Mediatiedote: Intian ja Ison-Britannian ensimmäinen naisasianajaja inspiroi kirjailija Sujata Masseyta

Maineikkaan dekkarikirjailijan Sujata Masseyn kiehtova Murha Bombayssa (Gummerus) avaa historiallisen rikoskirjasarjan, jonka päähenkilö Perveen Mistry on saanut inspiraationsa Intian ja Ison-Britannian ensimmäisestä naisasianajajasta Cornelia Sorabjista. Sorabji oli ensimmäinen Bombayn yliopistosta valmistunut nainen ja ensimmäinen Oxfordin yliopistosta lakitutkinnon suorittanut nainen. Masseyn Murha Bombayssa on vanhanajan mysteeri, joka ei mässäile raakuuksilla vaan herkuttelee henkilöhahmoilla ja miljööllä ja herättää 1920-luvun monikulttuurisen Bombayn eloon.

Perveen Mistry, arvostetun zarathustralaisperheen tytär, on juuri aloittanut työt isänsä lakitoimistossa Bombayssa. Hän on erityisen kiinnostunut naisten oikeuksista. Tutkiessaan varakkaan tekstiilitehtailijan Omar Faridin testamenttia Perveen huomaa jotain merkillistä: Faridin kolmesta leskestä jokainen on luovuttanut perintönsä hyväntekeväisyyteen. Yksi vaimoista on allekirjoittanut asiakirjan pelkällä X-kirjaimella – eli tuskin osaa edes lukea. Yrittääkö joku käyttää leskien tilannetta hyväksi? Kun tapahtuu murha, varmistuu, että Perveen on osunut ounasteluissaan oikeaan. On hänen vastuullaan selvittää, mitä todella tapahtui, ja taata, että uhri jää ainoaksi.

”Perveen elää, tekee töitä ja yrittää löytää rakkautta monikulttuurisessa, moniuskonnollisessa ympäristössä, joka sekä kuvastaa mennyttä aikaa että tarjoaa kiinnostavan ja perustellun näkökulman nykykeskusteluun naisten oikeuksista ja tasa-arvosta.”
– LA Times

Sujata Massey
Sujata Massey on palkittu dekkarikirjailija, joka tunnetaan Japaniin sijoittuvasta Rei Shimura -etsiväsarjastaan. Hänen esikoisromaaninsa Rei Shimuran ensimmäinen tapaus voitti arvostetun Agatha Christie -palkinnon vuonna 1997. Massey asuu Yhdysvalloissa, ja hänellä on sukujuuria Intiassa.

Sujata Massey, Murha Bombayssa
alkuteos The Widows of Malabar Hill
suomentanut Maija Heikinheimo

Lisätietoja, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän tuottaja,
rosa-maria.kari@gummerus.fi, p. 050 477 9332

Sujata Massey, kuva: Jim Burger
Murha Bombayssa

Mediatiedote: Psykologisen trillerin mestari Erin Kelly vierailee Suomessa19.3.2019 11:52:17 EETTiedote

Ylistävät arviot saanut ja yksin Britanniassa yli puoli miljoonaa kappaletta myynyt Älä jää pimeään (Gummerus) nosti psykologisen trillerin tähtikaartiin uuden valovoimaisen nimen: Erin Kelly. Kellyn monitahoinen läpimurtoteos käsittelee seksuaalista väkivaltaa sekä rajaa suostumuksen ja kieltäytymisen välillä. Raiskausoikeudenkäynnistä alkunsa saava, yllättävä tapahtumaketju saa lukijan pohtimaan naisen asemaa, valheiden seurauksia ja totuuden monia puolia. Erin Kelly vierailee Helsingissä Dekkariviikolla 13.–15.6.

Mediatiedote: Omakohtainen esikoisromaani kertoo suomalaisgraafikon vuodesta kiinalaisessa pelifirmassa18.3.2019 12:43:43 EETTiedote

Roviollakin työskennellyt Emma Kantanen on Aalto-yliopistosta valmistunut taiteen maisteri, peligraafikko, kuvataiteilija ja kirjailija. Hänen esikoisromaaninsa Nimi jolla kutsutaan öisin (Gummerus) tutustuttaa lukijan pekingiläiseen työ- ja yöelämään. Se on rohkea ja hurja tutkimusmatka vieraaseen kulttuuriin, uusiin ihmissuhteisiin ja identiteettiin puhelimen automaattikääntäjän ja vaistojen toimiessa kompassina.

Mediatiedote: Katriina Huttusen suomennos Morten Strøksnesin Merikirjasta J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi14.3.2019 13:00:00 EETTiedote

Katriina Hutttusen taidokkaasti suomentama norjalaisen Morten A. Strøksnesin Merikirja (Gummerus) on valittu J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi. Merikirja on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri.