Mediatiedote: Juonittelua, mysteereitä ja tiukkaa toimintaa yhdeltä Amerikan suosituimmista fantasiakirjailijoista

Throne of Glass – Keskiyön kruunu (Gummerus) on Sarah J. Maasin toinen romaani, jossa seikkailee värikäs sankaritar Celaena Sardothien, Adarlanin kuninkaan henkilökohtainen salamurhaaja. Maas kääntää tarinoissaan rohkeasti sukupuoliroolit päälaelleen. Hänen luomansa eeppinen fantasiamaailma laajenee sarjan toisessa osassa entisestään. Maasin teoksia julkaistaan 35 kielellä, ja hän on tuttu näky New York Timesin bestsellerlistan ykkössijalla. Sarjan kolmas osa Tulen perillinen ilmestyy suomeksi kesällä 2018.

Sarah J. Maas
Amerikkalainen Sarah J. Maas (s. 1986) aloitti Throne of Glass -sarjan kirjoittamisen vain 16-vuotiaana ja keräsi nopeasti verkossa ympärilleen suuren faniyleisön. Amazon ja Kirkus Reviews nimesivät sarjan avausosan Lasipalatsin yhdeksi vuoden 2012 parhaimmista kirjoista. Sarjaa on luonnehdittu Game of Thronesiksi naisille ja Celaenaa Frodon ja Jon Snown veroiseksi eeppiseksi sankariksi.

Sarah J. Maas, Throne of Glass – Keskiyön kruunu
alkuteos Crown of Midnight
suomentanut Sarianna Silvonen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Throne of Glass - Keskiyön kruunu

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.