Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus

Miksi saksalainen haluaa erottua porukasta, mutta suomalainen sulautua joukkoon? Miksi Saksa ei voi koskaan myöntää kansalaisilleen jokamiehenoikeuksia? Miten suomalaiset ovat saksalaisia romanttisempaa kansaa, entä mitä kirosanojen käyttö kertoo maidemme henkisestä erosta?

Kaksoiskansalainen Roman Schatz tarkastelee kirjassaan Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä Suomen ja Saksan välisen ystävyyden, yhteistyön ja avunannon myyttejä sekä kulttuuriemme välisiä hienovaraisia mutta joskus kohtalokkaita eroja.

"Tämä kirja tutkii ja tarkastelee, kuinka suomalaiset ja saksalaiset tekevät vääriä olettamuksia toisistaan, kuinka sukset menevät ristiin ilman, että edes ymmärtäisimme hiihtävämme ja kuinka välillä käsitämme toisiamme sitä enemmän väärin, mitä enemmän yritämme olla toisillemme ystävällisiä", Roman Schatz kertoo kirjansa esipuheessa.

Roman Schatz syntyi vuonna 1960 edesmenneessä valtiossa nimeltä Länsi-Saksa ja opiskeli Konstanzin ja Länsi-Berliinin yliopistoissa. Tutustuttuaan suomalaisnaiseen hän muutti 1986 Helsinkiin ja on nykyään kolmen suomalaislapsen isä. Schatz on tv- ja radiotoimittaja, kolumnisti, kääntäjä, kouluttaja ja juontaja. Vuonna 2012 hän hankki kaksoiskansalaisuuden.

Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus
Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä (Gummerus), kansi: Mika Tuominen

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.