Mediatiedote: Camilla Läckberg rinnastaa uutuudessaan noitavainot ja nettitrollauksen

Ruotsin dekkarikuningattaren odotettu uutuus Noita (Gummerus) on taattua Läckbergiä: vangitseva jännitysromaani, joka ottaa kantaa ajankohtaisiin teemoihin. Fjällbacka-sarjan kymmenes ja kenties kunnianhimoisin osa kuvaa ennakkoluuloja, vainoajia ja vainottuja. Se myös muistuttaa, että noidiksi epäillyt naiset olivat aikansa normeja rikkovia edelläkävijöitä.

Camilla Läckberg (kuva: Magnus Ragnvid)

Nelivuotias Linnea katoaa maatilalta Fjällbackan liepeiltä. Samasta paikasta on kadonnut kolmekymmentä vuotta aiemmin toinen pikkutyttö, joka löytyi myöhemmin kuolleena. Pelko leviää pienessä yhteisössä vauhdilla, ja ennakkoluulot syövyttävät paikallisten mieltä. Rikosta tutkiva poliisi Patrik Hedström saa apua Erica Falckilta, joka on kirjoittamassa vanhasta tapauksesta kirjaa. Tutkinta repii auki monta haavaa ja paljastaa salaisuuksien juuret, jotka kiemurtelevat kauas 1600-luvulle ja roviolla poltetun naisen langettamaan kiroukseen.

Camilla Läckberg tutki kirjaansa varten naisia, joita poltettiin 1600-luvun Ruotsissa noitina roviolla.
– Vainotut naiset olivat vähän tavanomaista tietävämpiä, vähän itsenäisempiä ja vähän rohkeampia. Nykypäivänä meitä ei polteta roviolla, vaan kysymys on sanan mahdista, kuulopuheista, some-juoruista. Kun nainen rikkoo normeja, ovat reaktiot usein hyvin vahvoja, Camilla Läckberg kertoi Sydsvenskan-lehden haastattelussa.

Läckberg todistaa jälleen kerran olevansa mestari lajissaan: Noita on komea dekkari, joka ottaa kantaa ajankohtaisiin teemoihin sekä koukuttaa taidokkaalla juonellaan. Fjällbacka-sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet romaanit Jääprinsessa, Saarnaaja, Kivenhakkaaja, Pahanilmanlintu, Perillinen, Merenneito, Majakanvartija, Enkelintekijä ja Leijonankesyttäjä.

Noita on kiistatta Camilla Läckbergin parhaita kirjoja.” – johannas deckarhörna -blogi

”Camilla Läckbergillä on kertojanlahja, josta hän saa tunnustusta liian harvoin.” – Dagens Nyheter Leijonankesyttäjästä

Ruotsalainen Camilla Läckberg (s. 1974) on Euroopan dekkarikuningatar. Hänen romaanejaan on myyty 20 miljoonaa kappaletta lähes 60 maassa, ja niistä on tehty elokuva- ja tv-sovituksia. Alkuvuodesta Läckberg perusti Invest in Her -yrityksen, joka haluaa edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa tukemalla muun muassa naisyrittäjiä. Läckberg on kotoisin Fjällbackan kylästä, jonne hänen rikosromaaninsa sijoittuvat. Nykyään hän asuu Tukholmassa.

Camilla Läckberg:
Noita
Alkuteos Häxan
Suomennos Outi Menna
687 sivua
Ilmestyy viikolla 32
Saatavilla myös sähkökirjana ja äänikirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Camilla Läckberg (kuva: Magnus Ragnvid)
Camilla Läckberg: Noita (kannen tekijä: Sanna-Reeta Meilahti, kannen kuvat: Bartosz Budrewicz / Shutterstock, Emmanuel Lattes / Alamy Stock Photo)

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.