MEDIAKUTSU: Vuoden raittiusteko 2018 -tunnustuksen jakotilaisuuteen 6.11.2018 klo 16.00

JULKAISUVAPAA 6.11.2018 KLO 8.00: Vuoden raittiusteko 2018 -tunnustus

Raittiuden Ystävät ry antaa Vuoden raittiusteko 2018 -tunnustuksen jaetusti Alko Oy:n julkaisemalle ja Platonic Partnership Oy:n valmistamalle Lydia-mobiilipelille että Lounais-Suomen poliisilaitoksen ylikonstaapeli Janne Aro-Heinilälle. Lydia-peli palkitaan rohkeudestaan ja avoimuudestaan auttaa aikuisia lapsuutensa päihdemuistojen käsittelemisessä sekä päihdeongelmien ehkäisemisessä. Aro-Heinilä saa tunnustuksen runsaat 20 vuotta kestäneestä jalkautuvasta poliisin työstään erityisesti päihteitä käyttävien nuorten parissa.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita tunnustuksen jakotilaisuuteen, joka pidetään tiistaina 6.11.2018 klo 16.00 alkaen Raittiuden Ystävät ry:n toimistossa osoitteessa Annankatu 29 A 4b, Helsinki. Tilaisuudessa palkittavat vastaanottavat tunnustuksen.

Raittiuden Ystävät jakaa Vuoden raittiusteko -tunnustuksen henkilölle tai taholle, joka edistää merkittävästi raittiutta ja terveitä elämäntapoja tai tarkastelee kriittisesti ja yllättävilläkin tavoilla päihteidenkäyttöä ja niin sanottua päihdekulttuuria. Tunnustus myönnetään nyt 16. kerran osana raittiusviikon ja ehkäisevän päihdetyön viikon ohjelmaa. Viikkoa vietetään tänä vuonna 5.–11.11.2018 teemalla Nuoret ja nuuska.

Viime vuonna tunnustuksen saivat toimittaja Jukka Lindström ja Noin viikon uutiset -tv-ohjelma. Muita aikaisempia palkittuja ovat Ylen ja Yellow Film & TV:n Siskonpeti-tv-ohjelman Viinapäivä-sketsi (2015) sekä kansanedustaja, silloinen pääministeri, Matti Vanhanen (2003), kirjailija Arno Kotro (2006) ja Suomen Lääkäriliitto (2008).

Raittiuden Ystävät ry on 165-vuotias Suomen vanhin valtakunnallinen kansalaisjärjestö, joka edistää terveitä ja raittiita elämäntapoja sekä toimii päihteiden käytön ja haittojen vähentämiseksi. Järjestö korostaa, että raittius on terve ja luonnollinen elämäntapa jokaiselle maamme asukkaalle.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset:

Vuoden raittiusteko -tunnustus

Ehkäisevän päihdetyön viikko

toiminnanjohtaja Marko Kailasmaa, Raittiuden Ystävät ry
p. 040 455 4356, marko.kailasmaa@raitis.fi
www.raittiudenystavat.fi
www.annalapselleraitisjoulu.fi

Annankatu 29 A 9

Kannanotto: Alkoholilakikeskusteluun lisänäkökulmia4.12.2018 11:09Tiedote

Kampanjen En nykter jul för barnens skull 2018: Föräldrarnas missbruk ofta en bakgrundsfaktor till livslånga problem hos barn och unga27.11.2018 08:30Tiedote

Anna lapselle raitis joulu -kampanja 2018: Vanhempien päihteidenkäyttö on usein lasten ja nuorten koko elämän jatkuvien ongelmien taustalla27.11.2018 08:30Tiedote

Nykter – solklart! Unga ska skyddas för den friare alkoholförsäljningen och för skador till följd av alkohol och droger15.5.2018 06:26Tiedote

Enligt skolhälsoundersökningen 2017 har andelen ungdomar som inte använder alkohol ökat sedan 2015. Inom yrkesutbildningen är andelen helnyktra ungdomar lägre än i gymnasierna. Däremot har andelen ungdomar inom yrkesutbildningen som dricker alkohol varje vecka ökat en aning i jämförelse med tidigare. Resultaten i enkäten vittnar om en förändring i användningen av alkohol och dryckesvanor. Andelen helnyktra ungdomar ökar, medan de ungdomar som använder alkohol tyvärr ofta gör det i berusningssyfte och regelbundet.

Raittiusväki huolissaan Alkon monopolin murtamisyrityksistä7.5.2018 09:18Tiedote

Alkoholi on tällä hetkellä vakavin yksittäinen terveyden ja hyvinvoinnin uhkatekijä Suomessa. Suomi ei ole tässä suhteessa poikkeus, sillä maailmanlaajuisestikin alkoholinkäytön terveyshaitat ylittävät työikäisessä väestössä esimerkiksi tupakoinnin ja liikalihavuuden aiheuttamat haitat. Alkoholin kulutus Suomessa on Pohjoismaiden huippua, yli 10 litraa jokaista 15 vuotta täyttänyttä kansalaistamme kohti. Kulutusta on onneksi saatu vähenemään maltillisilla veronkorotuksilla viimeisten viiden vuoden aikana, jolloin se oli huipussaan reilusti yli 12 litraa.