatieläisenkatu 3, 00520 Helsinki
Milloin? lauantaina 5.10.2019, klo 9:30 - 16:15

VUOKRANANTAJA 2019 -TAPAHTUMAN AIKATAULU

09:00 Ovet aukeavat, kahvit ja näytteilleasettajiin tutustumista

10:00 TILAISUUDEN AVAUS - TERVETULOA
Juontaja Merja Mähkä
Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes

10:10 ISO KUVA KUNTOON - ONKO SUOMEN ASUNTOMARKKINA KAARNAVENE MAAILMANTALOUDEN AALLOILLA?

Talous- ja asuntopolitiikan näkymät hallitusohjelman ja vuoden 2020 budjettiesityksen valossa
Ministeri Raimo Sailas

Asuntorahoitukseen liittyvä sääntely
Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi

Miltä näyttää asuntomarkkinoilla lukujen valossa?
Rakennusteollisuuden pääekonomisti Jouni Vihmo
Nordean ekonomisti Lotta Lähteenmäki
MustRead-median osakas Heikki Pursiainen

11 :50 Tauko, kahvit ja näytteilleasettajiin tutustuminen

13:00 VALTION ROOLI ASUMISESSA
Suomen asumisen tukijärjestelmä vuonna 2030
Poliitikko Osmo Soininvaara

Miten asumisen tuet vaikuttavat yksityiseen vuokranantajaan?
Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa

13:45 Tauko, kahvit ja näytteilleasettajiin tutustuminen

14:30 SUOMEN VUOKRANANTAJAT 20 VUOTTA

Mistä tulemme? Katsaus Suomen Vuokranantajien historiaan
Kuhanen-Asikainen-Kanervan asianajaja Ari Kanerva

Kiinteistöliiton tervehdys Suomen Vuokranantajille
Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen

KALEVAUVA.Fl:N ASUNTOMARKKINAKATSAUS

15.45 PÄÄTÖSSANAT

Ilmoittaudu mukaan: https://www.lyyti.fi/reg/vuokrantaja2019sidosryhma

Viestintä- ja kehittämispäällikkö Liina Länsiluoto, liina.lansiluoto@vuokranantajat.fi, p. 040 835 4900

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta 12.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.