Mediatiedote: 101 Very Finnish Problems -kirja on oivaltava ja hykerryttävä huumoripläjäys suomalaisuudesta

Brittisyntyisen Joel Willansin 101 Very Finnish Problems – The Foreigner's Guide to Surviving in Finland (Gummerus) valottaa suomalaisen kulttuurin outouksia ulapalla oleville ulkomaalaisille ja hauskuuttaa niitä suomalaisia, joilla on itselleen nauramisen taito hanskassa. Kirja sai alkunsa huippusuositusta Very Finnish Problems -Facebook-sivusta, ja nyt aiheesta on sukeutunut myös samanniminen podcast.

Joel Willans. 101 Very Finnish Problems. (kansi: Jarkko Hyppönen)

Brittimies tulee Suomeen ja ilahtuu, kun pääsee saman tien tyttöystävänsä perheen kanssa kesämökille. Innostus vaihtuu nopeasti pakokauhuun, kun koko perhe kirmaa ilkoalasti järveen uimaan ja odottaa hänen liittyvän joukkoon. Vuosia myöhemmin mies tajuaa jääneensä jumiin Suomeen. 101 Very Finnish Problems on kirja hänen kokemuksistaan.

Miltä tuntuu, kun pitää sadatta kertaa selittää ei-suomalaisille ystäville, että muumi ei ole virtahepo? Kuinka avata syytä sille, että juhannuksena ja jouluna on sama sää? Entä miksi suomen kieli ei tahdo mennä kaaliin? 101 Very Finnish Problems kertoo Suomessa elämisen arkiongelmista, ja luettuasi tämän kirjan selviät kaikesta – saunavihtomisista kännisiin joulupukkeihin. Englanninkielinen teos sopii kaikille ulkomaalaisille ja myös meille suomalaisille, vaikkemme ymmärräkään sarkasmia.

‘101 Very Finnish Problems’ is a fantastically funny book. I guarded it with my life – but then I did read it on my smartphone. My 102nd very Finnish problem was that it ended too soon.
– André Wickström, comedian

Joel Willans (s. 1972) tuli Suomeen rakkauden perässä ja huomasi rakastuneensa koko maahan. Hän on Britanniassa palkittu kirjailija, yksi digimarkkinointiyritys Ink Tank Median perustajista ja mm. suosittujen Very Finnish Problems ja Very Brexit Problems -Facebook-sivujen isä.

Joel Willans:
101 Very Finnish Problems – The Foreigner's Guide to Surviving in Finland
Ilmestyy viikolla 25
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Joel Willans. 101 Very Finnish Problems. (kansi: Jarkko Hyppönen)
Joel Willans (kuva: Sampsa Pärnänen Photography )

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja5.10.2017 09:27Tiedote

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.