Mediatiedote: Absentia on omaääninen esikoisromaani sisaruudesta ja lähisuhdeväkivallasta

Enni Vanhatapion raikkaasti dialogivetoinen nykyromaani Absentia (Gummerus) seuraa kahden vuorokauden tapahtumia Lontoossa. Sen sisälle rakentuu villi ja traaginen aikamatka Suomeen, lapsuuden ja nuoruuden tuhnuisiin, lämpimiin ja sokeisiin hetkiin.

"Catfishing?
    Se tarkottaa että teeskentelee että on joku muu. Kuin mitä on. Käyttää jotain random kuumia kuvia ja saa ihmiset rakastuun niihin. And then when you meet them they have a moustache and they want to kill you.
    Why is it called that?
    Vissiin kun ne joskus kuljetti jotain kalaa Alaskasta Kiinaan. Laivalla. Turskia ne oli. Niin siinä matkalla niistä ehti tulla ihan velttoa mössöä. Mutta sit ne keksi että jos samaan tankkiin laittais kissakaloja niin ne turskat pysyis virkeinä ja liikkeessä. Kun niiden olis pakko säntäillä ympäriinsä.
    Okay."

Aavan uuteen elämään Lontoossa kuuluu työ baarissa ja kämppiksen kanssa jaettu koti. Kun Kaisa-siskon entinen puoliso Olavi ilmoittaa tulleensa kaupunkiin, on kummankin kohdattava viiden vuoden takaiset tapahtumat.

"Puhelin putoaa kädestä sängylle. Oksennan ikkunasta. Vastapäisen talon parvekkeella mies ja nainen suutelevat ja alhaalla kituliaassa puutarhassa hehkuu värivaloja pimeää vasten. Ne tunkevat luomien läpi kun suljen silmät. Jos nyt putoaisin niin vihreät ja siniset valoläikät ottaisivat vastaan kuin olisivat odottaneet. Selkäranka murtuisi. Vaimea rusahdus ja viimeisen kerran tyhjentyvät keuhkot. Tupakantumpit ja keltaiseksi kuivunut kusinen ruoho kasvoissa kiinni kun alakerran käpristyneen naisen koirat tulisivat haistamaan kuollutta ja haukkuisivat."

Enni Vanhatapio on työskennellyt sosiaaliohjaajana naisten turvataloissa nykyisessä kotikaupungissaan Lontoossa. ”Olen kiinnostunut identiteetin rakentumisesta suhteessa toisiin ihmisiin sekä vallasta ja vallankäytöstä läheisissä ihmissuhteissa. Pohdin näitä teemoja romaanissa sisaruuden kautta”, hän kertoo.

Enni Vanhatapio syntyi Oulussa 1991. Hän on opiskellut hindin kieltä ja antropologiaa. Absentia sai alkunsa tekstistä, jolla Vanhatapio tuli valituksi Gummeruksen ja Imagen kirjailijakouluun.

Enni Vanhatapio, Absentia

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Absentia, kansi: Jenni Noponen
Enni Vanhatapio, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Katsokaa miten onnellinen olen on romaani some-julkisivun ja todellisuuden välisestä ristiriidasta20.2.2019 09:00:00Tiedote

Kirjassaan Katsokaa miten onnellinen olen (Gummerus) englantilainen menestyskirjailija Holly Bourne valottaa rohkeasti ja purevan hauskasti nykynaisten kokemia paineita yhteiskunnassa, perheessä, ystävien keskuudessa sekä oman itsen kanssa. Kepeä ja kipeä Katsokaa miten onnellinen olen on vahvasti kiinni ajassamme, jossa valtaosa vuorovaikutuksesta tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Bourne suhtautuu intohimoisesti tasa-arvoon ja mielenterveyteen. Romaanissa oma minäkuva ja monenlaiset odotukset peilautuvat some-postausten värittämänä ura- ja elämyssuuntautuneisiin milleniaalinaisiin.

Mediatiedote: Ville Hytösen erotiikalla ladattu romaani Luumun polte maalaa terävän kuvan Balkanista19.2.2019 08:47:44Tiedote

Luumun polte (Gummerus) on kolmen ihmisen rakkaustarina kaikkine kujeineen ja kiemurteluineen. Se kertoo epäsuhtaisen parin, serbimies Srđanin ja bosnialaisen Zoranan yhteiselosta. Tarinan kertojana on mystinen mustarastas. Tallinnassa asuva kirjailija Ville Hytönen tutustuttaa lukijan Knez Selon kylään serbialaisella vuorella ja vie rekka- ja linja-autokyydillä Belgradiin.

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.