Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Alkutaival (ulkoasu: Markus Paajala)

Kalle Päätalo kasvoi Koillismaalla, ryhtyi metsätöihin ajan mukaisesti jo varhaisella iällä ja päätyi tukkisavotoille. Myöhemmin hänestä tuli rakennusmestari työmaille, joiden tulokset näkyvät edelleen Tampereen katukuvassa. Kallen matka kansakoulusta työelämään ja työmailta kirjailijaksi on kulkenut rinta rinnan itsenäistyneen Suomen kanssa, minkä takia Kallen teokset hakevat vertaansa suomalaisessa ja Suomen yhteiskunnan muutoksista kertovassa kirjallisuudessa.

Alkutaival käy läpi kaksi vuosikymmentä, Kallen syntymästä vuonna 1919 toisen maailmansodan alkuun vuonna 1939. Teosta rytmittävät Kallen tyttärentyttären Vilja Päätalon esipuheen lisäksi Marttisen johdannot, jotka taustoittavat jokaista lukua ja tekevät kirjasta selkeän ja helposti lähestyttävän. Tekstikatkelmien lisäksi Alkutaival sisältää myös ainutlaatuista kuvamateriaalia.

Eero Marttinen on tehnyt hienoa työtä neliosaisen kirjasarjansa kanssa. Teokset tarjoavat uusia näkökulmia kovan luokankin Päätalo-faneille, mutta mahdollistavat myös helpon kirjoihin tutustumisen aloittelijoille. Tämä sarjan viimeinen osa on näin Suomen satavuotisvuonna erityisen ajankohtainen: pääsemme palaamaan niin vaarini kuin myös kotimaamme lapsuus- ja nuoruusvuosiin.
– Vilja Päätalo kirjan esipuheessa

Kalle Päätalo (1919–2000) kirjoitti 39 romaania, joita on myyty lähes neljä miljoonaa kappaletta. Eero Marttinen (s. 1943) on toiminut kulttuuritoimittajana mm. Kainuun Sanomissa. Hän on laatinut useita antologioita ja tv-ohjelmien käsikirjoituksia sekä toiminut käsikirjoittajana mm. Mikko Niskasen Kalle Päätalo -elokuvassa Elämän vonkamies.

Päätalo Kalle, Marttinen Eero
Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin
Saatavana myös sähkökirjana
Ilmestyy viikolla 41

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Alkutaival (ulkoasu: Markus Paajala)

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.