Mediatiedote: Anna-Liisa Ahokummun herkkävireinen esikoisromaani soi kauniisti mollissa

Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa (Gummerus) on tarina perhosista, pakkomielteistä ja pintaan pyrkivistä perhesalaisuuksista. Anna-Liisa Ahokummun esikoisromaani koostuu kolmestatoista erilaisesta luvusta, kolmestatoista sinfoniasta, joiden joukossa on niin kertovaa tekstiä, kirjeitä, päiväkirjamerkintöjä kuin arkistohaastatteluja. Ahokumpu kuljettaa tarinaa tyylilajia taitavasti vaihtaen ja johdattaa lukijan 1940-luvun sotavuosista 1980-luvulle.

"Sitten oli vielä toinen jalka toisessa maassa, näkymätön jalka, äiti näki sen minussa, sen mikä isästä oli tullut. Isä oli natsi. Kyllä minä sen tiesin jo silloin ihan pienenä. Hän oli kuulunut Luftwaffeen. Sotinut hakaristilipun alla. Tiesin että se oli minussakin jossain. Jos ei muualla niin etunimessä, jota äiti lakkasi lopulta käyttämästä kokonaan. Hän sanoi vain poika."

Perhostutkija Max Halma ei ole koskaan tavannut isäänsä, jonka kerrotaan hukkuneen vain viikko Maxin syntymän jälkeen. Äidin äkillinen kuolema ja hänen jäämistöstään löytynyt harvinainen perhonen saavat Maxin syventymään niin tieteelliseen tutkimukseen ja kansainvälisen läpimurron tavoitteluun kuin oman historiansa selvittämiseen.

Anna-Liisa Ahokumpu on kiinnostunut 1900-luvun historiasta. "1940-luvun olosuhteet olivat niin äärimmäiset, että silloin syntyi paljon poikkeuksellisia ihmiskohtaloita, joiden kautta on kiinnostava pohtia ja kuvata ihmiselämää. Lähihistoriaa on helpompi hahmottaa kuin nykyaikaa ajallisen etäisyyden vuoksi. Nykyaika, oli se millä vuosikymmenellä tahansa, tuntuu aina kokijastaan kaoottiselta", hän pohtii.

Anna-Liisa Ahokummun (s. 1984) juuret ovat Taivalkoskella, nykyisin hän asuu Turussa. Koulutukseltaan Ahokumpu on ympäristöalan tutkija. Vuosia sitten hän näki kuvan vanhasta perhoskokoelmasta. Siitä alkoi kehkeytyä Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa.

Anna-Liisa Ahokumpu, Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Eeva Herrainsilta, 040 5146 360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Anna-Liisa Ahokumpu, Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa, kansi: Sanna-Reeta Meilahti
Anna-Liisa Ahokumpu, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.

Mediatiedote: Tämän kirjan luettuaan katsoo merta uusin silmin29.3.2018 09:41Tiedote

Norjalaisen Morten A. Strøksnesin menestysteos Merikirja (Gummerus) on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri. Strøksnes vierailee Helsingissä 24.–26.5. ja esiintyy Helsinki Lit -festivaalilla perjantaina 25.5. yhdessä Juha Hurmeen kanssa.