Mediatiedote: Anni Kytömäen uusi, odotettu romaani on vapauden puolustuspuhe

Anni Kytömäen Finlandia-ehdokkaaksi valittu esikoisromaani Kultarinta oli ylistys metsälle. Nyt ilmestynyt Kivitasku kuljettaa kallioille ja veden ääreen. Vaikuttava sukupolviromaani ulottuu 1840-luvulta nykypäivään ja kertoo rohkeista haaveilijoista ja hullusta rakkaudesta.

1959. Helenan viimeinen kesä on kuin Helena itse, pitkä ja arvaamaton. Hän muuttaa Mustasaareen ja haaveilee seikkailuista. Kesän lopussa alkaa kuitenkin toisenlainen matka.

1849. Sergei on uneksinut vallankumouksesta. Nyt hän seisoo Pietarissa teloituslavalla ja pelkää.

2012. Veka on menossa osastohoitoon mutta antaakin linja-auton viedä hänet suvun mökille Louhurantaan. Veka ei tiedä, että samoilla rannoilla on piileksinyt moni muukin.

Anni Kytömäen uusi romaani on rohkea puolustuspuhe mielen ja ruumiin vapaudelle. "Haaveeni ja sairauteni ovat verenperintöä", sanoo Veka, joka unelmoi vapaudesta – niin kuin Sergei ja Helenakin aikoinaan.

– Kivitaskun tarinan idut alkoivat itää vuonna 2011, ja kirjoitin sitä osin yhtäaikaa Kultarinnan kanssa. Kirja kattaa ajallisesti yli 160 vuotta ja kuvaa ihmisiä seitsemässä sukupolvessa. Veka ja Sergei olivat mukana kirjoitusprosessin alusta asti, mutta muutama vuosi sitten Helena yllätti minut: hän hiipi päähenkilöiden joukkoon ja vaivihkaa suoraan sydämeeni, Anni Kytömäki kertoo.

"Anni Kytömäki teki sen taas! Kivitasku on viiden tähden romaani!" Kirsin kirjanurkka

Anni Kytömäki (s. 1980) on hämeenkyröläinen kirjailija, joka on työskennellyt kansalaisjärjestöissä ja muusikkona. Kytömäen esikoisromaani Kultarinta (2014) oli ilmestymisvuonnaan Finlandia-palkintoehdokkaana. Kytömäki sai teoksestaan Kaarlen palkinnon, Blogistanian Finlandian, Tulenkantaja-palkinnon sekä Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon.

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.