Mediatiedote: Kiihkeä esikoisromaani tutkii naisen vihaa, nuoruuden vimmaa ja noituutta

Katie Lowen hyytävä Jumalten verta suonissamme (Gummerus) pohtii ajankohtaisia teemoja: mitä tapahtuu, kun nuoret naiset kyllästyvät kokemaan voimattomuutta ja kohdistavat vihansa väärintekijöihin? Miksi noituus puhuttelee tässä ajassa niin monia naisia?

Kun Violet Taylor aloittaa opinnot englantilaisen rannikkokaupungin yksityiskoulussa, hän tuntee heti selittämätöntä vetoa kolmen nuoren naisen ryhmään. Pian Violet on vihitty Robinin, Alexin ja Gracen raivokkaan kiihkeän ystävyyden piiriin. Taideopettajansa Annabelin johdolla tytöt uppoutuvat okkultistisiin rituaaleihin ja mytologian vahvoihin naisiin. Samaan aikaan pikkukaupunkia ravistelevat murhat. Miten pitkälle nuoret naiset ovat valmiita menemään kostaakseen väärintekijöilleen? Mikä on totta, ja mikä vimmaisen elämännälän synnyttämää harhaa?

Englantilaisen Katie Lowen esikoisromaani Jumalten verta suonissamme on paitsi ajaton kasvutarina myös häkellyttävän ajankohtainen kuvaus naisen vihasta, nuorten naisten ystävyydestä sekä okkultismin viehätyksestä. Katie Lowe kirjoittaa parhaillaan väitöskirjaa naisten raivosta kirjallisuudessa ja #metoo-liikkeessä.

Gummerus julkaisee syyskuussa myös ranskalaisfeministi Mona Chollet'n tietokirjan Naisia vai noitia? – Naisvainot ennen ja nyt (suom. Taina Helkamo). Chollet tutkii kirjassaan naisvainojen vaikutusta ja syitä siihen, miksi noituus vetoaa taas naisiin maailmanlaajuisesti.

Katie Lowe, Jumalten verta suonissamme
Alkuteos The Furies
Suomentanut Kristiina Vaara

Lisätietoja: eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Katie Lowe, kuva: Dearest Love
Jumalten verta suonissamme

Mediatiedote: Persoonallinen uutuuskeittokirja opastaa vietnamilaisen keittiön ja kulttuurin saloihin31.3.2020 10:48:36 EESTTiedote

Vietnamilainen ruoka on paitsi herkullista, myös terveellistä ja usein raaka-aineiltaan edullista. Vietnamilaisen keittiön salat -kirjassa (Gummerus) omaelämäkerrallisista romaaneistaan tunnettu kanadanvietnamilainen kirjailija Kim Thúy paljastaa parhaat reseptinsä. Samalla hän esittelee sukunsa naiset, joilta on keittotaitonsa oppinut. Teos kiteyttää kauniisti ruoanlaiton yhteisöllisen olemuksen ja inspiroi toteuttamaan kaunista ja hyvää jokapäiväisessä elämässä.

Mediatiedote: Opas kaikille synnytykseen osallistuville11.3.2020 09:00:00 EETTiedote

Doula ja fysioterapeutti Susanna Helin opaskirja Peloton synnytys (Gummerus) esittelee neljä tehokasta työkalua, jotka auttavat synnyttäjää välttämään stressiä ja pelkoa. Kirja sopii sekä ensisynnyttäjälle että uudelleensynnyttäjälle, niin kivunlievitystä haluavalle kuin täysin lääkkeetöntä synnytystä toivovallekin. Kirjan vinkeistä hyötyy sekä vaikeasta synnytyspelosta kärsivä että pelottomampi, huolellisesti synnytykseensä valmistautuva lukija. Synnytykseen osallistuvalle tukihenkilölle teos tarjoaa käytännöllisiä ohjeita, jotka auttavat tarjoamaan apua synnyttäjälle ja toimimaan niin, että tukihenkilöstä tulee synnyttäjän tärkein tuki ja turva.