Mediatiedote: Katriina Ranteen elegantti romaani rinnastaa rakkauden ja fysiikan lait

Lontoolaiskaupan ilmoitustaululle jätetty lappu johdattaa bulgarialaissiivoja Lalan ja suomalaisfyysikko Aaron kirjeenvaihtoon, jossa he avaavat toisilleen elämäänsä ja muistojaan. Miten valo putoaa (Gummerus) kuvaa kahden ihmisen välille sattumalta syntyvää yhteyttä, rakastamista ja muistamista aforistisen tarkasti ja oivaltavasti.

Katriina Ranne, kuva: Marek Sabogal / Gummerus

"Valo on näkymätöntä, mutta ellei se siroaisi kohteista joihin se osuu, me emme näkisi mitään. Rakkaus on näkymätöntä, mutta sen osuessa kohdallemme me yhtäkkiä näemme kaiken uudessa valossa. Kaikki on kirkasta."

Katriina Ranteen toinen romaani kuvaa, kuinka kaksi Lontooseen muuttanutta ihmistä löytää toisensa sattumalta. Bulgarialaissyntyinen Lala on valokuvausta rakastava siivooja, Aaro taas eläköitynyt suomalaisfyysikko, jota vanhat tutkimuskysymykset eivät jätä rauhaan. Heidän koko ajan syvenevässä kirjeenvaihdossaan alkaa paljastua, miten toinen pakeni maasta ja miten toinen jäi kiinni menetettyyn kotiin.

Samalla kun romaani kertoo kahden erilaisen etsijän tarinan, se valottaa rakkauden, muistojen ja sattuman merkitystä. Miten valo putoaa on tarkkasanainen ja herkkävireinen romaani siitä, miten valonnopeudessa ja rakkauden kipeimmillä hetkillä aika pysähtyy.

Katriina Ranne sai idean fysiikkaa käsittelevään romaaniin luettuaan uutisen, jonka mukaan antimateriaa oli ensimmäistä kertaa onnistuttu tallentamaan, vaikkakin vain pieneksi hetkeksi.

– Tuo tieto yhdistyi mielessäni rakkauden vangitsemisen vaikeuteen. Vietin kesän 2013 kesäpaikallamme ja luin kaikki Noormarkun kirjaston fysiikkaan liittyvät kirjat. Mitä enemmän luin, sitä symbolisemmalta ja runollisemmalta fysiikka tuntui, Katriina kertoo romaaninsa synnystä.

– Romaanin esilukijana toiminut fyysikkoystäväni muuten kommentoi, että on outoa kuinka vähän kirjallisuudessa käsitellään fysiikkaa, vaikka fysiikka selittää maailman perustavanlaatuisimpia ilmiöitä, hän jatkaa.

Katriina Ranne syntyi vuonna 1981 Noormarkussa viiden tyttären perheeseen. Hän on väitellyt filosofian tohtoriksi Lontoossa, opettanut swahilia ja suomentanut afrikkalaisen runouden antologian. Ranne kirjoittaa aina käsin, ja hänen esikoisromaaninsa Minä, sisareni ilmestyi vuonna 2010. Runoteos Ohikulkijan tuoksu ilmestyi 2014.

Katriina Ranne: Miten valo putoaa
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Katriina Ranne, kuva: Marek Sabogal / Gummerus
Katriina Ranne: Miten valo putoaa (Gummerus), kansi: Laura Noponen

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.