Mediatiedote: Katriina Ranteen elegantti romaani rinnastaa rakkauden ja fysiikan lait

Lontoolaiskaupan ilmoitustaululle jätetty lappu johdattaa bulgarialaissiivoja Lalan ja suomalaisfyysikko Aaron kirjeenvaihtoon, jossa he avaavat toisilleen elämäänsä ja muistojaan. Miten valo putoaa (Gummerus) kuvaa kahden ihmisen välille sattumalta syntyvää yhteyttä, rakastamista ja muistamista aforistisen tarkasti ja oivaltavasti.

Katriina Ranne, kuva: Marek Sabogal / Gummerus

"Valo on näkymätöntä, mutta ellei se siroaisi kohteista joihin se osuu, me emme näkisi mitään. Rakkaus on näkymätöntä, mutta sen osuessa kohdallemme me yhtäkkiä näemme kaiken uudessa valossa. Kaikki on kirkasta."

Katriina Ranteen toinen romaani kuvaa, kuinka kaksi Lontooseen muuttanutta ihmistä löytää toisensa sattumalta. Bulgarialaissyntyinen Lala on valokuvausta rakastava siivooja, Aaro taas eläköitynyt suomalaisfyysikko, jota vanhat tutkimuskysymykset eivät jätä rauhaan. Heidän koko ajan syvenevässä kirjeenvaihdossaan alkaa paljastua, miten toinen pakeni maasta ja miten toinen jäi kiinni menetettyyn kotiin.

Samalla kun romaani kertoo kahden erilaisen etsijän tarinan, se valottaa rakkauden, muistojen ja sattuman merkitystä. Miten valo putoaa on tarkkasanainen ja herkkävireinen romaani siitä, miten valonnopeudessa ja rakkauden kipeimmillä hetkillä aika pysähtyy.

Katriina Ranne sai idean fysiikkaa käsittelevään romaaniin luettuaan uutisen, jonka mukaan antimateriaa oli ensimmäistä kertaa onnistuttu tallentamaan, vaikkakin vain pieneksi hetkeksi.

– Tuo tieto yhdistyi mielessäni rakkauden vangitsemisen vaikeuteen. Vietin kesän 2013 kesäpaikallamme ja luin kaikki Noormarkun kirjaston fysiikkaan liittyvät kirjat. Mitä enemmän luin, sitä symbolisemmalta ja runollisemmalta fysiikka tuntui, Katriina kertoo romaaninsa synnystä.

– Romaanin esilukijana toiminut fyysikkoystäväni muuten kommentoi, että on outoa kuinka vähän kirjallisuudessa käsitellään fysiikkaa, vaikka fysiikka selittää maailman perustavanlaatuisimpia ilmiöitä, hän jatkaa.

Katriina Ranne syntyi vuonna 1981 Noormarkussa viiden tyttären perheeseen. Hän on väitellyt filosofian tohtoriksi Lontoossa, opettanut swahilia ja suomentanut afrikkalaisen runouden antologian. Ranne kirjoittaa aina käsin, ja hänen esikoisromaaninsa Minä, sisareni ilmestyi vuonna 2010. Runoteos Ohikulkijan tuoksu ilmestyi 2014.

Katriina Ranne: Miten valo putoaa
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Katriina Ranne, kuva: Marek Sabogal / Gummerus
Katriina Ranne: Miten valo putoaa (Gummerus), kansi: Laura Noponen

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.

Mediatiedote: Uusi Sanakirja.fi PREMIUM sopii myös vaativalle sanakirjan käyttäjälle31.8.2017 08:20Tiedote

Sanakirja.fi on kotimainen sanakirja- ja sanojenoppimispalvelu. Palvelu laajentui roimasti, kun vaativiin sanakirjatarpeisiin kehitetty Sanakirja.fi PREMIUM julkaistiin kesällä. Sanakirja.fi PREMIUM sisältää korkealaatuisiin MOT®-sanakirjoihin perustuvat, kattavat suursanakirjat suomesta englantiin, ruotsiin, saksaan ja ranskaan. Tällä viikolla Sanakirja.fi PREMIUMiin on lisätty myös yli 450 000 uutta hakusanaa tekniikan ja kaupan aloilta.