Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Jatkosota ja Lapin sota 1941-1945 (kansi: PDQ Media)

Talvisodan loppua seuranneen välirauhan aikana Suomi etsi apua länsimailta, mutta ainoastaan Saksa asettui Stalinia vastaan. Kun Neuvostoliitto iski Suomeen vuonna 1941, suomalaiset vastasivat tuleen – tällä kertaa aiempaa voimakkaammin joukoin. Uskaliaiden komentajien johtama uudenaikaistettu Suomen armeija valtasi talvisodassa menetetyt alueet ja ylitti myös vanhan rajan yhdessä Saksan Wehrmachtin kanssa.

Kronologisesti etenevä Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 kertaa sotien tapahtumat pääpiirteittäin ja syventyy eri taisteluihin moniulotteisten karttojen ja arkistokuvien avulla. Kirja alkaa levottomasta välirauhasta ja kartoittaa Suomen polkua Moskovan rauhansopimuksesta jatkosotaan ja uuteen kamppailuun Neuvostoliittoa vastaan. Alun perin englanninkielisen teoksen on suomentanut sotakirjailija, historioitsija ja toimittaja Simo Liikanen.

Kansainvälistä kauppaa harjoittava Vesa Nenye palveli armeijassa panssarivaunun johtajana, ja on innokas sotahistorian harrastaja. Peter Munter on taustaltaan strategiapelien tekijä, ja hän on työskennellyt myös suurten historiatapahtumien käsikirjoittajana. Toni Wirtanen on Apulanta-yhtyeen lauluntekijä ja reservin alikersantti. Chris Berks tunnetaan Norjassa merkittävänä sotastrategiapelaamisen kehittäjänä. Miehet ovat aiemmin kirjoittaneet yhdessä kirjan Talvisota 1939–1940.

Vesa Nenye, Peter Munter, Toni Wirtanen, Chris Berks:
Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945
Alkuteos Finland at War: Continuation War and Lapland War 1941–45
Suomennos Simo Liikanen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Jatkosota ja Lapin sota 1941-1945 (kansi: PDQ Media)

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.