Mediatiedote: Ennusta kesäsää, pysy terveenä ja solmi kestävä liitto

Millainen tulee sateisena päivänä solmitusta avioliitosta? Miten varmistetaan kesän kalansaalis ja marjasato? Kuinka helpottaa uusiin asioihin ryhtymistä? Suomalainen kansanperinne on omaperäistä ja kiehtovaa. Uskomukset ja tavat ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle ikiajat. Paula Havasteen kirja Onnen loitsut – 7 x 7 taikaa (Gummerus) siirtää perinteitä taas uusille sukupolville.

Onnenloitsuja, lemmenloitsuja, kuuloitsuja, loitsuja luonnossa kulkijalle ja saunojalle. Onnen loitsut -kirjassa esiäitien ja -isien vahva perintö kohtaa nykypäivän. Kirjaan on kelpuutettu vain onnea tuovat, positiiviset taiat ja loitsut.

Ja mitä se hääpäivän sää sitten kertookaan tulevasta liitosta? ”Sade on paras enne, sillä silloin tulevan liiton itkut on kerralla itketty ja yhteinen elämä voi alkaa tyynissä ja levollisissa merkeissä. Myös tyyni ja aurinkoinen päivä enteilee rauhallista yhteiseloa, ja tähän enteeseen riittää lyhytkin auringonpilkahdus.”

Paula Havaste
Paula Havaste on filosofian tohtori, jonka tuotantoon kuuluu muun muassa tietokirjoja ja suosittuja historiallisia romaaneja. Havaste työskentelee tiedekeskus Heurekassa.

Onnen loitsut – 7x7 taikaa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Onnen loitsut
Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.