Mediatiedote: Kenties viimeinen silminnäkijäkertomus natsivallan ytimestä

Brunhilde Pomsel (1911–2017) toimi propagandaministeri Joseph Goebbelsin pikakirjoittajana. Hän kertoi oman elämäntarinansa kameralle dokumenttielokuvassa Ein Deutsches Leben vähän ennen kuolemaansa. ”Me emme tienneet mitään”, toteaa Pomsel, jolle ympärillä tapahtuneet asiat alkoivat valjeta vasta sodan jälkeen. Sihteeri-kirjassa (Gummerus) on Pomselin omin sanoin kuvaamien kokemusten lisäksi saksalaisen journalistin ja kirjailijan Thore D. Hansenin pohdintaa kertomuksen merkityksestä jälkipolville.

Sihteeri kertoo tarinan naisesta, jota ei kiinnostanut politiikka. Hänelle oli tärkeämpää työ, taloudellinen turvallisuus, velvollisuudentunto esimiehiä kohtaan ja tarve kuulua joukkoon. Pomselin kuvaukset entiseen tapaan sujuvasta arjesta keskellä sotaa saavat pohtimaan omaa aikaamme ja toimintaamme nykyisessä tilanteessa. ”Tuskin käy kieltäminen, että olemme nyt – niin kuin silloin – tilanteessa, jossa antidemokraattiset virtaukset ja oikeistopopulismi ovat tulleet kansan keskuuteen, jossa ne saattavat uhata yhteiskuntaa ja demokraattista järjestelmää”, Thore D. Hansen kirjoittaa.

Hansen nostaa pohdinnoissaan esille esimerkiksi Turkin muuttuvan poliittisen tilanteen, turvapaikanhakijoiden virran eurooppalaisissa aiheuttamat tunnelmat ja Donald Trumpin valinnan Yhdysvaltain presidentiksi. ”Olemme itse nyt siinä pisteessä, jossa suuri osa läntisten demokratioiden kansalaisista voidaan tavoittaa enää tunteiden eikä juurikaan tosiasioiden kautta. Epäoikeudenmukaisuuden tunne saattaa radikalisoida kokonaisia kansanryhmiä, ja seuraavaksi ei tarvita muuta kuin sopiva viholliskuva ja ihmiset alkavat puoltaa yksinkertaisia ratkaisuja ja ehkä pahempaakin. Brunhilde Pomselin tarina voisi olla riittävä syy puolustaa sanoin ja teoin avointa yhteiskuntaa”, hän toteaa.

Brunhilde Pomsel, Thore D. Hansen: Sihteeri – Joseph Goebbelsin pikakirjoittajan perintö

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Sihteeri - Joseph Goebbelsin pikakirjoittajan perintö
Brunhilde Pomsel, kuva: Blackbox Film & Medienproduktion
Thore D. Hansen, kuva: Oliver Becker Fotografie Berlin

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.

Mediatiedote: Mia Jokinivan Metsäjooga tekee joogasta sauvakävelyä suomalaisempaa6.6.2018 13:38Tiedote

Metsäjooga-kirjassa (Gummerus) kulttuuriantropologi ja joogaopettaja Mia Jokiniva tuo suomalaiset myytit lähelle arkea. Tämän kirjan opeilla metsässä ulkoilukaan ei ole enää "vain kävelyä polulla", vaan rikkaimmillaan jopa keskustelua Kalevalan arkkityyppien ja suomalaisen muinaisuskon kanssa. Metsäjooga-kirjassa on luonnossa tehtävien asento-, liike-, hengitys- ja meditaatioharjoitusten lisäksi tietoa metsän terveysvaikutuksista ja suomalaisesta metsään liittyvästä mytologiasta. Kirjan johtoajatuksena on, että jooga kuuluu kaikille.