Mediatiedote: 101 Very Finnish Problems -kirja on oivaltava ja hykerryttävä huumoripläjäys suomalaisuudesta

Brittisyntyisen Joel Willansin 101 Very Finnish Problems – The Foreigner's Guide to Surviving in Finland (Gummerus) valottaa suomalaisen kulttuurin outouksia ulapalla oleville ulkomaalaisille ja hauskuuttaa niitä suomalaisia, joilla on itselleen nauramisen taito hanskassa. Kirja sai alkunsa huippusuositusta Very Finnish Problems -Facebook-sivusta, ja nyt aiheesta on sukeutunut myös samanniminen podcast.

Joel Willans. 101 Very Finnish Problems. (kansi: Jarkko Hyppönen)

Brittimies tulee Suomeen ja ilahtuu, kun pääsee saman tien tyttöystävänsä perheen kanssa kesämökille. Innostus vaihtuu nopeasti pakokauhuun, kun koko perhe kirmaa ilkoalasti järveen uimaan ja odottaa hänen liittyvän joukkoon. Vuosia myöhemmin mies tajuaa jääneensä jumiin Suomeen. 101 Very Finnish Problems on kirja hänen kokemuksistaan.

Miltä tuntuu, kun pitää sadatta kertaa selittää ei-suomalaisille ystäville, että muumi ei ole virtahepo? Kuinka avata syytä sille, että juhannuksena ja jouluna on sama sää? Entä miksi suomen kieli ei tahdo mennä kaaliin? 101 Very Finnish Problems kertoo Suomessa elämisen arkiongelmista, ja luettuasi tämän kirjan selviät kaikesta – saunavihtomisista kännisiin joulupukkeihin. Englanninkielinen teos sopii kaikille ulkomaalaisille ja myös meille suomalaisille, vaikkemme ymmärräkään sarkasmia.

‘101 Very Finnish Problems’ is a fantastically funny book. I guarded it with my life – but then I did read it on my smartphone. My 102nd very Finnish problem was that it ended too soon.
– André Wickström, comedian

Joel Willans (s. 1972) tuli Suomeen rakkauden perässä ja huomasi rakastuneensa koko maahan. Hän on Britanniassa palkittu kirjailija, yksi digimarkkinointiyritys Ink Tank Median perustajista ja mm. suosittujen Very Finnish Problems ja Very Brexit Problems -Facebook-sivujen isä.

Joel Willans:
101 Very Finnish Problems – The Foreigner's Guide to Surviving in Finland
Ilmestyy viikolla 25
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Joel Willans. 101 Very Finnish Problems. (kansi: Jarkko Hyppönen)
Joel Willans (kuva: Sampsa Pärnänen Photography )

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.