Mediatiedote: Helsinki Litissä esiintyvä kanadalaiskirjailija Kim Thúy jätti Vietnamin venepakolaisena

Kim Thúyn omaelämäkerrallinen romaani Ru (Gummerus) kuvaa sodan värittämää lapsuutta Saigonissa, veneellä tehtyä pakomatkaa Siaminlahden yli, elämää täyteen ahdetulla pakolaisleirillä Malesiassa, kotoutumista ranskankieliseen Kanadaan ja autistisen lapsen äidiksi opettelua. Rankoista tapahtumista huolimatta romaani on ylistys elämälle ja sen kauneudelle. Kim Thúy esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa perjantaina 17.5. Häntä haastattelee palkittu esseisti ja kriitikko Silvia Hosseini.

"Jos en olisi saanut elää suurten, jäätyneiden järvien mahtavassa hiljaisuudessa, rauhanajan tasaisessa arjessa, jossa rakkautta ilmaistaan ilmapalloin, konfetein ja suklaakonvehdein, en olisi ehkä koskaan huomannut vanhaa naista, joka asui lähellä isoisäni isän hautaa Mekongin suistossa. Hän oli hyvin vanha, niin vanha että hiki virtasi hänen rypyissään kuin pieni puro joka uurtaa väylänsä maahan. Vanhalla naisella oli kumara selkä, niin kumara että hänen oli pakko laskeutua portaat takaperin, ettei hän olisi menettänyt tasapainoaan ja pudonnut päistikkaa maahan."

Vietnamin kielessä sana ”ru” tarkoittaa kehtolaulua ja tuudittamista. Ranskan kielessä ”ru” tarkoittaa pientä puroa ja kuvaannollisesti virtaamista, esimerkiksi kyynelten, veren tai rahan. Ru keinuu nykyhetkestä muistikuviin ja takaisin, mikä antaa tarinalle poikkeuksellisen rytmin. Romaani ylistää elämää sen kaikkine puolineen: kauneutta ja aistillisuutta, julmuutta ja surua, lohtua ja riemua.

"Vanhempani muistuttavat usein veljiäni ja minua siitä, ettei heillä ole jättää meille perinnöksi rahaa, mutta minun mielestäni he ovat jo nyt siirtäneet meille muistinsa rikkaudet, joiden ansiosta ymmärrämme sinisateen kukkatertun kauneuden, sanojen herkät vivahteet, lumoutumiseen kätkeytyvän voiman. Eikä siinä kaikki: vanhempani ovat antaneet meille jalat, jotka kantavat unelmiimme asti, loputtomiin. Luulen, että olemme saaneet heiltä riittävästi jatkaaksemme matkaa omin voimin. Jos olisi käynyt toisin, meillä olisi matkantekoa haittaamassa turhaa tavaraa, jonka kuljettamisesta, vakuuttamisesta ja kunnosta olisi pidettävä huolta."

Kim Thúy
Kim Thúy syntyi Saigonissa vuonna 1968 ja pakeni kymmenvuotiaana perheensä kanssa Vietnamista muiden venepakolaisten mukana. Hän päätyi Kanadaan, missä hänestä tuli ensin ompelija, sen jälkeen tulkki, sitten juristi ja myöhemmin ravintolan omistaja. Kim Thúy asuu Montrealissa.
Ru on Thúyn palkittu esikoisromaani, jonka käännösoikeudet on myyty yli 20 maahan. Gummerus julkaisee Run sisarteoksen Vi suomeksi lokakuussa.

Kim Thúy, Ru
alkuteos Ru
suomentanut Marja Luoma

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt: Eeva Herrainsilta
Arvostelukappalepyynnöt: Rosa-Maria Kari

Ru, kansi: Sanna-Reeta Meilahti
Kim Thúy, kuva: Jean-François Brière

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.

Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännärissä on faktat kohdallaan6.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy lopputuloksessa, sillä Mustaluodon jännäreissä pienimmätkin yksityiskohdat ovat uskottavia. Nyt ilmestyvä Kuoleman safari (Gummerus) on toinen entisestä erikoisjoukko-operaattorista Janne Norrmanista kertova kirja. Seppo Mustaluoto esiintyy dekkariviikon lauantaitapahtumassa 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa klo 16.

Mediatiedote: Kesän dekkareissa seikkaillaan ympäri maailmaa17.5.2019 13:16:11 EESTTiedote

Gummeruksen kesän jännityskirjakattauksessa on romaaneja sekä uusilta että tunnetuilta tekijöiltä. Entisen ammattisotilaan Seppo Mustaluodon toimintajännärissä Kuoleman safari rymistellään Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Ranskalaisdekkaristi Fred Vargasilta ilmestyy Kolme evankelistaa -sarjan aiemmin suomentamaton helmi Muistoksi käynnistäsi. Dekkariviikko kesäkuussa huipentuu brittitrilleristi Erin Kellyn Helsingin vierailuun 13.–15.6.