Mediatiedote: Espanjan myydyimmän kirjailijan palkittu romaani on kiehtova kirjallinen mysteeri

Dolores Redondo nousi viime vuonna Espanjan myydyimmäksi kirjailijaksi ohittaen Carlos Ruiz Zafónin ja suuret kansainväliset nimet, kuten Ken Folletin. Tämän kaiken minä annan sinulle (Gummerus) vie lukijan Galiciaan, missä viinitilat, vanhat kartanot ja luostarit luovat poikkeukselliset puitteet noir-henkiselle mysteerille. Romaani on saanut Planeta de Novela -palkinnon, joka on suurin yksittäiselle kirjalle annettava palkinto, arvoltaan 601 000 euroa.

Kirjailija Manuel Ortigosan elämä muuttuu kertaheitolla, kun hän kuulee puolisonsa Álvaron menehtyneen auton suistuttua tieltä. Onnettomuus tapahtuu Galiciassa, Pohjois-Espanjassa vaikka puolison olisi pitänyt olla Barcelonassa. Hautajaisia järjestettäessä selviää, että Álvaro olikin upporikas markiisi, joka kuului yhteen Espanjan vaikutusvaltaisimmista suvuista. Miksi hän salasi puolisoltaan siniverisen taustansa? Miksi kylän poliisi epäilee, että kuolema ei ollutkaan onnettomuus?

"Manuel käveli pensaiden vierelle ja tarkasteli lähempää kermanväristen kukkien vahamaisia terälehtiä. Hän irrotti yhden kukan katkaisten kovan varren kynnellään, asetti sen kämmenelleen ja hengitti sisäänsä tuoksua, joka tarttui sormiinkin. Griñánin polveilevat selostukset veljistä ja kälyistä, perheen sukupuusta ja aatelisarvoista tuntuivat hänestä paitsi kaukaisilta ja teennäisiltä myös luotaantyöntäviltä. Hän ei voinut mitään sille, että tunsi olonsa nöyryytetyksi, aivan kuin hänellä olisi jotakin hävettävää."

Dolores Redondo
Dolores Redondo (s. 1969) oli Espanjan luetuin kirjailija vuonna 2017, ja hänen teoksiaan julkaistaan yli 35 kielellä. Hänen suositun Baskimaan murhat -trilogiansa kaikki osat ovat olleet ehdolla CWA International Dagger Awardin saajaksi. Oikeustiedettä opiskellut Redondo asuu Ribera de Navarrassa.

Dolores Redondo, Tämän kaiken minä annan sinulle
alkuteos Todo esto te daré
suomentanut Sari Selander

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Tämän kaiken minä annan sinulle
Dolores Redondo, kuva: © Author's Archive

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.