Mediatiedote: Ennusta kesäsää, pysy terveenä ja solmi kestävä liitto

Millainen tulee sateisena päivänä solmitusta avioliitosta? Miten varmistetaan kesän kalansaalis ja marjasato? Kuinka helpottaa uusiin asioihin ryhtymistä? Suomalainen kansanperinne on omaperäistä ja kiehtovaa. Uskomukset ja tavat ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle ikiajat. Paula Havasteen kirja Onnen loitsut – 7 x 7 taikaa (Gummerus) siirtää perinteitä taas uusille sukupolville.

Onnenloitsuja, lemmenloitsuja, kuuloitsuja, loitsuja luonnossa kulkijalle ja saunojalle. Onnen loitsut -kirjassa esiäitien ja -isien vahva perintö kohtaa nykypäivän. Kirjaan on kelpuutettu vain onnea tuovat, positiiviset taiat ja loitsut.

Ja mitä se hääpäivän sää sitten kertookaan tulevasta liitosta? ”Sade on paras enne, sillä silloin tulevan liiton itkut on kerralla itketty ja yhteinen elämä voi alkaa tyynissä ja levollisissa merkeissä. Myös tyyni ja aurinkoinen päivä enteilee rauhallista yhteiseloa, ja tähän enteeseen riittää lyhytkin auringonpilkahdus.”

Paula Havaste
Paula Havaste on filosofian tohtori, jonka tuotantoon kuuluu muun muassa tietokirjoja ja suosittuja historiallisia romaaneja. Havaste työskentelee tiedekeskus Heurekassa.

Onnen loitsut – 7x7 taikaa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Onnen loitsut
Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.

Mediatiedote: Haikean kaunis Koti-ikävän laulut on romaani merestä, perheestä ja musiikin voimasta6.2.2019 10:50:48Tiedote

Kanadalaisen Emma Hooperin koskettavan romaanin Koti-ikävän laulut (Gummerus) kieli soi musiikin lailla. Musiikki soi myös keskiössä olevan perheen elämässä ja yhdistää toisistaan erkanevia ihmisiä. Hooperin esikoisromaani Etta ja Otto ja Russell ja James (Gummerus, 2015) lumosi lukijat omalaatuisilla henkilöhahmoilla ja yksityiskohtaisesti mieleen piirtyvällä luontokuvauksella. Sari Karhulahden taidokkaasti suomentama Koti-ikävän laulut kuvaa samalla yksityiskohtaisuudella soinnikkaasti elämää kanadalaisessa kalastajakylässä.

Mediatiedote: Naomi Aldermanin feministinen dystopia Voima ravistelee sukupuolitettuja ajattelumalleja1.2.2019 11:14:30Tiedote

Feministinen dystopiatrilleri Voima (Gummerus) on brittikirjailija Naomi Aldermanin sokeeraava teos uudenlaisesta maailmasta, jossa valta on siirtynyt naisille. #Metoo-aikakaudella yhä ajankohtaisemmasta Voimasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö, keskustelunaihe ja myyntimenestys. Voimaa on verrattu Orjattaresi-dystopiaan, jonka kirjoittanut Margaret Atwood on mentoroinut Aldermania.