Mediatiedote: Käärmeiden kaupunki tuo kuumaa eksotiikkaa huokuvan aavikkofantasian Suomeen

1.8.2017 08:50 | Gummerus

Katri Alatalon fantasiaromaani Käärmeiden kaupunki (Gummerus) tarjoaa runsaasti juonenkäänteitä, häikäilemättömiä ihmissuhdesotkuja ja ajankohtaisia teemoja magian sävyttäminä. Tuhannen ja yhden yön tarinoista inspiroitunut teos lennättää lukijan hiekkadyyneille, joiden uumenissa piilee muinainen salaisuus. Alatalo vierailee Hel-YA!-nuortenkirjallisuustapahtumassa 5.8.2017 ja Worldconissa 9.-13.8.2017.

Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki (kansi: Laura Noponen)

Tunnelista aavikon alta löytyy kolme suurta käärmeenmunaa. Äkkipikainen Arry tuhoaa munat Sulwaenin katsellessa avuttomana vieressä. Käärmeitä hallitseva Ninette ei voi antaa petosta anteeksi, ja ystävyyteen syntyy kirvelevä railo. Kolmikon tiet kohtaavat uudelleen, kun heidän kotikaupunkiinsa Kharras-Dimiin hyökätään ja kaupunkilaiset alistetaan uuden hallinnon alle.

Valloittajien äveriään kaupungin Samitšan muurien sisällä kuitenkin kuohuu: Rashazin papiston valta kasvaa, häikäilemätön hallitsija Azimak suunnittelee seuraavaa valloitustaan ja orjat työskentelevät kaivoksissa epäinhimillisissä oloissa. Aavikon toisella puolen vastarinta kerää omia joukkojaan. Arry, Sulwaen ja Ninette joutuvat tekemään kaikkensa selviytyäkseen hengissä ja vapauttaakseen kansansa orjuuden ikeestä. Mutta voivatko lapsuudenystävät luottaa omiin voimiinsa – saati sitten toisiinsa?

”Käärme kietaisi kehonsa hänen ranteensa ympärille. Orjan kahleen viereen. Suunnaton helpotus kulki hänen lävitseen, kun hän tunsi hohtavan, turkoosin, elävän rannekorun kädessään. Sen rinnalla orjan kahle ei ollut mitään. Ninette nosti käärmeen silmiensä tasalle ja katsoi syvälle sinisiin jalokiviin, jotka vastasivat uteliaina hänen katseeseensa.”

Katri Alatalo (s. 1985) on jyväskyläläinen kirjailija ja opettaja. Alatalo on aiemmin julkaissut mm. Mustien ruusujen maa -fantasiatrilogian. Hän kirjoittaa kaikkein mieluiten spekulatiivista fiktiota, sillä siinä on käytössä kaikki realistisen kirjallisuuden keinot ja lisäksi jotain maagista.

Katri Alatalo:
Käärmeiden kaupunki
Ilmestyy viikolla 31
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki (kansi: Laura Noponen)
Katri Alatalo (kuva: Marek Sabogal)

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Juhlavuoden kunniaksi ilmestyvä Eniten vituttaa Suomi on vitutuskirjallisuuden helmi4.8.2017 13:30Tiedote

Suomi 100 -vouhotus alkaa ottaa kaaliin ihan tosissaan. Tästä syystä itsenäisyyden juhlavuoden merkkiteos Eniten vituttaa Suomi (Gummerus) kiteyttää sata tapaa, joilla Suomi yksinkertaisesti kusee. Esimerkiksi mökkeily, muumit, jääkiekko ja Turun Sinappi saavat kerrankin ansaitsemansa huomion. Eniten vituttaa Suomi opettaa kädestä pitäen, miten suhtautua Suomen Pisa-tulosten heikkenemiseen, urheilumenestykseen tai läpeensä korruptoituneeseen ”maan tapaan”.