Mediatiedote: Anna Gavalda luotaa taitavasti ja herkästi ihmismielen haurautta

Lohikäärmetatuointi ja muita pintanaarmuja (Gummerus) on ranskalaisen novellitaiturin Anna Gavaldan uusi tarinakokoelma. Se on täynnä surua ja suuria menetyksiä, mutta siinä on myös kirjailijalle ominaista pienen ihmisen ymmärrystä ja toivoa. Gavaldan maailmassa on aina ilahduttava, havahduttava, hivenen anarkistinen särmä.

Gavalda johdattaa novelliensa henkilöhahmot kohtaamisiin, joissa heidän suojauksensa säröilee. On ahdingossaan alkoholiin turvautuva leskiäiti, joka tutustuu toisen naisen roolissa rimpuilevaan pariisittareen. On kyyninen vakuutustarkastaja, joka joutuu selvittelemään kuusivuotiaiden konfliktia. On lähiötytön ja aristokraattipojan runollinen yhden yön kohtaaminen ja kahden keski-ikäisen miehen sukellus naamiot karistavaan ystävyyteen.

”'Kuule', minä sanoin ja nousin. 'Minä kerron sinulle oman totuuteni. Kerron sinulle oman totuuteni, joka ei ole sinun totuutesi eikä myöskään edusta todellisuutta. Minun totuuteni on se, että puhun ja paasaan sinulle vaikkei pitäisi. Minun ei pitäisi, koska todellisuudessa, joka on jotain aivan muuta, minulla ei ole mitään käsitystä mistään. En ole koskaan tiennyt paljonkaan, ja siitä lähtien kun rakastettuni jätti minut, olen ollut ihan hukassa, joten ota tai jätä. Ja varsinkin jätä. Niin, jätä, koska en kykene selittämään sinulle elämää.'”

Anna Gavalda
Ranskalainen Anna Gavalda (s. 1970) valloitti lukijat ympäri maailmaa jo esikoisnovellikokoelmallaan Kunpa joku odottaisi minua jossakin. Hänen kirjojaan on käännetty yli 40 kielelle, ja niistä on tehty elokuvasovituksia.

Anna Gavalda, Lohikäärmetatuointi ja muita pintanaarmuja
alkuteos Fendre l’armure
suomentanut Lotta Toivanen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Lohikäärmetatuointi ja muita pintanaarmuja
Anna Gavalda, kuva: © le Dilettante

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.