Mediakutsu: Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija tutustuvat Varsinais-Suomen saariston maatalousyrittäjiin ja ruoantuotantoon 12.-13.8.

Vuoden Kokki 2019 Mikko Kaukonen ja Vuoden Tarjoilija 2019 Heidi Martikainen vierailevat 12.–13. elokuuta maatiloilla Varsinais-Suomen saaristossa ja tutustuvat maatalousyrittäjiin ja ruoan alkuperään. Median edustajat kutsutaan osallistumaan maatilavierailuihin sekä lounastamaan ja keskustelemaan ruoantuottajien ja ravintola-alan huippuammattilaisten kanssa.

Maatilaretken monipuoliset tutustumiskohteet sijaitsevat Kemiönsaarella, Paraisilla, Korppoossa ja Nauvossa. Retkipäivien aikana tutustutaan saaristoalueen ruoantuotantoon mm. kasvinviljelyyn, tuotantoeläimiin ja niiden kasvatuksen sekä kotimaisiin juomiin. Tarkempaa tietoa maatilakohteista löytyy päiväkohtaisesta ohjelmasta.

Maataloustuottajienkokkien ja tarjoilijoiden yhteistyön kautta yhdistyvät kestävä ruoantuotanto ja kestävä gastronomia. Kokit ja tarjoilijat ovat myös avainhenkilöitä keskustelussa vastuullisista tuotantotavoista, kotimaisen ruoan arvostuksesta ja kestävän ruokakulttuurin edistämisestä. Maatilaretki toteutetaan tuottajajärjestöjen MTK:n ja SLC:n sekä ELO-säätiön yhteistyö.

Ruoanlaiton ammattilaisten Vuoden Kokki ja salipuolen ammattilaisten Vuoden Tarjoilija kilpailukäytiin huhtikuussa Kevätmessuilla Helsingin Messukeskuksessa. Vuoden Kokki 2019 -kilpailun voitti Mikko Kaukonen (Food Camp Finland, Helsinki) ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailun voitti Heidi Martikainen (ravintola Savoy, Helsinki). Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut järjestää ELO – Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhteistyössä laajan kumppaniverkoston kanssa.

Tervetuloa tutustumaan Varsinais-Suomen saariston monipuoliseen ruoantuotantoon yhdessä ruoka-alan huippujen kanssa!

Aika: 12.-13.8.2019

Paikka: Varsinais-Suomen saaristo (mm. Kemiönsaari, Parainen ja Nauvo)

Päivä 1: maanantai 12. elokuuta

11.00 Tilavierailu Anders Abrahamssonin tilalla Rosendal, jossa viljellään jäävuorisalaattia, kukkakaalta, parsakaalta, kesäkurpitsaa, vesimelonia ja kurkkua sekä viljaa
Kullas Gård, Rosendal Östra 50 B, 25860 BJÖRKBODA (Kemiönsaari)

12.00 Tilavierailu Oscar Ekholmin tilalla Nyborg gård, jossa viljellään perunaa, sipulia, parsaa, mansikkaa, valkosipulia ja tilliä.

Nyborg gård, Skinnarvikvägen 188, 25860 BJÖRKBODA (Kemiönsaari)

13.00 Taxivene Grunnesta Paraisten porttiin

13.30 Lounas, Paraisten portti

Paraisten Portti, Atuntie 1025, 21600 PARAINEN

14.20 Taksivenekuljetus Paraisten portista Sorpo Herefordille

14.30 Tilavierailu Johan ja Nina Hermanssonin nautakarjatilalla Sorpo Hereford, jossa vastuullisesti ja eettisesti kasvatetaan lihakarjaa ja tuotetaan tilan omia lihatuotteita

Sorpo Hereford, Sorpovägen 167, 21600 PARGAS

15.45 Taksivenekuljetus Heisalaan

16.00-17.00 Tilavierailu Toni Rahkosen omenatilalla Heisalan saarella ja tutustuminen

omenatuotteisiin ja -juomiin, joita tuotetaan yhteistyössä Skärgårdscider-
yhtiön kanssa
Toni Rahkonen, Heisalavägen 320, 21600 PARGAS (Parainen)

Päivä 2: tiistai 13. elokuuta

9.00 Tilavierailu Sverker ja Anette Blombergin maitotilalla Vestergård Nauvossa, jossa perhe tuottaa maitoa Länsimaidolle (Valio)
Vestergård, Andtbölevägen 76, 21670 PÄRNÄS (Parainen)

10.30-12.30 Tilavierailu ja lounas Kirsi ja Greger Anderssonin lammastilalla Korsnäs

Östergård Nauvossa, jossa luonnonlaitumilla laiduntavien karitsoiden
lihaa myydään mm. suoramyyntinä. Valmistamme yhdessä lounasta mm.
lammasmaksasta.

Korsnäs Östergård, Korsnäsvägen 33, 21670 PÄRNÄS (Parainen)

Varusteet ja ruokailu

Säänmukainen pukeutuminen ja kävelyä varten mukavat jalkineet. Mikäli noudatat erityisruokavaliota, kerro siitä ilmoittautumisen yhteydessä.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen

Vahvista osallistumisesi 9.8.2019 mennessä:

Lisätietoa Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija-kilpailuista:

- Toimitusjohtaja Bettina Lindfors, ELO Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, p. 040 920 9810, bettina.lindfors@elo-saatio.fi

Tervetuloa!

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC (https://slc.fi

Maa ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK (https://www.mtk.fi

ELO-säätiö, Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut (http://www.elo-saatio.fi)

Vastuullisen lihan Suomi -seminaari 20.11.13.11.2019 12:29:50 EETKutsu

Mitä on vastuullisesti tuotettu liha? Mikä lihantuotannossa mietityttää eniten? Onko se ilmastonmuutos vai kenties tuotantotapa. Tuleeko turvallinen ja eettisesti tuotettu liha tekemään kauppansa tulevaisuudessakin? Tule kuulemaan alustuksia, keskusteluja ja mielipiteitä suomalaisesta lihantuotannosta MTK Keskusliiton lihavaliokunnan järjestämään Vastuullisen lihantuotannon seminaariin keskiviikkona 20.11.2019 klo 16.00-18.30, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki.

Mansikit saapuvat Helsingin yliopistolle tänään kello 11-13 – nuoret tuottajat toivovat rakentavaa keskustelua ja kannustusta ilmastotoimiinsa5.11.2019 04:00:00 EETTiedote

Jersey-rotuinen Orawa ja Holstein-rotuinen Okadi -lehmä saapuvat tänään kello 11-13 näytille Helsingin yliopiston Porthania-rakennuksen edustalle, Yliopistonkatu 3. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n maaseutunuoret, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n nuoret ja Helsingin yliopiston kotieläintieteen opiskelijoiden Akateeminen karjakerho AKK haluavat "Mikä on lehmä?" -tempauksellaan muistuttaa siitä, että vastuullisesti hoidetulla ja kasvatetulla lehmällä on Suomessa monia positiivisia ympäristö- ja muita vaikutuksia. MTK-Keski-Suomen johtokunta ja maaseutunuorten valiokunta järjestävät samaan aikaan oman tempauksen Jyväskylän yliopistolla.