Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Valan aikaisemmista dekkareista tuttu Arianna de Bellis on muuttanut miehensä työn perässä perheineen Intian valtamerelle. Bartolomeon virka rahanpesun ja terrorismin vastaisessa yksikössä muuttuu kilpajuoksuksi aikaa vastaan, kun hän selvittää, kuka on rokotekampanjasta koko maailmaa uhkaavaksi bioaseeksi muuttuneen ruttoepidemian takana. Arianna taas joutuu kohtaamaan pahimmat pelkonsa – ja menneisyytensä salaisuudet.

”Ammensin tähän romaaniin aineksia tapaamistani Euroopassa etsintäkuulutetuista mafiosoista, Seychellien aiempaan diktatuuriin liittyvistä henkilöistä sekä ruttoepidemiasta, jonka pelättiin levinneen Madagascarilta Seychelleille”, Vera Vala kertoo.

Vera Vala
Vera Vala on asunut Italiassa 20 vuotta. Hän on opiskellut kieltä ja kirjallisuutta, ja vapaa-aikanaan hän tutkii keittiökulttuurin saloja ja muinaishistoriaa.

Vera Vala, Suden hetki

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Suden hetki
Vera Vala, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.

Mediatiedote: Haikean kaunis Koti-ikävän laulut on romaani merestä, perheestä ja musiikin voimasta6.2.2019 10:50:48Tiedote

Kanadalaisen Emma Hooperin koskettavan romaanin Koti-ikävän laulut (Gummerus) kieli soi musiikin lailla. Musiikki soi myös keskiössä olevan perheen elämässä ja yhdistää toisistaan erkanevia ihmisiä. Hooperin esikoisromaani Etta ja Otto ja Russell ja James (Gummerus, 2015) lumosi lukijat omalaatuisilla henkilöhahmoilla ja yksityiskohtaisesti mieleen piirtyvällä luontokuvauksella. Sari Karhulahden taidokkaasti suomentama Koti-ikävän laulut kuvaa samalla yksityiskohtaisuudella soinnikkaasti elämää kanadalaisessa kalastajakylässä.

Mediatiedote: Naomi Aldermanin feministinen dystopia Voima ravistelee sukupuolitettuja ajattelumalleja1.2.2019 11:14:30Tiedote

Feministinen dystopiatrilleri Voima (Gummerus) on brittikirjailija Naomi Aldermanin sokeeraava teos uudenlaisesta maailmasta, jossa valta on siirtynyt naisille. #Metoo-aikakaudella yhä ajankohtaisemmasta Voimasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö, keskustelunaihe ja myyntimenestys. Voimaa on verrattu Orjattaresi-dystopiaan, jonka kirjoittanut Margaret Atwood on mentoroinut Aldermania.