MEDIAKUTSU: Vaikuttamisiltapäivä - Työelämän murros 28.4.2022 klo 13.00 Lahden Malskilla

Ajankohtaisessa tehopäivässä Lahden Malskilla sukelletaan Työelämän murrokseen asiantuntijoiden avustuksella. Mitkä ovat seuraavan nousukauden edellytykset? Mikä on sopimisen kulttuurin seuraava luku? Miten Suomi näkyy osaamisen kartalla?

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan Hämeen kauppakamarin järjestämää valiokuntien Vaikuttamisiltapäivää Lahden Malskille (Sammiosali, Päijänteenkatu 9) torstaina 28.4. klo 13.00-16.30.

OHJELMA

Hämeen kauppakamari tarjoaa ilmoittautuneille median edustajille lounaan klo 12.00-13.00 Malskin Bistrossa.

Tilaisuuden moderaattorina toimii tulevaisuustutkija Ilkka Halava.

Vaikuttamisiltapäivän avaus
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen

Nopea vuosikymmen, hidas päätöksenteko
Tulevaisuustutkija Ilkka Halava

Seuraavan nousukauden edellytykset
Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies

Sopimisen kulttuurin seuraava luku
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta

Miten Suomi näkyy osaamisen kartalla?
Sitran vanhempi neuvonantaja Tapio Huttula

Tilaisuuden yhteenveto
Tulevaisuustutkija Ilkka Halava

Hämeen kauppakamarin toiminta vuonna 2022
Toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen

Lounastarjoilun vuoksi toivomme, että median edustajat ilmoittautuvat tiistaihin 26.4. klo 12.00 mennessä osoitteeseen: paivi.pulkki@hamechamber.fi

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamari on Vuoden kauppakamari kaudella 2021–2022.

Valtion infrainvestointiohjelman rahoitus ei ole realistinen2.5.2022 07:59:45 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää erityisesti nykyisen rataverkoston kehittämistä ja Hämeen poikittaisten liikenneväylien tason parantamista alueen tärkeimpinä tavoitteina. ”Panokset pitäisi sijoittaa nykyisen pääradan kehittämiseen ja valtatieverkoston parantamiseen, eikä suunnitella uusia hankkeita lisää. Venäjän epävakaa tilanne korostaa entisestään myös energian saatavuuteen liittyviä haasteita, mikä vauhdittaa fossiilisista polttoaineista luopumista. Raideliikenne on keskeisessä roolissa tehokkaassa ja päästöttömässä liikkumisessa”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Venäjä säikäytti markkinat27.4.2022 10:21:18 EEST | Tiedote

Epävarmuudesta huolimatta Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne oli vielä alkuvuodesta melko normaali. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät synkistyivät yllättävän voimakkaasti ja myös kuluttajien luottamus romahti maaliskuussa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut nopean shokkireaktion, joka on heijastunut sekä yritysten että kuluttajien näkymiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Uusia hallitusammattilaisia Hämeen alueelle11.4.2022 10:53:27 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin maaliskuussa viidettä kertaa etänä. ”Hienoa, että saimme alueellemme uusia tutkinnon suorittaneita, sillä tällä hetkellä on suuri pula hyvistä hallitusammattilaisista. Hämeen kauppakamarin alueelta vaativan tutkinnon läpäisi 20 henkilöä, joista 11 on Päijät-Hämeestä ja yhdeksän henkilöä Kanta-Hämeestä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Yritysten kasvuodotukset ovat vaisuja30.3.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Työvoiman saatavuus, raaka-aineiden ja komponenttien saatavuusongelmat, Ukrainan sodasta aiheutuneet pakotteet ja logistiset ongelmat rajoittavat yritysten toimintaa Hämeessä, selviää kauppakamarien tuoreimmasta talouskyselystä. ”Edelleen työvoiman saatavuusongelmat ovat alueellamme pahentuneet ja jopa 48 prosenttia yrityksistä kertoo ammattitaitoisen työvoiman puutteen rajoittavan niiden toimintaa. Hämeessä yritykset katsoivat jo positiivisesti tulevaisuuteen korona-ajan jälkeen, mutta nyt kasvuennusteet ovat supistuneet Ukrainan sodasta johtuen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Ratkaisut ammattidieselin käyttöönottamiseksi on tehtävä kiireellisesti25.3.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Poikkeuksellinen ja erittäin nopea kuljetuskustannusten nousu iskee erityisen kovaa suomalaisiin kuljetusyrittäjiin ja Suomen logistiseen kilpailukykyyn. Kauppakamarit peräänkuuluttavat nopeita toimenpiteitä yritysten auttamiseksi ja esittävät yhtenä ratkaisuna ammattidieselin käyttöönottoa. ”Poikkeuksellisen kovaan polttoaineen hinnannousuun on vastattava nyt. Tarvitaan nopeita toimia, kuten ammattidieselin käyttöönottoa, joiden avulla rakennetaan silta yrityksille vaikean tilanteen yli. Aikaa odottaa vaikkapa vuoden päähän ei ole”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.