Mediatiedote: Lennokkaita tarinoita ja upeaa luontoa – Eränkävijät-teos sukeltaa menestys-tv-sarjan taustoihin

Kirjailija Mika Kuljun teos vie tv-sarjasta tuttujen kalastajien ja metsästäjien matkaan. Vauhdikkaiden tarinoiden ja huikaisevien valokuvien Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus) on ylistys Suomen luonnolle. Sarjan toinen kausi alkaa 1.10., ja sen esitysoikeudet on myyty 30 maahan.

Emilia Laitinen ja Aki Huhtanen esittelevät Äijä-koiransa kanssa talvipäivän syömäkalojaan. Kirjan kuvitusta.

Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta vie Lapin tuntureille, itärajalle ja etelän vesien ääreen. Luontokokemuksistaan kertovat Eränkävijät-tv-sarjasta tutut kasvot: metsästäjäpariskunta Sanna ja Antti Kokko Pudasjärveltä, metsästäjäveljekset Ari ja Tuomo Turunen Ilomantsista, kalastajapari Aki Huhtanen ja Emilia Laitinen Kilpisjärveltä sekä kalanainen Riikka Aaltonen Lievestuoreelta. Unohtaa ei voi myöskään sarjan toimeliaita koiria, kuten Akin suomenlapinkoira Äijää.

Eränkäynnin ja tv-sarjan kuvausten ulkopuolisten tapahtumien lisäksi kirja antaa lukuisia vinkkejä luontoon – oli kyse sitten karhuretkelle valmistautumisesta, Lapin salaisista kalapaikoista tai eräkoirien koulutuksesta. Mukana on myös ohjeita luontoretkeilyn pellepelottoman Manu Soininmäen ihmevekottimien kasaamiseen. Hyväntuulinen eräkirja on viihdyttävää ja hyödyllistä luettavaa niin tv-ohjelman faneille kuin muillekin eränkäynnistä innostuneille.

Nuoruudessaan eräoppaankin uraa suunnitellut Mika Kulju on liikkunut luonnossa koko ikänsä.
– Mainioiden tarinoiden tuominen kirjaan oli antoisa projekti. Toivon, että teos olisi eräänlainen sillanrakentaja ja toisi luontoa lähemmäksi myös niille, jotka eivät juurikaan metsissä liiku, hän kertoo.

Eränkävijät-tv-sarjan esitysoikeudet on myyty 30 maahan, nimellä Love of the Wild.
– Aidot päähenkilöt sekä visuaalisesti upeat neljä vuodenaikaamme vetoavat ulkomailla. Olemme erityisen ylpeitä siitä, että sarja on tuotettu Pohjois-Suomessa, josta vastaavia tv-menestyksiä ei aiemmin ole tullut, kertoo tuottaja Teemu Hostikka NTRNZ Media -tuotantoyhtiöstä.

Eränkävijöiden ensimmäisen tuotantokauden keskimääräinen katsojamäärä oli yli 800 000 katsojaa per jakso. Toinen tuotantokausi alkaa sunnuntaina 1.10. klo 18.15 TV1:ssä.

Mika Kulju (s. 1969) on torniolainen toimittaja, kirjailija ja historioitsija, intohimoinen ulkoilija, kalastaja sekä maratoonari. Hän on kirjoittanut useita sotahistoriallisia teoksia. Lokakuun alussa häneltä ilmestyy kirja Käsivarren sota – Lasten ristiretki 1944–1945.

Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela
Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus)

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.