Mediatiedote: Absentia on omaääninen esikoisromaani sisaruudesta ja lähisuhdeväkivallasta

Enni Vanhatapion raikkaasti dialogivetoinen nykyromaani Absentia (Gummerus) seuraa kahden vuorokauden tapahtumia Lontoossa. Sen sisälle rakentuu villi ja traaginen aikamatka Suomeen, lapsuuden ja nuoruuden tuhnuisiin, lämpimiin ja sokeisiin hetkiin.

"Catfishing?
    Se tarkottaa että teeskentelee että on joku muu. Kuin mitä on. Käyttää jotain random kuumia kuvia ja saa ihmiset rakastuun niihin. And then when you meet them they have a moustache and they want to kill you.
    Why is it called that?
    Vissiin kun ne joskus kuljetti jotain kalaa Alaskasta Kiinaan. Laivalla. Turskia ne oli. Niin siinä matkalla niistä ehti tulla ihan velttoa mössöä. Mutta sit ne keksi että jos samaan tankkiin laittais kissakaloja niin ne turskat pysyis virkeinä ja liikkeessä. Kun niiden olis pakko säntäillä ympäriinsä.
    Okay."

Aavan uuteen elämään Lontoossa kuuluu työ baarissa ja kämppiksen kanssa jaettu koti. Kun Kaisa-siskon entinen puoliso Olavi ilmoittaa tulleensa kaupunkiin, on kummankin kohdattava viiden vuoden takaiset tapahtumat.

"Puhelin putoaa kädestä sängylle. Oksennan ikkunasta. Vastapäisen talon parvekkeella mies ja nainen suutelevat ja alhaalla kituliaassa puutarhassa hehkuu värivaloja pimeää vasten. Ne tunkevat luomien läpi kun suljen silmät. Jos nyt putoaisin niin vihreät ja siniset valoläikät ottaisivat vastaan kuin olisivat odottaneet. Selkäranka murtuisi. Vaimea rusahdus ja viimeisen kerran tyhjentyvät keuhkot. Tupakantumpit ja keltaiseksi kuivunut kusinen ruoho kasvoissa kiinni kun alakerran käpristyneen naisen koirat tulisivat haistamaan kuollutta ja haukkuisivat."

Enni Vanhatapio on työskennellyt sosiaaliohjaajana naisten turvataloissa nykyisessä kotikaupungissaan Lontoossa. ”Olen kiinnostunut identiteetin rakentumisesta suhteessa toisiin ihmisiin sekä vallasta ja vallankäytöstä läheisissä ihmissuhteissa. Pohdin näitä teemoja romaanissa sisaruuden kautta”, hän kertoo.

Enni Vanhatapio syntyi Oulussa 1991. Hän on opiskellut hindin kieltä ja antropologiaa. Absentia sai alkunsa tekstistä, jolla Vanhatapio tuli valituksi Gummeruksen ja Imagen kirjailijakouluun.

Enni Vanhatapio, Absentia

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Absentia, kansi: Jenni Noponen
Enni Vanhatapio, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: When somebody picks “your” blueberries21.9.2018 10:45Tiedote

Sosiaalisessa mediassa erittäin suosittu Very Finnish Problems kirvoittaa synkkyyteen taipuvaiset suomalaiset nauruun. Brittiläissyntyinen Joel Willans jatkaa hauskoja oivalluksia suomalaisuudesta kirjassaan More Very Finnish Problems (Gummerus). Kirja sisältää humoristisia ja samaistuttavia väitteitä Suomesta ja suomalaisuudesta, joita on havainnollistettu Willansin somessa tykätyillä Suomi-aiheisilla meemikuvilla.

Mediatiedote: Selviytyjä Sara Hildén eli monella tapaa poikkeuksellisen elämän19.9.2018 08:00Tiedote

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelaisen Hyvä Sara! – Sara Hildénin kolme elämää (Gummerus) on ensimmäinen keräilijä-mesenaatti Sara Hildénistä (1905–1993) tehty elämäkerta. Kortelainen on löytänyt kovapintaisena tunnetusta naisesta yksinäisen orpotytön, menevän sinkkunaisen ja iättömän taiteenrakastajan, hyvän Saran, joka halusi aina auttaa. Teos piirtää samalla laajemman kuvan niin sisällissodan traumoista vaienneesta selviytyjäsukupolvesta kuin 1900-luvun Suomesta.

Mediatiedote: Tutustu koko Suomen tv-kansan hurmanneisiin Eränkävijät-koiriin17.9.2018 11:14Tiedote

Äärimmäisen suosittu NTRNZ Median tuottama tv-sarja Eränkävijät on tunnettu Pohjoisen mykistävistä maisemista, metsästys- ja kalastusretkistä sekä Eränkävijöiden katsojien sydämet sulattaneista koirista. Mika Kuljun kirjoittama teos Eränkävijät: Eräkoiria ja koiraihmisiä (Gummerus) tarjoaa mahdollisuuden tutustua paremmin tv:stä tuttuihin koiriin ja heidän ihmisiinsä. Eränkävijät-tv-sarja palaa ruutuun 3. tuotantokauden jaksoin 14.10. Yle TV1-kanavalla ja Yle Areenassa.

Mediatiedote: Minna Rytisalon Rouva C. on romaani nuoresta Minna Canthista10.9.2018 11:16Tiedote

Rouva C. (Gummerus) on avioliittoromaani, rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Samalla se on voimakas kaunokirjallinen puheenvuoro tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Romaani näyttää, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Minna Rytisalo teki kaunokirjallisen läpimurron jo palkitulla esikoisromaanillaan Lempi (2016), joka nousi ilmestymisvuonnaan bestsellerlistalle sen ainoana esikoisteoksena.