Mediatiedote: Kenties viimeinen silminnäkijäkertomus natsivallan ytimestä

Brunhilde Pomsel (1911–2017) toimi propagandaministeri Joseph Goebbelsin pikakirjoittajana. Hän kertoi oman elämäntarinansa kameralle dokumenttielokuvassa Ein Deutsches Leben vähän ennen kuolemaansa. ”Me emme tienneet mitään”, toteaa Pomsel, jolle ympärillä tapahtuneet asiat alkoivat valjeta vasta sodan jälkeen. Sihteeri-kirjassa (Gummerus) on Pomselin omin sanoin kuvaamien kokemusten lisäksi saksalaisen journalistin ja kirjailijan Thore D. Hansenin pohdintaa kertomuksen merkityksestä jälkipolville.

Sihteeri kertoo tarinan naisesta, jota ei kiinnostanut politiikka. Hänelle oli tärkeämpää työ, taloudellinen turvallisuus, velvollisuudentunto esimiehiä kohtaan ja tarve kuulua joukkoon. Pomselin kuvaukset entiseen tapaan sujuvasta arjesta keskellä sotaa saavat pohtimaan omaa aikaamme ja toimintaamme nykyisessä tilanteessa. ”Tuskin käy kieltäminen, että olemme nyt – niin kuin silloin – tilanteessa, jossa antidemokraattiset virtaukset ja oikeistopopulismi ovat tulleet kansan keskuuteen, jossa ne saattavat uhata yhteiskuntaa ja demokraattista järjestelmää”, Thore D. Hansen kirjoittaa.

Hansen nostaa pohdinnoissaan esille esimerkiksi Turkin muuttuvan poliittisen tilanteen, turvapaikanhakijoiden virran eurooppalaisissa aiheuttamat tunnelmat ja Donald Trumpin valinnan Yhdysvaltain presidentiksi. ”Olemme itse nyt siinä pisteessä, jossa suuri osa läntisten demokratioiden kansalaisista voidaan tavoittaa enää tunteiden eikä juurikaan tosiasioiden kautta. Epäoikeudenmukaisuuden tunne saattaa radikalisoida kokonaisia kansanryhmiä, ja seuraavaksi ei tarvita muuta kuin sopiva viholliskuva ja ihmiset alkavat puoltaa yksinkertaisia ratkaisuja ja ehkä pahempaakin. Brunhilde Pomselin tarina voisi olla riittävä syy puolustaa sanoin ja teoin avointa yhteiskuntaa”, hän toteaa.

Brunhilde Pomsel, Thore D. Hansen: Sihteeri – Joseph Goebbelsin pikakirjoittajan perintö

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Sihteeri - Joseph Goebbelsin pikakirjoittajan perintö
Brunhilde Pomsel, kuva: Blackbox Film & Medienproduktion
Thore D. Hansen, kuva: Oliver Becker Fotografie Berlin

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.

Mediatiedote: Tämän kirjan luettuaan katsoo merta uusin silmin29.3.2018 09:41Tiedote

Norjalaisen Morten A. Strøksnesin menestysteos Merikirja (Gummerus) on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri. Strøksnes vierailee Helsingissä 24.–26.5. ja esiintyy Helsinki Lit -festivaalilla perjantaina 25.5. yhdessä Juha Hurmeen kanssa.