Mediatiedote: Gummerus ja Image järjestävät yhdessä tietokirjailijakoulun

Gummerus ja Image järjestävät vuonna 2018 tietokirjailijakoulun, joka keskittyy tarinalliseen tietokirjoittamiseen. Koulun opettajina toimivat kokeneet kirjailijat ja toimittajat, kuten Karo Hämäläinen, Anna Kortelainen, Riku Korhonen sekä norjalainen menestystietokirjailija Morten A. Strøksnes.

Tietokirjailijakoulussa opettavat muun muassa Karo Hämäläinen, Anna Kortelainen ja Morten Strøksnes.

Koulu alkaa huhtikuussa 2018 ja kestää joulukuuhun. Sen aikana syvennytään aiheisiin, jotka ovat juuri tarinalliselle tietokirjoittamiselle tärkeitä: suhde totuuteen, ääni, aihe, aineisto, tekstin imu, rakenne ja tarina. Koulun opettajina toimivat kokeneet kirjailijat ja toimittajat Antti Heikkinen, Karo Hämäläinen, Ilkka Karisto, Riku Korhonen, Anna Kortelainen, Reetta Räty, Anu Silfverberg sekä norjalaistietokirjailija Morten A. Strøksnes.

Koulu sopii niin lahjakkaille aloitteleville kuin kokeneemmillekin kirjoittajille, jotka haluavat kehittyä tarinallisen tietokirjallisuuden taitajiksi. Lyhyesti lajityypin voi summata tietokirjallisuudeksi, jota lukee kuin kaunokirjallisuutta. Tyypillistä sille on juonellisuus, imu, kaunokirjalliset tyylikeinot – ja se että faktat ovat oikein. Koulun tarkoitus on löytää uusia tarinallisen tietokirjallisuuden kirjoittajia ja vahvistaa lajityypin asemaa Suomessa.

Kouluun haetaan oman kirjaidean esittelyllä. Haku on käynnistynyt, ja viimeinen hakupäivä on 15.1.2018. Koulu järjestetään Helsingissä. Sen hinta on 350 euroa.

Koulun ohjelma ja hakuohjeet löytyvät osoitteesta www.image.fi/tietokirjailijaksi

Lisätietoja:
Toimituspäällikkö Johanna Laitinen, johanna.laitinen@gummerus.fi, 040 565 7913.

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.