Mediatiedote: Ernest Clinen Armada on hilpeä ufotrilleri pahimpaan seikkailun- ja nostalgiannälkään

Yhdysvaltalaisen Ernest Clinen scifiromaani Armada (Gummerus) on täynnä viittauksia 1980-luvun elokuviin ja videopeleihin. Clinen esikoisromaani Ready Player One (Gummerus 2012) oli uskomaton menestystarina, joka muutti nörttinä itseään pitävän kirjailijan elämän. Steven Spielbergin ohjaama samanniminen elokuva tulee ensi-iltaan Suomessa 28.3.

"Kun huomasin lentävän lautasen, tuijottelin parhaillaan luokan ikkunasta ulos ja haaveilin seikkailusta."

Näillä sanoilla Ernest Cline aloittaa uuden romaaninsa. Luokan ikkunasta avaruusalusta tuijottava Zack Lightman ei ole uskoa silmiään. Näköpiirissä leijuva laite on suosikkivideopeli Armadasta, jossa pelaajien tavoitteena on suojella maapalloa tunkeilijoilta ulkoavaruudesta. Käynnistyy yllätysten ketju, joka panee Zackin tarkistamaan tietämyksensä maapallon historiasta, sen tulevaisuudesta sekä omasta elämästään.

Ernest Cline
Ernest Cline (s. 1972) on kirjailija, käsikirjoittaja, isä, täysipäiväinen nörtti ja fanboy. Hänen esikoiskirjansa Ready Player One kipusi New York Timesin bestseller-listalle. Cline asuu perheineen Austinissa, Texasissa. Hänen klassikkovideopelikokoelmansa on laaja.

Ernest Cline, Armada
alkuteos Armada
suomentanut J. Pekka Mäkelä

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Armada, kansi: Jussi Karjalainen
Ernest Cline, kuva: Dan Winters

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.

Mediatiedote: Mia Jokinivan Metsäjooga tekee joogasta sauvakävelyä suomalaisempaa6.6.2018 13:38Tiedote

Metsäjooga-kirjassa (Gummerus) kulttuuriantropologi ja joogaopettaja Mia Jokiniva tuo suomalaiset myytit lähelle arkea. Tämän kirjan opeilla metsässä ulkoilukaan ei ole enää "vain kävelyä polulla", vaan rikkaimmillaan jopa keskustelua Kalevalan arkkityyppien ja suomalaisen muinaisuskon kanssa. Metsäjooga-kirjassa on luonnossa tehtävien asento-, liike-, hengitys- ja meditaatioharjoitusten lisäksi tietoa metsän terveysvaikutuksista ja suomalaisesta metsään liittyvästä mytologiasta. Kirjan johtoajatuksena on, että jooga kuuluu kaikille.