Mediatiedote: Ernest Clinen Armada on hilpeä ufotrilleri pahimpaan seikkailun- ja nostalgiannälkään

Yhdysvaltalaisen Ernest Clinen scifiromaani Armada (Gummerus) on täynnä viittauksia 1980-luvun elokuviin ja videopeleihin. Clinen esikoisromaani Ready Player One (Gummerus 2012) oli uskomaton menestystarina, joka muutti nörttinä itseään pitävän kirjailijan elämän. Steven Spielbergin ohjaama samanniminen elokuva tulee ensi-iltaan Suomessa 28.3.

"Kun huomasin lentävän lautasen, tuijottelin parhaillaan luokan ikkunasta ulos ja haaveilin seikkailusta."

Näillä sanoilla Ernest Cline aloittaa uuden romaaninsa. Luokan ikkunasta avaruusalusta tuijottava Zack Lightman ei ole uskoa silmiään. Näköpiirissä leijuva laite on suosikkivideopeli Armadasta, jossa pelaajien tavoitteena on suojella maapalloa tunkeilijoilta ulkoavaruudesta. Käynnistyy yllätysten ketju, joka panee Zackin tarkistamaan tietämyksensä maapallon historiasta, sen tulevaisuudesta sekä omasta elämästään.

Ernest Cline
Ernest Cline (s. 1972) on kirjailija, käsikirjoittaja, isä, täysipäiväinen nörtti ja fanboy. Hänen esikoiskirjansa Ready Player One kipusi New York Timesin bestseller-listalle. Cline asuu perheineen Austinissa, Texasissa. Hänen klassikkovideopelikokoelmansa on laaja.

Ernest Cline, Armada
alkuteos Armada
suomentanut J. Pekka Mäkelä

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Armada, kansi: Jussi Karjalainen
Ernest Cline, kuva: Dan Winters

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.

Mediatiedote: Tämän kirjan luettuaan katsoo merta uusin silmin29.3.2018 09:41Tiedote

Norjalaisen Morten A. Strøksnesin menestysteos Merikirja (Gummerus) on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri. Strøksnes vierailee Helsingissä 24.–26.5. ja esiintyy Helsinki Lit -festivaalilla perjantaina 25.5. yhdessä Juha Hurmeen kanssa.