Mediatiedote: Dekkariseura palkitsi Dolores Redondon ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjalla

Espanjalaisen rikoskirjallisuuden ykkösnimi Dolores Redondo on saanut Suomen dekkariseuran ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjan 2019 romaanistaan Tämän kaiken minä annan sinulle (Gummerus 2018). Romaani on saanut myös Planeta de Novela -palkinnon, joka on suurin yksittäiselle kirjalle annettava palkinto, arvoltaan 601 000 euroa. Redondon teoksia on myyty yksin Espanjassa yli 1,5 miljoonaa kappaletta ja niitä on käännetty useille kielille. Teoksen on suomentanut Sari Selander.

Tämän kaiken minä annan sinulle, kansi: Sanna-Reeta Meilahti

Raati perustelee valintaa seuraavasti: ”Kirja nappaa lukijansa heti, sillä Redondo osaa yhdistää Espanjan rikkaan eeppisen kerrontaperinteen jännittävään rikosjuoneen ja tarkkavaistoiseen psykologiseen tutkielmaan rakkaudesta, petoksesta ja anteeksiannosta. Galician Ribeira Sacran jylhät maisemat ja viininviljelyn ankaruus toimivat upeana vastakohtana rikostarinan pikkusieluisuudelle ja luokkavihalle. Lähes goottinen kauhu on läsnä Àlvaron kotikartanossa ja sen matriarkassa, mutta kartanon ympärille Redondo on kuvannut kuin verhoksi ihastuttavasti tuoksuvan gardeniapuutarhan. Teos tutustuttaa suomalaisen lukijan Espanjaan, joka on muuta kuin aurinkorantoja. Redondon hieno romaani muistuttaa, kuinka tärkeää on, että jännityskirjallisuutta suomennetaan useista kielistä.”

Romaani kertoo kirjailija Manuel Ortigosasta, jonka elämä muuttuu kertaheitolla, kun hän kuulee puolisonsa Álvaron menehtyneen auton suistuttua tieltä. Onnettomuus tapahtuu Galiciassa, Pohjois-Espanjassa vaikka puolison olisi pitänyt olla Barcelonassa. Hautajaisia järjestettäessä selviää, että Álvaro olikin upporikas markiisi, joka kuului yhteen Espanjan vaikutusvaltaisimmista suvuista. Miksi hän salasi puolisoltaan siniverisen taustansa? Miksi kylän poliisi epäilee, että kuolema ei ollutkaan onnettomuus?

Dolores Redondo, Tämän kaiken minä annan sinulle
suomentanut Sari Selander

Tämän kaiken minä annan sinulle, kansi: Sanna-Reeta Meilahti

Mediatiedote: Psykologisen trillerin mestari Erin Kelly vierailee Suomessa19.3.2019 11:52:17 EETTiedote

Ylistävät arviot saanut ja yksin Britanniassa yli puoli miljoonaa kappaletta myynyt Älä jää pimeään (Gummerus) nosti psykologisen trillerin tähtikaartiin uuden valovoimaisen nimen: Erin Kelly. Kellyn monitahoinen läpimurtoteos käsittelee seksuaalista väkivaltaa sekä rajaa suostumuksen ja kieltäytymisen välillä. Raiskausoikeudenkäynnistä alkunsa saava, yllättävä tapahtumaketju saa lukijan pohtimaan naisen asemaa, valheiden seurauksia ja totuuden monia puolia. Erin Kelly vierailee Helsingissä Dekkariviikolla 13.–15.6.

Mediatiedote: Omakohtainen esikoisromaani kertoo suomalaisgraafikon vuodesta kiinalaisessa pelifirmassa18.3.2019 12:43:43 EETTiedote

Roviollakin työskennellyt Emma Kantanen on Aalto-yliopistosta valmistunut taiteen maisteri, peligraafikko, kuvataiteilija ja kirjailija. Hänen esikoisromaaninsa Nimi jolla kutsutaan öisin (Gummerus) tutustuttaa lukijan pekingiläiseen työ- ja yöelämään. Se on rohkea ja hurja tutkimusmatka vieraaseen kulttuuriin, uusiin ihmissuhteisiin ja identiteettiin puhelimen automaattikääntäjän ja vaistojen toimiessa kompassina.

Mediatiedote: Katriina Huttusen suomennos Morten Strøksnesin Merikirjasta J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi14.3.2019 13:00:00 EETTiedote

Katriina Hutttusen taidokkaasti suomentama norjalaisen Morten A. Strøksnesin Merikirja (Gummerus) on valittu J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi. Merikirja on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri.