Mediatiedote: 101 Very Finnish Problems -kirja on oivaltava ja hykerryttävä huumoripläjäys suomalaisuudesta

21.6.2017 08:45 | Gummerus

Brittisyntyisen Joel Willansin 101 Very Finnish Problems – The Foreigner's Guide to Surviving in Finland (Gummerus) valottaa suomalaisen kulttuurin outouksia ulapalla oleville ulkomaalaisille ja hauskuuttaa niitä suomalaisia, joilla on itselleen nauramisen taito hanskassa. Kirja sai alkunsa huippusuositusta Very Finnish Problems -Facebook-sivusta, ja nyt aiheesta on sukeutunut myös samanniminen podcast.

Joel Willans. 101 Very Finnish Problems. (kansi: Jarkko Hyppönen)

Brittimies tulee Suomeen ja ilahtuu, kun pääsee saman tien tyttöystävänsä perheen kanssa kesämökille. Innostus vaihtuu nopeasti pakokauhuun, kun koko perhe kirmaa ilkoalasti järveen uimaan ja odottaa hänen liittyvän joukkoon. Vuosia myöhemmin mies tajuaa jääneensä jumiin Suomeen. 101 Very Finnish Problems on kirja hänen kokemuksistaan.

Miltä tuntuu, kun pitää sadatta kertaa selittää ei-suomalaisille ystäville, että muumi ei ole virtahepo? Kuinka avata syytä sille, että juhannuksena ja jouluna on sama sää? Entä miksi suomen kieli ei tahdo mennä kaaliin? 101 Very Finnish Problems kertoo Suomessa elämisen arkiongelmista, ja luettuasi tämän kirjan selviät kaikesta – saunavihtomisista kännisiin joulupukkeihin. Englanninkielinen teos sopii kaikille ulkomaalaisille ja myös meille suomalaisille, vaikkemme ymmärräkään sarkasmia.

‘101 Very Finnish Problems’ is a fantastically funny book. I guarded it with my life – but then I did read it on my smartphone. My 102nd very Finnish problem was that it ended too soon.
– André Wickström, comedian

Joel Willans (s. 1972) tuli Suomeen rakkauden perässä ja huomasi rakastuneensa koko maahan. Hän on Britanniassa palkittu kirjailija, yksi digimarkkinointiyritys Ink Tank Median perustajista ja mm. suosittujen Very Finnish Problems ja Very Brexit Problems -Facebook-sivujen isä.

Joel Willans:
101 Very Finnish Problems – The Foreigner's Guide to Surviving in Finland
Ilmestyy viikolla 25
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Joel Willans. 101 Very Finnish Problems. (kansi: Jarkko Hyppönen)
Joel Willans (kuva: Sampsa Pärnänen Photography )

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Juhlavuoden kunniaksi ilmestyvä Eniten vituttaa Suomi on vitutuskirjallisuuden helmi4.8.2017 13:30Tiedote

Suomi 100 -vouhotus alkaa ottaa kaaliin ihan tosissaan. Tästä syystä itsenäisyyden juhlavuoden merkkiteos Eniten vituttaa Suomi (Gummerus) kiteyttää sata tapaa, joilla Suomi yksinkertaisesti kusee. Esimerkiksi mökkeily, muumit, jääkiekko ja Turun Sinappi saavat kerrankin ansaitsemansa huomion. Eniten vituttaa Suomi opettaa kädestä pitäen, miten suhtautua Suomen Pisa-tulosten heikkenemiseen, urheilumenestykseen tai läpeensä korruptoituneeseen ”maan tapaan”.