Mediatiedote: Anni Kytömäen uusi, odotettu romaani on vapauden puolustuspuhe

Anni Kytömäen Finlandia-ehdokkaaksi valittu esikoisromaani Kultarinta oli ylistys metsälle. Nyt ilmestynyt Kivitasku kuljettaa kallioille ja veden ääreen. Vaikuttava sukupolviromaani ulottuu 1840-luvulta nykypäivään ja kertoo rohkeista haaveilijoista ja hullusta rakkaudesta.

1959. Helenan viimeinen kesä on kuin Helena itse, pitkä ja arvaamaton. Hän muuttaa Mustasaareen ja haaveilee seikkailuista. Kesän lopussa alkaa kuitenkin toisenlainen matka.

1849. Sergei on uneksinut vallankumouksesta. Nyt hän seisoo Pietarissa teloituslavalla ja pelkää.

2012. Veka on menossa osastohoitoon mutta antaakin linja-auton viedä hänet suvun mökille Louhurantaan. Veka ei tiedä, että samoilla rannoilla on piileksinyt moni muukin.

Anni Kytömäen uusi romaani on rohkea puolustuspuhe mielen ja ruumiin vapaudelle. "Haaveeni ja sairauteni ovat verenperintöä", sanoo Veka, joka unelmoi vapaudesta – niin kuin Sergei ja Helenakin aikoinaan.

– Kivitaskun tarinan idut alkoivat itää vuonna 2011, ja kirjoitin sitä osin yhtäaikaa Kultarinnan kanssa. Kirja kattaa ajallisesti yli 160 vuotta ja kuvaa ihmisiä seitsemässä sukupolvessa. Veka ja Sergei olivat mukana kirjoitusprosessin alusta asti, mutta muutama vuosi sitten Helena yllätti minut: hän hiipi päähenkilöiden joukkoon ja vaivihkaa suoraan sydämeeni, Anni Kytömäki kertoo.

"Anni Kytömäki teki sen taas! Kivitasku on viiden tähden romaani!" Kirsin kirjanurkka

Anni Kytömäki (s. 1980) on hämeenkyröläinen kirjailija, joka on työskennellyt kansalaisjärjestöissä ja muusikkona. Kytömäen esikoisromaani Kultarinta (2014) oli ilmestymisvuonnaan Finlandia-palkintoehdokkaana. Kytömäki sai teoksestaan Kaarlen palkinnon, Blogistanian Finlandian, Tulenkantaja-palkinnon sekä Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon.

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.