Mediatiedote: Absentia on omaääninen esikoisromaani sisaruudesta ja lähisuhdeväkivallasta

Enni Vanhatapion raikkaasti dialogivetoinen nykyromaani Absentia (Gummerus) seuraa kahden vuorokauden tapahtumia Lontoossa. Sen sisälle rakentuu villi ja traaginen aikamatka Suomeen, lapsuuden ja nuoruuden tuhnuisiin, lämpimiin ja sokeisiin hetkiin.

"Catfishing?
    Se tarkottaa että teeskentelee että on joku muu. Kuin mitä on. Käyttää jotain random kuumia kuvia ja saa ihmiset rakastuun niihin. And then when you meet them they have a moustache and they want to kill you.
    Why is it called that?
    Vissiin kun ne joskus kuljetti jotain kalaa Alaskasta Kiinaan. Laivalla. Turskia ne oli. Niin siinä matkalla niistä ehti tulla ihan velttoa mössöä. Mutta sit ne keksi että jos samaan tankkiin laittais kissakaloja niin ne turskat pysyis virkeinä ja liikkeessä. Kun niiden olis pakko säntäillä ympäriinsä.
    Okay."

Aavan uuteen elämään Lontoossa kuuluu työ baarissa ja kämppiksen kanssa jaettu koti. Kun Kaisa-siskon entinen puoliso Olavi ilmoittaa tulleensa kaupunkiin, on kummankin kohdattava viiden vuoden takaiset tapahtumat.

"Puhelin putoaa kädestä sängylle. Oksennan ikkunasta. Vastapäisen talon parvekkeella mies ja nainen suutelevat ja alhaalla kituliaassa puutarhassa hehkuu värivaloja pimeää vasten. Ne tunkevat luomien läpi kun suljen silmät. Jos nyt putoaisin niin vihreät ja siniset valoläikät ottaisivat vastaan kuin olisivat odottaneet. Selkäranka murtuisi. Vaimea rusahdus ja viimeisen kerran tyhjentyvät keuhkot. Tupakantumpit ja keltaiseksi kuivunut kusinen ruoho kasvoissa kiinni kun alakerran käpristyneen naisen koirat tulisivat haistamaan kuollutta ja haukkuisivat."

Enni Vanhatapio on työskennellyt sosiaaliohjaajana naisten turvataloissa nykyisessä kotikaupungissaan Lontoossa. ”Olen kiinnostunut identiteetin rakentumisesta suhteessa toisiin ihmisiin sekä vallasta ja vallankäytöstä läheisissä ihmissuhteissa. Pohdin näitä teemoja romaanissa sisaruuden kautta”, hän kertoo.

Enni Vanhatapio syntyi Oulussa 1991. Hän on opiskellut hindin kieltä ja antropologiaa. Absentia sai alkunsa tekstistä, jolla Vanhatapio tuli valituksi Gummeruksen ja Imagen kirjailijakouluun.

Enni Vanhatapio, Absentia

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Absentia, kansi: Jenni Noponen
Enni Vanhatapio, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.

Mediatiedote: Tämän kirjan luettuaan katsoo merta uusin silmin29.3.2018 09:41Tiedote

Norjalaisen Morten A. Strøksnesin menestysteos Merikirja (Gummerus) on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri. Strøksnes vierailee Helsingissä 24.–26.5. ja esiintyy Helsinki Lit -festivaalilla perjantaina 25.5. yhdessä Juha Hurmeen kanssa.

Mediatiedote: Mikko Kamulan Iso härkä kuljettaa lukijan suomalaisuuden alkujuurille27.3.2018 09:03Tiedote

Iso härkä (Gummerus) on Mikko Kamulan historiallisen Metsän kansa -sarjan toinen romaani. Se ammentaa aineksia historiallisen Savon sydämestä, lumoavista metsämaisemista ja jännittävästä suomalaisesta mytologiasta. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1400-luvulle, aikaan jolloin metsänhaltijat, maahiset, taiat ja loitsut olivat osa ihmisten arkielämää. Innostuneen vastaanoton saanut esikoisromaani Ikimetsien sydänmailla oli viime vuonna Savonia-ehdokkaana.