Mediatiedote: Ennusta kesäsää, pysy terveenä ja solmi kestävä liitto

Millainen tulee sateisena päivänä solmitusta avioliitosta? Miten varmistetaan kesän kalansaalis ja marjasato? Kuinka helpottaa uusiin asioihin ryhtymistä? Suomalainen kansanperinne on omaperäistä ja kiehtovaa. Uskomukset ja tavat ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle ikiajat. Paula Havasteen kirja Onnen loitsut – 7 x 7 taikaa (Gummerus) siirtää perinteitä taas uusille sukupolville.

Onnenloitsuja, lemmenloitsuja, kuuloitsuja, loitsuja luonnossa kulkijalle ja saunojalle. Onnen loitsut -kirjassa esiäitien ja -isien vahva perintö kohtaa nykypäivän. Kirjaan on kelpuutettu vain onnea tuovat, positiiviset taiat ja loitsut.

Ja mitä se hääpäivän sää sitten kertookaan tulevasta liitosta? ”Sade on paras enne, sillä silloin tulevan liiton itkut on kerralla itketty ja yhteinen elämä voi alkaa tyynissä ja levollisissa merkeissä. Myös tyyni ja aurinkoinen päivä enteilee rauhallista yhteiseloa, ja tähän enteeseen riittää lyhytkin auringonpilkahdus.”

Paula Havaste
Paula Havaste on filosofian tohtori, jonka tuotantoon kuuluu muun muassa tietokirjoja ja suosittuja historiallisia romaaneja. Havaste työskentelee tiedekeskus Heurekassa.

Onnen loitsut – 7x7 taikaa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Onnen loitsut
Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.