Mediatiedote: Camilla Läckberg rinnastaa uutuudessaan noitavainot ja nettitrollauksen

Ruotsin dekkarikuningattaren odotettu uutuus Noita (Gummerus) on taattua Läckbergiä: vangitseva jännitysromaani, joka ottaa kantaa ajankohtaisiin teemoihin. Fjällbacka-sarjan kymmenes ja kenties kunnianhimoisin osa kuvaa ennakkoluuloja, vainoajia ja vainottuja. Se myös muistuttaa, että noidiksi epäillyt naiset olivat aikansa normeja rikkovia edelläkävijöitä.

Camilla Läckberg (kuva: Magnus Ragnvid)

Nelivuotias Linnea katoaa maatilalta Fjällbackan liepeiltä. Samasta paikasta on kadonnut kolmekymmentä vuotta aiemmin toinen pikkutyttö, joka löytyi myöhemmin kuolleena. Pelko leviää pienessä yhteisössä vauhdilla, ja ennakkoluulot syövyttävät paikallisten mieltä. Rikosta tutkiva poliisi Patrik Hedström saa apua Erica Falckilta, joka on kirjoittamassa vanhasta tapauksesta kirjaa. Tutkinta repii auki monta haavaa ja paljastaa salaisuuksien juuret, jotka kiemurtelevat kauas 1600-luvulle ja roviolla poltetun naisen langettamaan kiroukseen.

Camilla Läckberg tutki kirjaansa varten naisia, joita poltettiin 1600-luvun Ruotsissa noitina roviolla.
– Vainotut naiset olivat vähän tavanomaista tietävämpiä, vähän itsenäisempiä ja vähän rohkeampia. Nykypäivänä meitä ei polteta roviolla, vaan kysymys on sanan mahdista, kuulopuheista, some-juoruista. Kun nainen rikkoo normeja, ovat reaktiot usein hyvin vahvoja, Camilla Läckberg kertoi Sydsvenskan-lehden haastattelussa.

Läckberg todistaa jälleen kerran olevansa mestari lajissaan: Noita on komea dekkari, joka ottaa kantaa ajankohtaisiin teemoihin sekä koukuttaa taidokkaalla juonellaan. Fjällbacka-sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet romaanit Jääprinsessa, Saarnaaja, Kivenhakkaaja, Pahanilmanlintu, Perillinen, Merenneito, Majakanvartija, Enkelintekijä ja Leijonankesyttäjä.

Noita on kiistatta Camilla Läckbergin parhaita kirjoja.” – johannas deckarhörna -blogi

”Camilla Läckbergillä on kertojanlahja, josta hän saa tunnustusta liian harvoin.” – Dagens Nyheter Leijonankesyttäjästä

Ruotsalainen Camilla Läckberg (s. 1974) on Euroopan dekkarikuningatar. Hänen romaanejaan on myyty 20 miljoonaa kappaletta lähes 60 maassa, ja niistä on tehty elokuva- ja tv-sovituksia. Alkuvuodesta Läckberg perusti Invest in Her -yrityksen, joka haluaa edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa tukemalla muun muassa naisyrittäjiä. Läckberg on kotoisin Fjällbackan kylästä, jonne hänen rikosromaaninsa sijoittuvat. Nykyään hän asuu Tukholmassa.

Camilla Läckberg:
Noita
Alkuteos Häxan
Suomennos Outi Menna
687 sivua
Ilmestyy viikolla 32
Saatavilla myös sähkökirjana ja äänikirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Camilla Läckberg (kuva: Magnus Ragnvid)
Camilla Läckberg: Noita (kannen tekijä: Sanna-Reeta Meilahti, kannen kuvat: Bartosz Budrewicz / Shutterstock, Emmanuel Lattes / Alamy Stock Photo)

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.