Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännärissä on faktat kohdallaan

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy lopputuloksessa, sillä Mustaluodon jännäreissä pienimmätkin yksityiskohdat ovat uskottavia. Nyt ilmestyvä Kuoleman safari (Gummerus) on toinen entisestä erikoisjoukko-operaattorista Janne Norrmanista kertova kirja. Seppo Mustaluoto esiintyy dekkariviikon lauantaitapahtumassa 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa klo 16.

Seppo Mustaluoto, kuva: Marek Sabogal

Kuoleman safari vie Janne Norrmanin Nigeriaan selvittelemään oligarkki Aleksei Smirnovin öljysatamabisneksiä. Keikan pitäisi olla parin päivän pistäytyminen luksushotellissa Lagosissa, mutta kaikki ei mene suunnitellusti, vaan paikallinen islamilainen terroristijärjestö kaappaa Jannen. Seuraa yhden miehen selviytymistaistelu paahtavan auringon alla.

Seppo Mustaluoto kertoo hyödyntäneensä sotilasurallaan opittua jännäreissään. ”Olen säästynyt paljolta taustatyöltä, sillä minulla on valmiiksi romaaneissa tarvitsemani tiedot esimerkiksi välineistä, toimintamalleista ja teknisistä yksityiskohdista. Lisäksi uskon, että pystyn välittämään toimintakohtausten tunnelman autenttisena lukijalle", hän toteaa.

Seppo Mustaluoto
Seppo Mustaluoto on syntynyt Savossa. Nyttemmin asuessaan Uudenmaan syrjäisellä maaseudulla hän kirjoittaa, tekee metsätöitä ja toimii keksijänä ja yrittäjänä. Sotilaseläkkeellä olevan kirjailijan harrastuksiin kuuluvat koirat, metsästys, lukeminen, ruumiinkulttuuri ja single malt -viskit. Häneltä on ilmestynyt aiemmin jännitysromaani Slaavilainen peli (Gummerus 2018).

Slaavilaisesta pelistä sanottua:

Slaavilainen peli on puhdasta toimintajännitystä, josta tulee mieleen Jack Higgins parempina päivinään.”
– Helsingin Sanomat

”Janne Norrman tappaa kuin Antti Rokka mutta lähietäisyydeltä.”
– Aamulehti

Seppo Mustaluoto, Kuoleman safari

Lisätietoja:
eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappaleet:
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Seppo Mustaluoto, kuva: Marek Sabogal
Kuoleman safari, kansi: Mika Tuominen

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.