Mediatiedote: Käärmeiden kaupunki tuo kuumaa eksotiikkaa huokuvan aavikkofantasian Suomeen

Katri Alatalon fantasiaromaani Käärmeiden kaupunki (Gummerus) tarjoaa runsaasti juonenkäänteitä, häikäilemättömiä ihmissuhdesotkuja ja ajankohtaisia teemoja magian sävyttäminä. Tuhannen ja yhden yön tarinoista inspiroitunut teos lennättää lukijan hiekkadyyneille, joiden uumenissa piilee muinainen salaisuus. Alatalo vierailee Hel-YA!-nuortenkirjallisuustapahtumassa 5.8.2017 ja Worldconissa 9.-13.8.2017.

Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki (kansi: Laura Noponen)

Tunnelista aavikon alta löytyy kolme suurta käärmeenmunaa. Äkkipikainen Arry tuhoaa munat Sulwaenin katsellessa avuttomana vieressä. Käärmeitä hallitseva Ninette ei voi antaa petosta anteeksi, ja ystävyyteen syntyy kirvelevä railo. Kolmikon tiet kohtaavat uudelleen, kun heidän kotikaupunkiinsa Kharras-Dimiin hyökätään ja kaupunkilaiset alistetaan uuden hallinnon alle.

Valloittajien äveriään kaupungin Samitšan muurien sisällä kuitenkin kuohuu: Rashazin papiston valta kasvaa, häikäilemätön hallitsija Azimak suunnittelee seuraavaa valloitustaan ja orjat työskentelevät kaivoksissa epäinhimillisissä oloissa. Aavikon toisella puolen vastarinta kerää omia joukkojaan. Arry, Sulwaen ja Ninette joutuvat tekemään kaikkensa selviytyäkseen hengissä ja vapauttaakseen kansansa orjuuden ikeestä. Mutta voivatko lapsuudenystävät luottaa omiin voimiinsa – saati sitten toisiinsa?

”Käärme kietaisi kehonsa hänen ranteensa ympärille. Orjan kahleen viereen. Suunnaton helpotus kulki hänen lävitseen, kun hän tunsi hohtavan, turkoosin, elävän rannekorun kädessään. Sen rinnalla orjan kahle ei ollut mitään. Ninette nosti käärmeen silmiensä tasalle ja katsoi syvälle sinisiin jalokiviin, jotka vastasivat uteliaina hänen katseeseensa.”

Katri Alatalo (s. 1985) on jyväskyläläinen kirjailija ja opettaja. Alatalo on aiemmin julkaissut mm. Mustien ruusujen maa -fantasiatrilogian. Hän kirjoittaa kaikkein mieluiten spekulatiivista fiktiota, sillä siinä on käytössä kaikki realistisen kirjallisuuden keinot ja lisäksi jotain maagista.

Katri Alatalo:
Käärmeiden kaupunki
Ilmestyy viikolla 31
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki (kansi: Laura Noponen)
Katri Alatalo (kuva: Marek Sabogal)

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.