Mediatiedote: Käärmeiden kaupunki tuo kuumaa eksotiikkaa huokuvan aavikkofantasian Suomeen

Katri Alatalon fantasiaromaani Käärmeiden kaupunki (Gummerus) tarjoaa runsaasti juonenkäänteitä, häikäilemättömiä ihmissuhdesotkuja ja ajankohtaisia teemoja magian sävyttäminä. Tuhannen ja yhden yön tarinoista inspiroitunut teos lennättää lukijan hiekkadyyneille, joiden uumenissa piilee muinainen salaisuus. Alatalo vierailee Hel-YA!-nuortenkirjallisuustapahtumassa 5.8.2017 ja Worldconissa 9.-13.8.2017.

Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki (kansi: Laura Noponen)

Tunnelista aavikon alta löytyy kolme suurta käärmeenmunaa. Äkkipikainen Arry tuhoaa munat Sulwaenin katsellessa avuttomana vieressä. Käärmeitä hallitseva Ninette ei voi antaa petosta anteeksi, ja ystävyyteen syntyy kirvelevä railo. Kolmikon tiet kohtaavat uudelleen, kun heidän kotikaupunkiinsa Kharras-Dimiin hyökätään ja kaupunkilaiset alistetaan uuden hallinnon alle.

Valloittajien äveriään kaupungin Samitšan muurien sisällä kuitenkin kuohuu: Rashazin papiston valta kasvaa, häikäilemätön hallitsija Azimak suunnittelee seuraavaa valloitustaan ja orjat työskentelevät kaivoksissa epäinhimillisissä oloissa. Aavikon toisella puolen vastarinta kerää omia joukkojaan. Arry, Sulwaen ja Ninette joutuvat tekemään kaikkensa selviytyäkseen hengissä ja vapauttaakseen kansansa orjuuden ikeestä. Mutta voivatko lapsuudenystävät luottaa omiin voimiinsa – saati sitten toisiinsa?

”Käärme kietaisi kehonsa hänen ranteensa ympärille. Orjan kahleen viereen. Suunnaton helpotus kulki hänen lävitseen, kun hän tunsi hohtavan, turkoosin, elävän rannekorun kädessään. Sen rinnalla orjan kahle ei ollut mitään. Ninette nosti käärmeen silmiensä tasalle ja katsoi syvälle sinisiin jalokiviin, jotka vastasivat uteliaina hänen katseeseensa.”

Katri Alatalo (s. 1985) on jyväskyläläinen kirjailija ja opettaja. Alatalo on aiemmin julkaissut mm. Mustien ruusujen maa -fantasiatrilogian. Hän kirjoittaa kaikkein mieluiten spekulatiivista fiktiota, sillä siinä on käytössä kaikki realistisen kirjallisuuden keinot ja lisäksi jotain maagista.

Katri Alatalo:
Käärmeiden kaupunki
Ilmestyy viikolla 31
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki (kansi: Laura Noponen)
Katri Alatalo (kuva: Marek Sabogal)

Mediatiedote: Han Kangin romaani Ihmisen teot on vahva väkivallan vastainen puheenvuoro23.1.2018 08:51Tiedote

Vuonna 1980 armeija tukahdutti verisesti eteläkorealaisessa Gwangjun kaupungissa hallintoa vastaan protestoineiden opiskelijoiden mielenilmauksen. Ihmisen teot (Gummerus) perustuu tähän tositapahtumaan, ja Han Kang päästää kirjassaan ääneen kansannousussa vaiennetut. Hän kuvaa väkivaltaiset tapahtumat kuulaalla kielellä ja näyttää ihmisyydestä sekä sen kauhistuttavuuden että ihmeellisen toiveikkuuden. Romaani vetoaa syvästi tunteisiin ja osoittaa, miten pitkä kaiku brutaaleilla teoilla on. Ihmisen teot on Vegetaristi-romaanillaan (Gummerus 2017) kansainvälisen läpimurron tehneen kirjailijan toinen suomennettu teos.

Mediatiedote: Esikoisjännäri kaahaa Saab 96:lla läpi ABC-Suomen16.1.2018 09:28Tiedote

Mitä tapahtuu, kun dopingkohussa ryvettyneen entisen huippujuoksijan, Boy Elävän etsivätoimisto saa toimeksiannon Suomen rikkaimmalta mieheltä? Kuka yrittää estää tutkimusten etenemisen? Miten tarinaan liittyy äänitearkistosta löytynyt Anja, joka kertoo tulleensa vuodesta 1961? Janne Mäkelän Juoksu aikaa vastaan (Gummerus) on taitavasti rakennettu jännitysromaani, jonka tapahtumien taustalla soi jazz.

Mediatiedote: Uusi koskettava YA-romaani ilmiömäisen suositun DIMILY-trilogian kirjoittaneelta Estelle Maskamelta9.1.2018 09:00Tiedote

Heittäydy, jos uskallat (Gummerus) on skotlantilaisen Estelle Maskamen (s. 1997) uusi YA-romaani kahdesta kovia kokeneesta nuoresta, surun repivästä voimasta ja rohkeudesta rakastaa. 13-vuotiaasta asti kirjoittaneella Maskamella on laaja, uskollinen fanikunta ympäri maailmaa. Vuonna 2016 hän voitti Young Scot Arts Awardin ja oli Romantic Novel of the Year -kilpailun YA-sarjan finalisti. Maskame vieraili Suomessa 2016.

Mediatiedote: Anna-Liisa Ahokummun herkkävireinen esikoisromaani soi kauniisti mollissa8.1.2018 11:21Tiedote

Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa (Gummerus) on tarina perhosista, pakkomielteistä ja pintaan pyrkivistä perhesalaisuuksista. Anna-Liisa Ahokummun esikoisromaani koostuu kolmestatoista erilaisesta luvusta, kolmestatoista sinfoniasta, joiden joukossa on niin kertovaa tekstiä, kirjeitä, päiväkirjamerkintöjä kuin arkistohaastatteluja. Ahokumpu kuljettaa tarinaa tyylilajia taitavasti vaihtaen ja johdattaa lukijan 1940-luvun sotavuosista 1980-luvulle.