Mediatiedote: Anna-Liisa Ahokummun herkkävireinen esikoisromaani soi kauniisti mollissa

Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa (Gummerus) on tarina perhosista, pakkomielteistä ja pintaan pyrkivistä perhesalaisuuksista. Anna-Liisa Ahokummun esikoisromaani koostuu kolmestatoista erilaisesta luvusta, kolmestatoista sinfoniasta, joiden joukossa on niin kertovaa tekstiä, kirjeitä, päiväkirjamerkintöjä kuin arkistohaastatteluja. Ahokumpu kuljettaa tarinaa tyylilajia taitavasti vaihtaen ja johdattaa lukijan 1940-luvun sotavuosista 1980-luvulle.

"Sitten oli vielä toinen jalka toisessa maassa, näkymätön jalka, äiti näki sen minussa, sen mikä isästä oli tullut. Isä oli natsi. Kyllä minä sen tiesin jo silloin ihan pienenä. Hän oli kuulunut Luftwaffeen. Sotinut hakaristilipun alla. Tiesin että se oli minussakin jossain. Jos ei muualla niin etunimessä, jota äiti lakkasi lopulta käyttämästä kokonaan. Hän sanoi vain poika."

Perhostutkija Max Halma ei ole koskaan tavannut isäänsä, jonka kerrotaan hukkuneen vain viikko Maxin syntymän jälkeen. Äidin äkillinen kuolema ja hänen jäämistöstään löytynyt harvinainen perhonen saavat Maxin syventymään niin tieteelliseen tutkimukseen ja kansainvälisen läpimurron tavoitteluun kuin oman historiansa selvittämiseen.

Anna-Liisa Ahokumpu on kiinnostunut 1900-luvun historiasta. "1940-luvun olosuhteet olivat niin äärimmäiset, että silloin syntyi paljon poikkeuksellisia ihmiskohtaloita, joiden kautta on kiinnostava pohtia ja kuvata ihmiselämää. Lähihistoriaa on helpompi hahmottaa kuin nykyaikaa ajallisen etäisyyden vuoksi. Nykyaika, oli se millä vuosikymmenellä tahansa, tuntuu aina kokijastaan kaoottiselta", hän pohtii.

Anna-Liisa Ahokummun (s. 1984) juuret ovat Taivalkoskella, nykyisin hän asuu Turussa. Koulutukseltaan Ahokumpu on ympäristöalan tutkija. Vuosia sitten hän näki kuvan vanhasta perhoskokoelmasta. Siitä alkoi kehkeytyä Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa.

Anna-Liisa Ahokumpu, Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Eeva Herrainsilta, 040 5146 360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Anna-Liisa Ahokumpu, Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa, kansi: Sanna-Reeta Meilahti
Anna-Liisa Ahokumpu, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Esikoisjännäri kaahaa Saab 96:lla läpi ABC-Suomen16.1.2018 09:28Tiedote

Mitä tapahtuu, kun dopingkohussa ryvettyneen entisen huippujuoksijan, Boy Elävän etsivätoimisto saa toimeksiannon Suomen rikkaimmalta mieheltä? Kuka yrittää estää tutkimusten etenemisen? Miten tarinaan liittyy äänitearkistosta löytynyt Anja, joka kertoo tulleensa vuodesta 1961? Janne Mäkelän Juoksu aikaa vastaan (Gummerus) on taitavasti rakennettu jännitysromaani, jonka tapahtumien taustalla soi jazz.

Mediatiedote: Uusi koskettava YA-romaani ilmiömäisen suositun DIMILY-trilogian kirjoittaneelta Estelle Maskamelta9.1.2018 09:00Tiedote

Heittäydy, jos uskallat (Gummerus) on skotlantilaisen Estelle Maskamen (s. 1997) uusi YA-romaani kahdesta kovia kokeneesta nuoresta, surun repivästä voimasta ja rohkeudesta rakastaa. 13-vuotiaasta asti kirjoittaneella Maskamella on laaja, uskollinen fanikunta ympäri maailmaa. Vuonna 2016 hän voitti Young Scot Arts Awardin ja oli Romantic Novel of the Year -kilpailun YA-sarjan finalisti. Maskame vieraili Suomessa 2016.

Mediatiedote: Opettele syömään intuitiivisesti ja voi paremmin!4.1.2018 09:00Tiedote

Syö hyvällä omallatunnolla. Syö nautiskellen. Syö sitä, mitä haluat syödä. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin uutuuskirja Tunne nälkä! (Gummerus) opettaa kuuntelemaan kehon nälkä- ja kylläisyysviestejä, syömään intuitiivisesti ja voimaan paremmin. Borg kertoo myös, mikä suomalaisessa dieettimentaliteetissa on haitallista ja miksi sallivampi suhtautuminen syömiseen auttaa myös painonhallinnassa.

Mediatiedote: Vanhemmuudesta hulvattomalla huumorilla2.1.2018 10:36Tiedote

Englantilaisen Katie Kirbyn humoristinen Kuppi nurin – Kirja epätäydellisille vanhemmille (Gummerus) kuljettaa lukijan läpi vanhempana olemisen jännittävän, turhauttavan, raivostuttavan ja ihastuttavan pyörremyrskyn, aina raskaudesta päiväkodin aloittamiseen. Kirjassa on mahtavan rehellisiä tarinoita ja kuvituksia, jotka todistavat, että lapsia voi rakastaa täydestä sydämestä, vaikka he ovatkin aivan käsittämättömän ärsyttäviä.