Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Alkutaival (ulkoasu: Markus Paajala)

Kalle Päätalo kasvoi Koillismaalla, ryhtyi metsätöihin ajan mukaisesti jo varhaisella iällä ja päätyi tukkisavotoille. Myöhemmin hänestä tuli rakennusmestari työmaille, joiden tulokset näkyvät edelleen Tampereen katukuvassa. Kallen matka kansakoulusta työelämään ja työmailta kirjailijaksi on kulkenut rinta rinnan itsenäistyneen Suomen kanssa, minkä takia Kallen teokset hakevat vertaansa suomalaisessa ja Suomen yhteiskunnan muutoksista kertovassa kirjallisuudessa.

Alkutaival käy läpi kaksi vuosikymmentä, Kallen syntymästä vuonna 1919 toisen maailmansodan alkuun vuonna 1939. Teosta rytmittävät Kallen tyttärentyttären Vilja Päätalon esipuheen lisäksi Marttisen johdannot, jotka taustoittavat jokaista lukua ja tekevät kirjasta selkeän ja helposti lähestyttävän. Tekstikatkelmien lisäksi Alkutaival sisältää myös ainutlaatuista kuvamateriaalia.

Eero Marttinen on tehnyt hienoa työtä neliosaisen kirjasarjansa kanssa. Teokset tarjoavat uusia näkökulmia kovan luokankin Päätalo-faneille, mutta mahdollistavat myös helpon kirjoihin tutustumisen aloittelijoille. Tämä sarjan viimeinen osa on näin Suomen satavuotisvuonna erityisen ajankohtainen: pääsemme palaamaan niin vaarini kuin myös kotimaamme lapsuus- ja nuoruusvuosiin.
– Vilja Päätalo kirjan esipuheessa

Kalle Päätalo (1919–2000) kirjoitti 39 romaania, joita on myyty lähes neljä miljoonaa kappaletta. Eero Marttinen (s. 1943) on toiminut kulttuuritoimittajana mm. Kainuun Sanomissa. Hän on laatinut useita antologioita ja tv-ohjelmien käsikirjoituksia sekä toiminut käsikirjoittajana mm. Mikko Niskasen Kalle Päätalo -elokuvassa Elämän vonkamies.

Päätalo Kalle, Marttinen Eero
Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin
Saatavana myös sähkökirjana
Ilmestyy viikolla 41

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Alkutaival (ulkoasu: Markus Paajala)

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja5.10.2017 09:27Tiedote

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.

Mediatiedote: Parasta pöytään on komea tietokirja suomalaisen ruokakulttuurin vaiheista27.9.2017 12:47Tiedote

Mikä oli Turun linnan suosituin herkku 1500-luvulla? Kuka presidenteistämme tilasi aina hirvenpääkeittoa? Miten ruotsinlaivat vaikuttivat ruokakulttuuriimme? Kari Martialan ja Helena Lylyharjun tuhti tietokirja Parasta pöytään – suomalaisen gastronomian historia (Gummerus) tarjoilee ainutlaatuisia haastatteluja, yllättävää tietoa sekä klassikkoreseptejä hyvän ruoan ja historian ystäville.