Mediakutsu: Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija tutustuvat Varsinais-Suomen saariston maatalousyrittäjiin ja ruoantuotantoon 12.-13.8.

Vuoden Kokki 2019 Mikko Kaukonen ja Vuoden Tarjoilija 2019 Heidi Martikainen vierailevat 12.–13. elokuuta maatiloilla Varsinais-Suomen saaristossa ja tutustuvat maatalousyrittäjiin ja ruoan alkuperään. Median edustajat kutsutaan osallistumaan maatilavierailuihin sekä lounastamaan ja keskustelemaan ruoantuottajien ja ravintola-alan huippuammattilaisten kanssa.

Maatilaretken monipuoliset tutustumiskohteet sijaitsevat Kemiönsaarella, Paraisilla, Korppoossa ja Nauvossa. Retkipäivien aikana tutustutaan saaristoalueen ruoantuotantoon mm. kasvinviljelyyn, tuotantoeläimiin ja niiden kasvatuksen sekä kotimaisiin juomiin. Tarkempaa tietoa maatilakohteista löytyy päiväkohtaisesta ohjelmasta.

Maataloustuottajienkokkien ja tarjoilijoiden yhteistyön kautta yhdistyvät kestävä ruoantuotanto ja kestävä gastronomia. Kokit ja tarjoilijat ovat myös avainhenkilöitä keskustelussa vastuullisista tuotantotavoista, kotimaisen ruoan arvostuksesta ja kestävän ruokakulttuurin edistämisestä. Maatilaretki toteutetaan tuottajajärjestöjen MTK:n ja SLC:n sekä ELO-säätiön yhteistyö.

Ruoanlaiton ammattilaisten Vuoden Kokki ja salipuolen ammattilaisten Vuoden Tarjoilija kilpailukäytiin huhtikuussa Kevätmessuilla Helsingin Messukeskuksessa. Vuoden Kokki 2019 -kilpailun voitti Mikko Kaukonen (Food Camp Finland, Helsinki) ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailun voitti Heidi Martikainen (ravintola Savoy, Helsinki). Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut järjestää ELO – Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhteistyössä laajan kumppaniverkoston kanssa.

Tervetuloa tutustumaan Varsinais-Suomen saariston monipuoliseen ruoantuotantoon yhdessä ruoka-alan huippujen kanssa!

Aika: 12.-13.8.2019

Paikka: Varsinais-Suomen saaristo (mm. Kemiönsaari, Parainen ja Nauvo)

Päivä 1: maanantai 12. elokuuta

11.00 Tilavierailu Anders Abrahamssonin tilalla Rosendal, jossa viljellään jäävuorisalaattia, kukkakaalta, parsakaalta, kesäkurpitsaa, vesimelonia ja kurkkua sekä viljaa
Kullas Gård, Rosendal Östra 50 B, 25860 BJÖRKBODA (Kemiönsaari)

12.00 Tilavierailu Oscar Ekholmin tilalla Nyborg gård, jossa viljellään perunaa, sipulia, parsaa, mansikkaa, valkosipulia ja tilliä.

Nyborg gård, Skinnarvikvägen 188, 25860 BJÖRKBODA (Kemiönsaari)

13.00 Taxivene Grunnesta Paraisten porttiin

13.30 Lounas, Paraisten portti

Paraisten Portti, Atuntie 1025, 21600 PARAINEN

14.20 Taksivenekuljetus Paraisten portista Sorpo Herefordille

14.30 Tilavierailu Johan ja Nina Hermanssonin nautakarjatilalla Sorpo Hereford, jossa vastuullisesti ja eettisesti kasvatetaan lihakarjaa ja tuotetaan tilan omia lihatuotteita

Sorpo Hereford, Sorpovägen 167, 21600 PARGAS

15.45 Taksivenekuljetus Heisalaan

16.00-17.00 Tilavierailu Toni Rahkosen omenatilalla Heisalan saarella ja tutustuminen

omenatuotteisiin ja -juomiin, joita tuotetaan yhteistyössä Skärgårdscider-
yhtiön kanssa
Toni Rahkonen, Heisalavägen 320, 21600 PARGAS (Parainen)

Päivä 2: tiistai 13. elokuuta

9.00 Tilavierailu Sverker ja Anette Blombergin maitotilalla Vestergård Nauvossa, jossa perhe tuottaa maitoa Länsimaidolle (Valio)
Vestergård, Andtbölevägen 76, 21670 PÄRNÄS (Parainen)

10.30-12.30 Tilavierailu ja lounas Kirsi ja Greger Anderssonin lammastilalla Korsnäs

Östergård Nauvossa, jossa luonnonlaitumilla laiduntavien karitsoiden
lihaa myydään mm. suoramyyntinä. Valmistamme yhdessä lounasta mm.
lammasmaksasta.

Korsnäs Östergård, Korsnäsvägen 33, 21670 PÄRNÄS (Parainen)

Varusteet ja ruokailu

Säänmukainen pukeutuminen ja kävelyä varten mukavat jalkineet. Mikäli noudatat erityisruokavaliota, kerro siitä ilmoittautumisen yhteydessä.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen

Vahvista osallistumisesi 9.8.2019 mennessä:

Lisätietoa Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija-kilpailuista:

- Toimitusjohtaja Bettina Lindfors, ELO Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, p. 040 920 9810, bettina.lindfors@elo-saatio.fi

Tervetuloa!

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC (https://slc.fi

Maa ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK (https://www.mtk.fi

ELO-säätiö, Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut (http://www.elo-saatio.fi)

Suomessa lihaa tuotetaan vastuullisesti – kilpailijat vastuullisuudessa takamatkalla15.8.2019 10:59:15 EESTTiedote

Suomalainen lihaketju on jo vuosia tehnyt tutkimus- ja kehitystyötä sen eteen, että kotimaisen valkuaisen osuutta voidaan kasvattaa ja soijan käyttöä rehustuksessa saadaan vähennettyä. Euroopassa soijaa käytetään kotieläinten rehustuksessa enemmän ja kauppasodan myötä lisääntyvä soijan tuonti parantanee soijaa runsaasti käyttävien kilpailukykyä. Suomalainen vastuullisempi tapa tuottaa lihaa on saatava esiin, ettei se jää kilpakumppaneiden jalkoihin.

Suomalaiset maanviljelijät ja yksityismetsänomistajat tukevat IPCC:n erikoisraportin suosituksia – Suomen tunnustettava omat vahvuutensa ja erityispiirteensä8.8.2019 11:11:08 EESTTiedote

Viljelijöitä ja yksityismetsänomistajia edustavat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC pitävät tänään julkistetun Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n erikoisraportin viestiä ilmastonmuutoksen vaikutuksista ruokaturvaan ja maaperän kasvukuntoon hälyttävänä. Maankäyttöön keskittyvä raportti alleviivaa ilmastonäkökulmasta maatalouden, maankäytön ja uusiutuvien luonnonvarojen ratkaisevaa roolia ilmastonmuutosta vastaan taistelemisessa ja ruokaturvan takaajana muuttuvaan ilmastoon sopeutuen.

Maitovaliokunta: Hallitusohjelma sisältää hyviä aihioita maatalouden toimintaedellytysten kestävään vahvistamiseen6.8.2019 15:54:43 EESTTiedote

MTK:n maitovaliokunta vaatii hallitusta viipymättä panemaan maataloutta koskevat aloitteet toimeen. Maitotilojen määrän ennustetaan vähenevän kuluvana vuonna kahdeksan prosenttia. Maito-omavaraisuus lepää jatkavien tilojen harteilla. Hallituksen lupaamat toimet tulonmuodostuksen tasapainottamiseksi tarjontaketjussa, sekä investointeja, tuottajien jaksamista ja aktiivituotantoa tukeva politiikka ja lainsäädäntöratkaisut eivät voi odottaa. Huomio on kiinnitettävä myös lopettaviin ja rakennettava toimiva malli tuotannosta luopumiseen.