Mediatiedote: Helsinki Litissä esiintyvä kanadalaiskirjailija Kim Thúy jätti Vietnamin venepakolaisena

Kim Thúyn omaelämäkerrallinen romaani Ru (Gummerus) kuvaa sodan värittämää lapsuutta Saigonissa, veneellä tehtyä pakomatkaa Siaminlahden yli, elämää täyteen ahdetulla pakolaisleirillä Malesiassa, kotoutumista ranskankieliseen Kanadaan ja autistisen lapsen äidiksi opettelua. Rankoista tapahtumista huolimatta romaani on ylistys elämälle ja sen kauneudelle. Kim Thúy esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa perjantaina 17.5. Häntä haastattelee palkittu esseisti ja kriitikko Silvia Hosseini.

"Jos en olisi saanut elää suurten, jäätyneiden järvien mahtavassa hiljaisuudessa, rauhanajan tasaisessa arjessa, jossa rakkautta ilmaistaan ilmapalloin, konfetein ja suklaakonvehdein, en olisi ehkä koskaan huomannut vanhaa naista, joka asui lähellä isoisäni isän hautaa Mekongin suistossa. Hän oli hyvin vanha, niin vanha että hiki virtasi hänen rypyissään kuin pieni puro joka uurtaa väylänsä maahan. Vanhalla naisella oli kumara selkä, niin kumara että hänen oli pakko laskeutua portaat takaperin, ettei hän olisi menettänyt tasapainoaan ja pudonnut päistikkaa maahan."

Vietnamin kielessä sana ”ru” tarkoittaa kehtolaulua ja tuudittamista. Ranskan kielessä ”ru” tarkoittaa pientä puroa ja kuvaannollisesti virtaamista, esimerkiksi kyynelten, veren tai rahan. Ru keinuu nykyhetkestä muistikuviin ja takaisin, mikä antaa tarinalle poikkeuksellisen rytmin. Romaani ylistää elämää sen kaikkine puolineen: kauneutta ja aistillisuutta, julmuutta ja surua, lohtua ja riemua.

"Vanhempani muistuttavat usein veljiäni ja minua siitä, ettei heillä ole jättää meille perinnöksi rahaa, mutta minun mielestäni he ovat jo nyt siirtäneet meille muistinsa rikkaudet, joiden ansiosta ymmärrämme sinisateen kukkatertun kauneuden, sanojen herkät vivahteet, lumoutumiseen kätkeytyvän voiman. Eikä siinä kaikki: vanhempani ovat antaneet meille jalat, jotka kantavat unelmiimme asti, loputtomiin. Luulen, että olemme saaneet heiltä riittävästi jatkaaksemme matkaa omin voimin. Jos olisi käynyt toisin, meillä olisi matkantekoa haittaamassa turhaa tavaraa, jonka kuljettamisesta, vakuuttamisesta ja kunnosta olisi pidettävä huolta."

Kim Thúy
Kim Thúy syntyi Saigonissa vuonna 1968 ja pakeni kymmenvuotiaana perheensä kanssa Vietnamista muiden venepakolaisten mukana. Hän päätyi Kanadaan, missä hänestä tuli ensin ompelija, sen jälkeen tulkki, sitten juristi ja myöhemmin ravintolan omistaja. Kim Thúy asuu Montrealissa.
Ru on Thúyn palkittu esikoisromaani, jonka käännösoikeudet on myyty yli 20 maahan. Gummerus julkaisee Run sisarteoksen Vi suomeksi lokakuussa.

Kim Thúy, Ru
alkuteos Ru
suomentanut Marja Luoma

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt: Eeva Herrainsilta
Arvostelukappalepyynnöt: Rosa-Maria Kari

Ru, kansi: Sanna-Reeta Meilahti
Kim Thúy, kuva: Jean-François Brière

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!

Mediatiedote: Jouko Heikuran romaanissa tarjotaan äitienpäivälahjaksi yllätyksiä9.4.2020 12:34:36 EESTTiedote

Kirjailija-toimittaja Jouko Heikuran neljäs romaani Lahja äidilleni (Gummerus) on yhdistelmä perhedraamaa ja jännitystä. Tasa-arvoloukkauksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin erikoistunut asianajaja Timothy Stone tarjoilee äitienpäivänä vakavasti sairaalle Marja-äidilleen samppanjan ja kakun lisäksi yllätyksen, joka muuttaa heidän molempien elämän. Romaanin tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotikaupunkiin Lontooseen.