Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Alkutaival (ulkoasu: Markus Paajala)

Kalle Päätalo kasvoi Koillismaalla, ryhtyi metsätöihin ajan mukaisesti jo varhaisella iällä ja päätyi tukkisavotoille. Myöhemmin hänestä tuli rakennusmestari työmaille, joiden tulokset näkyvät edelleen Tampereen katukuvassa. Kallen matka kansakoulusta työelämään ja työmailta kirjailijaksi on kulkenut rinta rinnan itsenäistyneen Suomen kanssa, minkä takia Kallen teokset hakevat vertaansa suomalaisessa ja Suomen yhteiskunnan muutoksista kertovassa kirjallisuudessa.

Alkutaival käy läpi kaksi vuosikymmentä, Kallen syntymästä vuonna 1919 toisen maailmansodan alkuun vuonna 1939. Teosta rytmittävät Kallen tyttärentyttären Vilja Päätalon esipuheen lisäksi Marttisen johdannot, jotka taustoittavat jokaista lukua ja tekevät kirjasta selkeän ja helposti lähestyttävän. Tekstikatkelmien lisäksi Alkutaival sisältää myös ainutlaatuista kuvamateriaalia.

Eero Marttinen on tehnyt hienoa työtä neliosaisen kirjasarjansa kanssa. Teokset tarjoavat uusia näkökulmia kovan luokankin Päätalo-faneille, mutta mahdollistavat myös helpon kirjoihin tutustumisen aloittelijoille. Tämä sarjan viimeinen osa on näin Suomen satavuotisvuonna erityisen ajankohtainen: pääsemme palaamaan niin vaarini kuin myös kotimaamme lapsuus- ja nuoruusvuosiin.
– Vilja Päätalo kirjan esipuheessa

Kalle Päätalo (1919–2000) kirjoitti 39 romaania, joita on myyty lähes neljä miljoonaa kappaletta. Eero Marttinen (s. 1943) on toiminut kulttuuritoimittajana mm. Kainuun Sanomissa. Hän on laatinut useita antologioita ja tv-ohjelmien käsikirjoituksia sekä toiminut käsikirjoittajana mm. Mikko Niskasen Kalle Päätalo -elokuvassa Elämän vonkamies.

Päätalo Kalle, Marttinen Eero
Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin
Saatavana myös sähkökirjana
Ilmestyy viikolla 41

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Alkutaival (ulkoasu: Markus Paajala)

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.