Mediakutsu: Uusi puu -kilpailu etsii puupohjaisen biotalouden uusia innovaatiota

Puu on ihmeaine, josta kaavaillaan suuria. Mitä kaikkea nanoselluloosasta tai ligniinistä voi syntyä? Onko puusta fossiilisten raaka-aineiden tai puuvillan korvaajaksi? Löytyykö puusta ratkaisu kasvavaan muoviongelmaan? Uusi puu -kilpailu tuo puupohjaisen biotalouden innovaatiot tutustuttaviksi 6.6.2018 alkavalla kilpailulla ja etsii jälleen uusia ratkaisuja.

Uusi puu -tilaisuudessa tutustutaan jo nyt markkinoilla oleviin puupohjaisiin tuotteisiin ja tuleviin tähtiin sekä pureudutaan ajankohtaisiin kysymyksiin siitä, mihin globaaleihin haasteisiin puu tuo ratkaisuja. Puupohjaisen biokiertotalouden merkityksestä ja potentiaalista keskustelevat johtavat asiantuntijat mm. Sitrasta, VTT:ltä, Business Finlandista ja alan edelläkävijäyrityksistä sekä kansanedustajat Anders Adlercreutz (RKP) ja Antti Rantakangas (kesk.).

Tilaisuudessa julkistetaan jo kolmatta kertaa järjestettävä Uusi puu -kilpailu. Kilpailun avulla etsitään uusia innovatiivisia puupohjaisia ratkaisuja tiedostavan kuluttamisen, resurssiniukkuuden, kaupungistumisen, väestörakenteen muutosten ja digitalisoitumisen haasteisiin.

Aika: keskiviikko 6.6.2018 klo 8.30 – 10.30.
Paikka: Juhlatila M6, Mannerheimintie 6 A (6. krs.), 00100 Helsinki

Tilaisuus on avoin biotalouden kanssa toimiville ja sitä edistäville toimijoille, päättäjille ja medialle.

Ilmoittautuminen ja haastattelutoiveet:

Susanna Winqvist
projektipäällikkö
susanna.winqvist@uusipuu.fi

Uusi puu -hanke
Uusi puu kertoo, mitä puupohjaisia ratkaisuja on jo nyt markkinoilla, millainen yhteiskunnallinen vaikutus niillä on ja miltä alan tulevaisuus näyttää. Viemme viestiä puupohjaista biotaloudesta yhteiskunnallisille vaikuttajille ja poliittisille päätöksentekijöille.

Hankkeen toimijat:

Tilaisuuden ohjelma

8.30 – 9.00 Metsäinen uusi puuro
Aamupuuroa metsäisellä twistillä. Uusi puu -näyttely avoinna.

9.00 – 9.10 Tervetuloa
Sari Hassi, ympäristöpäällikkö, Tetra Pak Oy, Uusi puu -hankkeen puheenjohtaja

9.10 – 9.35 Pikapaneeli 1: Puupohjainen biokiertotalous: mitä se merkitsee?
Paneelissa katsaus siihen, mitä puupohjainen biokiertotalous on ja miten konkreettiset ratkaisut vastaavat globaaleihin haasteisiin, mikä merkitys niillä on yhteiskunnalle, yritystoiminnalle ja viennille. Aiheesta keskustelevat:

• Anders Adlercreutz, kansanedustaja, RKP
  • Ernesto Hartikainen, johtava asiantuntija, Sitra
  • Risto Huhta-Koivisto, Senior Director, Bioeconomy & Circular Economy, Business Finland
  • Liisa Mäkijärvi, toimitusjohtaja, Suomen Metsäsäätiö

9.35 – 10.00 Pikapaneeli 2: Neljäs teollinen (puu)vallankumous
Puu on uusi ihmeaine ja taipuu moneen. Mitä syntyy (nano)selluloosasta tai ligniinistä? Onko puusta muovin korvaajaksi? Miten puupohjaiset ratkaisut voivat muuttaa esimerkiksi tekstiili- ja kemianteollisuutta ja mitä muutokseen tarvitaan? Aiheesta keskustelevat:

• Ali Harlin, tutkimusprofessori, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
  • Erno Järvinen, tutkimuspäällikkö, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • Janne Poranen, toimitusjohtaja, Spinnova Oy
  • Antti Rantakangas, kansanedustaja, kesk.

10.00 – 10.10 Lähtölaukaus: Uusi puu -kilpailu 2018
Susanna Winqvist, projektipäällikkö, Uusi puu -hanke

Mihin kaikkeen puu pystyy? Sitä selvitetään jälleen tänä vuonna, kun Uusi puu -kilpailussa etsitään puuta hyödyntäviä konkreettisia tuotteita ja ratkaisuja, jotka vastaavat maailmanlaajuisten haasteisiin. Uusi puu -kilpailussa aiemmin palkittuja innovaatioita ovat mm. sellusta valmistettu lanka ja biohajoava kipsi.

Uusi puu -kilpailun tuomariston terveisiä: Marianne Heikkilä, pääsihteeri, Marttaliitto

10.10 – 10.30 Uusi puu -näyttely: puupohjaiset ratkaisut nyt ja tulevaisuudessa
Uusi puu -hankkeessa mukana olevien organisaatioiden laajan tuotevalikoiman kautta on helppo oivaltaa, että puupohjainen biokiertotalous on täällä jo nyt. Tutustu näyttelyyn ja löydä kattauksesta ikivihreät ratkaisut, tämän hetken hittikimara ja tulevat puupohjaiset tähdet.

Tilaisuuden juontajana ja moderaattorina toimii Jukka Relander Kaiku Helsingistä.