Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus

Miksi saksalainen haluaa erottua porukasta, mutta suomalainen sulautua joukkoon? Miksi Saksa ei voi koskaan myöntää kansalaisilleen jokamiehenoikeuksia? Miten suomalaiset ovat saksalaisia romanttisempaa kansaa, entä mitä kirosanojen käyttö kertoo maidemme henkisestä erosta?

Kaksoiskansalainen Roman Schatz tarkastelee kirjassaan Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä Suomen ja Saksan välisen ystävyyden, yhteistyön ja avunannon myyttejä sekä kulttuuriemme välisiä hienovaraisia mutta joskus kohtalokkaita eroja.

"Tämä kirja tutkii ja tarkastelee, kuinka suomalaiset ja saksalaiset tekevät vääriä olettamuksia toisistaan, kuinka sukset menevät ristiin ilman, että edes ymmärtäisimme hiihtävämme ja kuinka välillä käsitämme toisiamme sitä enemmän väärin, mitä enemmän yritämme olla toisillemme ystävällisiä", Roman Schatz kertoo kirjansa esipuheessa.

Roman Schatz syntyi vuonna 1960 edesmenneessä valtiossa nimeltä Länsi-Saksa ja opiskeli Konstanzin ja Länsi-Berliinin yliopistoissa. Tutustuttuaan suomalaisnaiseen hän muutti 1986 Helsinkiin ja on nykyään kolmen suomalaislapsen isä. Schatz on tv- ja radiotoimittaja, kolumnisti, kääntäjä, kouluttaja ja juontaja. Vuonna 2012 hän hankki kaksoiskansalaisuuden.

Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus
Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä (Gummerus), kansi: Mika Tuominen

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.