Mediatiedote: Hurmaava Klompelompe-neulekirja saa entistä kattavamman jatko-osan

Käsityöharrastajien sydämet valloittanut Klompelompe – Ihania neuleita lapsille saa jatkoa koko perheen neulekirjan muodossa. Klompelompe – Neuleita koko perheelle (Gummerus) on luonnonläheinen, sadunomaisesti kuvitettu kirja, jonka avulla neuleiden tuottaminen omin puikoin sujuu vaivatta. Teos on edeltäjäänsä laajempi kokonaisuus, johon on koottu erityisesti pojille ja miehille sopivia neulemalleja.

Klompelompe - Neuleita koko perheelle (kannen kuvat: Hanne Andreassen Hjelmås)

Klompelompe – Neuleita koko perheelle sisältää yli 60 ainutlaatuista neuleohjetta – jotain jokaiseen vuodenaikaan. Kirjan avulla neulot myssyt, paidat, housut ja huivit. Miehille sekä naisille on koottu laaja valikoima upeita villapaitoja ja hauskoja asusteita, ja lasten koot ulottuvat 12-vuotiaisiin saakka. Ohjeet on luokiteltu kolmeen vaikeusasteeseen ja lankasuositukset on mietitty valmiiksi. Aiemman teoksen tapaan kaikki kirjan neulemallit ovat tyylikkäitä ja kauniita.

Kirjan neuleet ovat klassisen ajattomia, mutta kuitenkin yksinkertaisen moderneja.
– Satakunnan kansa ensimmäisestä Klompelompe-kirjasta

’Klompelompe’ tekee positiivisen vaikutuksen jo ensiselailulla. Satumainen, rauhaisa, ja tietyllä tavalla ajaton tunnelma jatkuu kansikuvasta aina viimeisille sivuille asti. Huurteiset värit ja pohjoismainen miljöö ovat läsnä koko teoksessa. Koko sivun kokoisia suloisen syksyisiä ja talvisia kuvia on runsaasti, kirjan ulkoasu on mielestäni kaunis ja taitto selkeä.
– Villaviidakko-blogi ensimmäisestä Klompelompe-kirjasta

Torunn Steinsland on tekninen piirtäjä, jonka tarkat ohjeet ja yksityiskohtaiset tekstit kutsuvat kokeilemaan ja luomaan neuleita. Kirjan kuvat ottanut Hanne Andreassen Hjelmås on valokuvaaja ja yrittäjä, jolla on aina kutimet mukana. Parivaljakon ensimmäinen teos Klompelompe – Ihania neuleita lapsille oli Norjan myydyin tietokirja vuonna 2015, ja sen oikeudet on myyty useisiin maihin. Tekijöiden kotisivut löytyvät osoitteesta www.klompelompe.no.

Hanne Andreassen Hjelmås ja Torunn Steinsland:
Klompelompe – Neuleita koko perheelle
Alkuteos Klompelompe – Strikk til hele familien
Suomennos Virpi Vainikainen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Klompelompe - Neuleita koko perheelle (kannen kuvat: Hanne Andreassen Hjelmås)

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.