Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.

Jatkosodan alussa jääkärikenraali Hjalmar Siilasvuo joutui vaikeaan tilanteeseen. Hänestä tehtiin saksalaisen esimiehen alainen, ja samalla hänen oli otettava huomioon ylipäällikkö Mannerheimin näkemykset. Siilasvuon joukkojen vaivana olivat vihollisen kova vastarinta, huonot tiet, sääsket ja usein huonosti toimiva huolto.

Ari Rautala on paneutunut sotapäiväkirjoihin, historiankirjoitukseen, muistelmiin ja historiikkeihin. Teos on kuvitettu valokuvin sekä kartoin ja peitepiirroksin, jotka kuvaavat III Armeijakunnan suunnitelmia, etenemistä, operaatioita ja taisteluita.

Ari Rautala
Eversti evp Ari Rautala on julkaissut neljä sotia käsittelevää teosta: Karjalan kannaksen takaisinvaltaus kesällä 1941 (2013), Itä-Karjalan takaisinvaltaus 1941 (2013), Karjalan armeija (2015) ja Aseveljet korpisodassa (2018). Ennen siirtymistään reserviin hän palveli Moskovassa opiskellen kaksi vuotta Venäjän Yleisesikunta-akatemiassa ja työskennellen puolustusasiamiehenä Suomen Moskovan-suurlähetystössä.

Aseveljet korpisodassa – Siilasvuon III Armeijakunta Vienassa 1941–1944

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Aseveljet korpisodassa

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.

Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännärissä on faktat kohdallaan6.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy lopputuloksessa, sillä Mustaluodon jännäreissä pienimmätkin yksityiskohdat ovat uskottavia. Nyt ilmestyvä Kuoleman safari (Gummerus) on toinen entisestä erikoisjoukko-operaattorista Janne Norrmanista kertova kirja. Seppo Mustaluoto esiintyy dekkariviikon lauantaitapahtumassa 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa klo 16.