Mediatiedote: 101 Very Finnish Problems -kirja on oivaltava ja hykerryttävä huumoripläjäys suomalaisuudesta

Brittisyntyisen Joel Willansin 101 Very Finnish Problems – The Foreigner's Guide to Surviving in Finland (Gummerus) valottaa suomalaisen kulttuurin outouksia ulapalla oleville ulkomaalaisille ja hauskuuttaa niitä suomalaisia, joilla on itselleen nauramisen taito hanskassa. Kirja sai alkunsa huippusuositusta Very Finnish Problems -Facebook-sivusta, ja nyt aiheesta on sukeutunut myös samanniminen podcast.

Joel Willans. 101 Very Finnish Problems. (kansi: Jarkko Hyppönen)

Brittimies tulee Suomeen ja ilahtuu, kun pääsee saman tien tyttöystävänsä perheen kanssa kesämökille. Innostus vaihtuu nopeasti pakokauhuun, kun koko perhe kirmaa ilkoalasti järveen uimaan ja odottaa hänen liittyvän joukkoon. Vuosia myöhemmin mies tajuaa jääneensä jumiin Suomeen. 101 Very Finnish Problems on kirja hänen kokemuksistaan.

Miltä tuntuu, kun pitää sadatta kertaa selittää ei-suomalaisille ystäville, että muumi ei ole virtahepo? Kuinka avata syytä sille, että juhannuksena ja jouluna on sama sää? Entä miksi suomen kieli ei tahdo mennä kaaliin? 101 Very Finnish Problems kertoo Suomessa elämisen arkiongelmista, ja luettuasi tämän kirjan selviät kaikesta – saunavihtomisista kännisiin joulupukkeihin. Englanninkielinen teos sopii kaikille ulkomaalaisille ja myös meille suomalaisille, vaikkemme ymmärräkään sarkasmia.

‘101 Very Finnish Problems’ is a fantastically funny book. I guarded it with my life – but then I did read it on my smartphone. My 102nd very Finnish problem was that it ended too soon.
– André Wickström, comedian

Joel Willans (s. 1972) tuli Suomeen rakkauden perässä ja huomasi rakastuneensa koko maahan. Hän on Britanniassa palkittu kirjailija, yksi digimarkkinointiyritys Ink Tank Median perustajista ja mm. suosittujen Very Finnish Problems ja Very Brexit Problems -Facebook-sivujen isä.

Joel Willans:
101 Very Finnish Problems – The Foreigner's Guide to Surviving in Finland
Ilmestyy viikolla 25
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Joel Willans. 101 Very Finnish Problems. (kansi: Jarkko Hyppönen)
Joel Willans (kuva: Sampsa Pärnänen Photography )

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.