Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus

Miksi saksalainen haluaa erottua porukasta, mutta suomalainen sulautua joukkoon? Miksi Saksa ei voi koskaan myöntää kansalaisilleen jokamiehenoikeuksia? Miten suomalaiset ovat saksalaisia romanttisempaa kansaa, entä mitä kirosanojen käyttö kertoo maidemme henkisestä erosta?

Kaksoiskansalainen Roman Schatz tarkastelee kirjassaan Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä Suomen ja Saksan välisen ystävyyden, yhteistyön ja avunannon myyttejä sekä kulttuuriemme välisiä hienovaraisia mutta joskus kohtalokkaita eroja.

"Tämä kirja tutkii ja tarkastelee, kuinka suomalaiset ja saksalaiset tekevät vääriä olettamuksia toisistaan, kuinka sukset menevät ristiin ilman, että edes ymmärtäisimme hiihtävämme ja kuinka välillä käsitämme toisiamme sitä enemmän väärin, mitä enemmän yritämme olla toisillemme ystävällisiä", Roman Schatz kertoo kirjansa esipuheessa.

Roman Schatz syntyi vuonna 1960 edesmenneessä valtiossa nimeltä Länsi-Saksa ja opiskeli Konstanzin ja Länsi-Berliinin yliopistoissa. Tutustuttuaan suomalaisnaiseen hän muutti 1986 Helsinkiin ja on nykyään kolmen suomalaislapsen isä. Schatz on tv- ja radiotoimittaja, kolumnisti, kääntäjä, kouluttaja ja juontaja. Vuonna 2012 hän hankki kaksoiskansalaisuuden.

Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus
Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä (Gummerus), kansi: Mika Tuominen

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.

Mediatiedote: Parasta pöytään on komea tietokirja suomalaisen ruokakulttuurin vaiheista27.9.2017 12:47Tiedote

Mikä oli Turun linnan suosituin herkku 1500-luvulla? Kuka presidenteistämme tilasi aina hirvenpääkeittoa? Miten ruotsinlaivat vaikuttivat ruokakulttuuriimme? Kari Martialan ja Helena Lylyharjun tuhti tietokirja Parasta pöytään – suomalaisen gastronomian historia (Gummerus) tarjoilee ainutlaatuisia haastatteluja, yllättävää tietoa sekä klassikkoreseptejä hyvän ruoan ja historian ystäville.