Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus

Miksi saksalainen haluaa erottua porukasta, mutta suomalainen sulautua joukkoon? Miksi Saksa ei voi koskaan myöntää kansalaisilleen jokamiehenoikeuksia? Miten suomalaiset ovat saksalaisia romanttisempaa kansaa, entä mitä kirosanojen käyttö kertoo maidemme henkisestä erosta?

Kaksoiskansalainen Roman Schatz tarkastelee kirjassaan Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä Suomen ja Saksan välisen ystävyyden, yhteistyön ja avunannon myyttejä sekä kulttuuriemme välisiä hienovaraisia mutta joskus kohtalokkaita eroja.

"Tämä kirja tutkii ja tarkastelee, kuinka suomalaiset ja saksalaiset tekevät vääriä olettamuksia toisistaan, kuinka sukset menevät ristiin ilman, että edes ymmärtäisimme hiihtävämme ja kuinka välillä käsitämme toisiamme sitä enemmän väärin, mitä enemmän yritämme olla toisillemme ystävällisiä", Roman Schatz kertoo kirjansa esipuheessa.

Roman Schatz syntyi vuonna 1960 edesmenneessä valtiossa nimeltä Länsi-Saksa ja opiskeli Konstanzin ja Länsi-Berliinin yliopistoissa. Tutustuttuaan suomalaisnaiseen hän muutti 1986 Helsinkiin ja on nykyään kolmen suomalaislapsen isä. Schatz on tv- ja radiotoimittaja, kolumnisti, kääntäjä, kouluttaja ja juontaja. Vuonna 2012 hän hankki kaksoiskansalaisuuden.

Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Roman Schatz, kuva: Marek Sabogal / Gummerus
Roman Schatz: Asevelipuolet – se pieni ero suomalaisten ja saksalaisten välillä (Gummerus), kansi: Mika Tuominen

Mediatiedote: Parempaa vointia vuoden jokaiseen päivään Piia Korisevan opein24.9.2018 09:24Tiedote

Piia Korisevan kirja 365 muutoksen päivää (Gummerus) on kuin kansien väliin pujahtanut henkilökohtainen valmentaja, joka auttaa voimaan paremmin. Teos lähtee liikkeelle perusasioista: liikkumisesta, syömisestä ja riittävästä levosta. Päiväkirjamainen teos kannustaa elämäntapamuutokseen pienin askelin. Onpa tavoite sitten kiinteytyminen, kunnon kohottaminen tai vaikkapa painon pudottaminen, 365 muutoksen päivää tarjoaa eväitä muutokseen käytännöllisin ohjein ja pienin niksein.

Mediatiedote: When somebody picks “your” blueberries21.9.2018 10:45Tiedote

Sosiaalisessa mediassa erittäin suosittu Very Finnish Problems kirvoittaa synkkyyteen taipuvaiset suomalaiset nauruun. Brittiläissyntyinen Joel Willans jatkaa hauskoja oivalluksia suomalaisuudesta kirjassaan More Very Finnish Problems (Gummerus). Kirja sisältää humoristisia ja samaistuttavia väitteitä Suomesta ja suomalaisuudesta, joita on havainnollistettu Willansin somessa tykätyillä Suomi-aiheisilla meemikuvilla.

Mediatiedote: Selviytyjä Sara Hildén eli monella tapaa poikkeuksellisen elämän19.9.2018 08:00Tiedote

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelaisen Hyvä Sara! – Sara Hildénin kolme elämää (Gummerus) on ensimmäinen keräilijä-mesenaatti Sara Hildénistä (1905–1993) tehty elämäkerta. Kortelainen on löytänyt kovapintaisena tunnetusta naisesta yksinäisen orpotytön, menevän sinkkunaisen ja iättömän taiteenrakastajan, hyvän Saran, joka halusi aina auttaa. Teos piirtää samalla laajemman kuvan niin sisällissodan traumoista vaienneesta selviytyjäsukupolvesta kuin 1900-luvun Suomesta.

Mediatiedote: Tutustu koko Suomen tv-kansan hurmanneisiin Eränkävijät-koiriin17.9.2018 11:14Tiedote

Äärimmäisen suosittu NTRNZ Median tuottama tv-sarja Eränkävijät on tunnettu Pohjoisen mykistävistä maisemista, metsästys- ja kalastusretkistä sekä Eränkävijöiden katsojien sydämet sulattaneista koirista. Mika Kuljun kirjoittama teos Eränkävijät: Eräkoiria ja koiraihmisiä (Gummerus) tarjoaa mahdollisuuden tutustua paremmin tv:stä tuttuihin koiriin ja heidän ihmisiinsä. Eränkävijät-tv-sarja palaa ruutuun 3. tuotantokauden jaksoin 14.10. Yle TV1-kanavalla ja Yle Areenassa.