Mediatiedote: Camilla Läckberg rinnastaa uutuudessaan noitavainot ja nettitrollauksen

Ruotsin dekkarikuningattaren odotettu uutuus Noita (Gummerus) on taattua Läckbergiä: vangitseva jännitysromaani, joka ottaa kantaa ajankohtaisiin teemoihin. Fjällbacka-sarjan kymmenes ja kenties kunnianhimoisin osa kuvaa ennakkoluuloja, vainoajia ja vainottuja. Se myös muistuttaa, että noidiksi epäillyt naiset olivat aikansa normeja rikkovia edelläkävijöitä.

Camilla Läckberg (kuva: Magnus Ragnvid)

Nelivuotias Linnea katoaa maatilalta Fjällbackan liepeiltä. Samasta paikasta on kadonnut kolmekymmentä vuotta aiemmin toinen pikkutyttö, joka löytyi myöhemmin kuolleena. Pelko leviää pienessä yhteisössä vauhdilla, ja ennakkoluulot syövyttävät paikallisten mieltä. Rikosta tutkiva poliisi Patrik Hedström saa apua Erica Falckilta, joka on kirjoittamassa vanhasta tapauksesta kirjaa. Tutkinta repii auki monta haavaa ja paljastaa salaisuuksien juuret, jotka kiemurtelevat kauas 1600-luvulle ja roviolla poltetun naisen langettamaan kiroukseen.

Camilla Läckberg tutki kirjaansa varten naisia, joita poltettiin 1600-luvun Ruotsissa noitina roviolla.
– Vainotut naiset olivat vähän tavanomaista tietävämpiä, vähän itsenäisempiä ja vähän rohkeampia. Nykypäivänä meitä ei polteta roviolla, vaan kysymys on sanan mahdista, kuulopuheista, some-juoruista. Kun nainen rikkoo normeja, ovat reaktiot usein hyvin vahvoja, Camilla Läckberg kertoi Sydsvenskan-lehden haastattelussa.

Läckberg todistaa jälleen kerran olevansa mestari lajissaan: Noita on komea dekkari, joka ottaa kantaa ajankohtaisiin teemoihin sekä koukuttaa taidokkaalla juonellaan. Fjällbacka-sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet romaanit Jääprinsessa, Saarnaaja, Kivenhakkaaja, Pahanilmanlintu, Perillinen, Merenneito, Majakanvartija, Enkelintekijä ja Leijonankesyttäjä.

Noita on kiistatta Camilla Läckbergin parhaita kirjoja.” – johannas deckarhörna -blogi

”Camilla Läckbergillä on kertojanlahja, josta hän saa tunnustusta liian harvoin.” – Dagens Nyheter Leijonankesyttäjästä

Ruotsalainen Camilla Läckberg (s. 1974) on Euroopan dekkarikuningatar. Hänen romaanejaan on myyty 20 miljoonaa kappaletta lähes 60 maassa, ja niistä on tehty elokuva- ja tv-sovituksia. Alkuvuodesta Läckberg perusti Invest in Her -yrityksen, joka haluaa edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa tukemalla muun muassa naisyrittäjiä. Läckberg on kotoisin Fjällbackan kylästä, jonne hänen rikosromaaninsa sijoittuvat. Nykyään hän asuu Tukholmassa.

Camilla Läckberg:
Noita
Alkuteos Häxan
Suomennos Outi Menna
687 sivua
Ilmestyy viikolla 32
Saatavilla myös sähkökirjana ja äänikirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Camilla Läckberg (kuva: Magnus Ragnvid)
Camilla Läckberg: Noita (kannen tekijä: Sanna-Reeta Meilahti, kannen kuvat: Bartosz Budrewicz / Shutterstock, Emmanuel Lattes / Alamy Stock Photo)

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.