Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännäri käsittelee erikoisjoukkotoimintaa

Slaavilainen peli (Gummerus) on ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä toimineen Seppo Mustaluodon esikoisromaani. Vauhdikas toimintajännäri tempaa lukijan operaatioihin Balkanilla, Ukrainassa ja Venäjällä. Romaanissa näkyy Mustaluodon asiantuntemus erikoisjoukkotoiminnasta ja tarinaniskijän taidot. ”Olen ollut operaatioissa muutamissa romaanin tapahtumapaikoissa”, hän kertoo.

Erikoisjoukkojen operaattori Janne Norrman tapa ukrainalais-venäläisen oligarkin tyttären Irinan, irtisanoutuu palveluksesta ja siirtyy asetehtailijana Ukrainassa toimivan appiukkokokelaan leipiin. Pian Irina kidnapataan ja Janne lähtee pelastamaan naistaan.

”Todellisuuden ja koetun tuntu ovat minulle tärkeitä asioita kirjan uskottavuuden ja toimivuuden kannalta. En halua lukijan joutuvan toteamaan, ettei se noin voi mennä. Omat kokemukset, tiedot ja taidot välineistön käytöstä sekä tekniset yksityiskohdat ovat tärkeitä autenttisuuden kannalta”, Mustaluoto korostaa.

Seppo Mustaluoto
Seppo Mustaluoto on syntynyt Savossa. Hän on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Nyttemmin asuessaan Uudenmaan syrjäisellä maaseudulla hän kirjoittaa, tekee metsätöitä ja toimii keksijänä ja yrittäjänä. Sotilaseläkkeellä olevan kirjailijan harrastuksiin kuuluvat koirat, metsästys, lukeminen, ruumiinkulttuuri ja single malt -viskit.

Seppo Mustaluoto, Slaavilainen peli

Slaavilainen peli, kansi: Mika Tuominen
Seppo Mustaluoto, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.

Mediatiedote: Sisällissodan taistelut on tähän mennessä kattavin tietoteos sodan uhreista12.10.2018 12:17Tiedote

Suomen sisällissodan uhreja on tutkittu jo sata vuotta. Historioitsija Tuomas Hopun, tietokirjailija Tauno Tukkisen ja Helsingin sotasurmat -tutkimushankkeen johtajan, tietokirjailija Jarmo Niemisen teos Sisällissodan taistelut (Gummerus) tuo julki tähän mennessä tarkimman tiedon sodassa kaatuneista ja kadonneista. Kirja koostuu kahdesta osasta, yhtäältä Tuomas Hopun kymmenen merkittävän taistelun kuvauksesta karttoineen ja toisaalta Tauno Tukkisen vuosikymmenien työn tuloksesta, matrikkeleista, joista selviävät 11 500 taisteluiden uhrin mahdollisimman tarkat tiedot.