Mediatiedote: Dekkariseura palkitsi Dolores Redondon ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjalla

Espanjalaisen rikoskirjallisuuden ykkösnimi Dolores Redondo on saanut Suomen dekkariseuran ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjan 2019 romaanistaan Tämän kaiken minä annan sinulle (Gummerus 2018). Romaani on saanut myös Planeta de Novela -palkinnon, joka on suurin yksittäiselle kirjalle annettava palkinto, arvoltaan 601 000 euroa. Redondon teoksia on myyty yksin Espanjassa yli 1,5 miljoonaa kappaletta ja niitä on käännetty useille kielille. Teoksen on suomentanut Sari Selander.

Tämän kaiken minä annan sinulle, kansi: Sanna-Reeta Meilahti

Raati perustelee valintaa seuraavasti: ”Kirja nappaa lukijansa heti, sillä Redondo osaa yhdistää Espanjan rikkaan eeppisen kerrontaperinteen jännittävään rikosjuoneen ja tarkkavaistoiseen psykologiseen tutkielmaan rakkaudesta, petoksesta ja anteeksiannosta. Galician Ribeira Sacran jylhät maisemat ja viininviljelyn ankaruus toimivat upeana vastakohtana rikostarinan pikkusieluisuudelle ja luokkavihalle. Lähes goottinen kauhu on läsnä Àlvaron kotikartanossa ja sen matriarkassa, mutta kartanon ympärille Redondo on kuvannut kuin verhoksi ihastuttavasti tuoksuvan gardeniapuutarhan. Teos tutustuttaa suomalaisen lukijan Espanjaan, joka on muuta kuin aurinkorantoja. Redondon hieno romaani muistuttaa, kuinka tärkeää on, että jännityskirjallisuutta suomennetaan useista kielistä.”

Romaani kertoo kirjailija Manuel Ortigosasta, jonka elämä muuttuu kertaheitolla, kun hän kuulee puolisonsa Álvaron menehtyneen auton suistuttua tieltä. Onnettomuus tapahtuu Galiciassa, Pohjois-Espanjassa vaikka puolison olisi pitänyt olla Barcelonassa. Hautajaisia järjestettäessä selviää, että Álvaro olikin upporikas markiisi, joka kuului yhteen Espanjan vaikutusvaltaisimmista suvuista. Miksi hän salasi puolisoltaan siniverisen taustansa? Miksi kylän poliisi epäilee, että kuolema ei ollutkaan onnettomuus?

Dolores Redondo, Tämän kaiken minä annan sinulle
suomentanut Sari Selander

Tämän kaiken minä annan sinulle, kansi: Sanna-Reeta Meilahti

Mediatiedote: Kesän dekkareissa seikkaillaan ympäri maailmaa17.5.2019 13:16:11 EESTTiedote

Gummeruksen kesän jännityskirjakattauksessa on romaaneja sekä uusilta että tunnetuilta tekijöiltä. Entisen ammattisotilaan Seppo Mustaluodon toimintajännärissä Kuoleman safari rymistellään Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Ranskalaisdekkaristi Fred Vargasilta ilmestyy Kolme evankelistaa -sarjan aiemmin suomentamaton helmi Muistoksi käynnistäsi. Dekkariviikko kesäkuussa huipentuu brittitrilleristi Erin Kellyn Helsingin vierailuun 13.–15.6.

Mediatiedote: Helsinki Litissä esiintyvä Nina Lykke kirjoitti satiirin etuoikeutettuun elämään eksyneestä keskiluokasta25.4.2019 11:50:13 EESTTiedote

Tragikoominen kolmiodraama Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus) nosti norjalaisen Nina Lykken pohjoismaisen kirjataivaan tähdeksi. Romaania on myyty Norjassa huimat 52 000 kappaletta, ja se oli Lykken läpimurtoteos myös Ruotsissa. Kirja kertoo yhteiskunnasta, jossa hetken nautinto on arvoista ylin ja jossa liian paljon ei koskaan ole tarpeeksi. Nina Lykke esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa Savoy teatterissa yhdessä Saara Turusen kanssa perjantaina 17.5. Kirja ilmestyy suomeksi 13.5.

Mediatiedote: Helsinki Litissä esiintyvä kanadalaiskirjailija Kim Thúy jätti Vietnamin venepakolaisena5.4.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kim Thúyn omaelämäkerrallinen romaani Ru (Gummerus) kuvaa sodan värittämää lapsuutta Saigonissa, veneellä tehtyä pakomatkaa Siaminlahden yli, elämää täyteen ahdetulla pakolaisleirillä Malesiassa, kotoutumista ranskankieliseen Kanadaan ja autistisen lapsen äidiksi opettelua. Rankoista tapahtumista huolimatta romaani on ylistys elämälle ja sen kauneudelle. Kim Thúy esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa perjantaina 17.5. Häntä haastattelee palkittu esseisti ja kriitikko Silvia Hosseini.

Mediatiedote: Pakkaa reppu ja lähde retkelle!4.4.2019 09:01:00 EESTTiedote

Retkelle! – Vinkit luontoon lähtijälle (Gummerus) on kokeneiden retkeilijöiden Pekka Laineen ja Pertti Rovamon opaskirja kaikille retkeilijöille tai luontoon lähtemisestä haaveileville. Teoksessaan Laine ja Rovamo kertovat, mitä aloittelevan retkeilijän pitää tietää ja osata – ja mitä ei sovi unohtaa. Käytännölliset ohjeet ja upeat kuvat auttavat suunnittelemaan onnistuneen retken tai vaelluksen, jonka voi tehdä mihin tahansa vuodenaikaan.

Ennakkotietoa Gummeruksen kesän ja syksyn 2019 kirjoista3.4.2019 10:04:09 EESTTiedote

Gummeruksen ensi kesän ja syksyn kirjakatalogi on julkaistu. Loppuvuonna ilmestyvissä kirjoissa käsitellään muun muassa koulukiusaamista ja sen pitkiä jälkiä, luontosuhdetta sekä Kalle Päätaloa, jonka syntymästä tulee syksyllä kuluneeksi 100 vuotta. Julkaisemme uutuuskirjat muun muassa Matti Röngältä, Antti Heikkiseltä sekä toukokuussa Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa esiintyviltä Nina Lykkeltä ja Kim Thúylta.