Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus

Miksi saksalainen haluaa erottua porukasta, mutta suomalainen sulautua joukkoon? Miksi Saksa ei voi koskaan myöntää kansalaisilleen jokamiehenoikeuksia? Miten suomalaiset ovat saksalaisia romanttisempaa kansaa, entä mitä kirosanojen käyttö kertoo maidemme henkisestä erosta?

Kaksoiskansalainen Roman Schatz tarkastelee kirjassaan Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä Suomen ja Saksan välisen ystävyyden, yhteistyön ja avunannon myyttejä sekä kulttuuriemme välisiä hienovaraisia mutta joskus kohtalokkaita eroja.

"Tämä kirja tutkii ja tarkastelee, kuinka suomalaiset ja saksalaiset tekevät vääriä olettamuksia toisistaan, kuinka sukset menevät ristiin ilman, että edes ymmärtäisimme hiihtävämme ja kuinka välillä käsitämme toisiamme sitä enemmän väärin, mitä enemmän yritämme olla toisillemme ystävällisiä", Roman Schatz kertoo kirjansa esipuheessa.

Roman Schatz syntyi vuonna 1960 edesmenneessä valtiossa nimeltä Länsi-Saksa ja opiskeli Konstanzin ja Länsi-Berliinin yliopistoissa. Tutustuttuaan suomalaisnaiseen hän muutti 1986 Helsinkiin ja on nykyään kolmen suomalaislapsen isä. Schatz on tv- ja radiotoimittaja, kolumnisti, kääntäjä, kouluttaja ja juontaja. Vuonna 2012 hän hankki kaksoiskansalaisuuden.

Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus
Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä (Gummerus), kansi: Mika Tuominen

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.

Mediatiedote: Mia Jokinivan Metsäjooga tekee joogasta sauvakävelyä suomalaisempaa6.6.2018 13:38Tiedote

Metsäjooga-kirjassa (Gummerus) kulttuuriantropologi ja joogaopettaja Mia Jokiniva tuo suomalaiset myytit lähelle arkea. Tämän kirjan opeilla metsässä ulkoilukaan ei ole enää "vain kävelyä polulla", vaan rikkaimmillaan jopa keskustelua Kalevalan arkkityyppien ja suomalaisen muinaisuskon kanssa. Metsäjooga-kirjassa on luonnossa tehtävien asento-, liike-, hengitys- ja meditaatioharjoitusten lisäksi tietoa metsän terveysvaikutuksista ja suomalaisesta metsään liittyvästä mytologiasta. Kirjan johtoajatuksena on, että jooga kuuluu kaikille.