Mediatiedote: Lennokkaita tarinoita ja upeaa luontoa – Eränkävijät-teos sukeltaa menestys-tv-sarjan taustoihin

Kirjailija Mika Kuljun teos vie tv-sarjasta tuttujen kalastajien ja metsästäjien matkaan. Vauhdikkaiden tarinoiden ja huikaisevien valokuvien Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus) on ylistys Suomen luonnolle.  Sarjan toinen kausi alkaa 1.10., ja sen esitysoikeudet on myyty 30 maahan.

Emilia Laitinen ja Aki Huhtanen esittelevät Äijä-koiransa kanssa talvipäivän syömäkalojaan. Kirjan kuvitusta.

Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta vie Lapin tuntureille, itärajalle ja etelän vesien ääreen. Luontokokemuksistaan kertovat Eränkävijät-tv-sarjasta tutut kasvot: metsästäjäpariskunta Sanna ja Antti Kokko Pudasjärveltä, metsästäjäveljekset Ari ja Tuomo Turunen Ilomantsista, kalastajapari Aki Huhtanen ja Emilia Laitinen Kilpisjärveltä sekä kalanainen Riikka Aaltonen Lievestuoreelta. Unohtaa ei voi myöskään sarjan toimeliaita koiria, kuten Akin suomenlapinkoira Äijää.

Eränkäynnin ja tv-sarjan kuvausten ulkopuolisten tapahtumien lisäksi kirja antaa lukuisia vinkkejä luontoon – oli kyse sitten karhuretkelle valmistautumisesta, Lapin salaisista kalapaikoista tai eräkoirien koulutuksesta. Mukana on myös ohjeita luontoretkeilyn pellepelottoman Manu Soininmäen ihmevekottimien kasaamiseen. Hyväntuulinen eräkirja on viihdyttävää ja hyödyllistä luettavaa niin tv-ohjelman faneille kuin muillekin eränkäynnistä innostuneille.

Nuoruudessaan eräoppaankin uraa suunnitellut Mika Kulju on liikkunut luonnossa koko ikänsä.
– Mainioiden tarinoiden tuominen kirjaan oli antoisa projekti. Toivon, että teos olisi eräänlainen sillanrakentaja ja toisi luontoa lähemmäksi myös niille, jotka eivät juurikaan metsissä liiku, hän kertoo.

Eränkävijät-tv-sarjan esitysoikeudet on myyty 30 maahan, nimellä Love of the Wild.
– Aidot päähenkilöt sekä visuaalisesti upeat neljä vuodenaikaamme vetoavat ulkomailla. Olemme erityisen ylpeitä siitä, että sarja on tuotettu Pohjois-Suomessa, josta vastaavia tv-menestyksiä ei aiemmin ole tullut, kertoo tuottaja Teemu Hostikka NTRNZ Media -tuotantoyhtiöstä.

Eränkävijöiden ensimmäisen tuotantokauden keskimääräinen katsojamäärä oli yli 800 000 katsojaa per jakso. Toinen tuotantokausi alkaa sunnuntaina 1.10. klo 18.15 TV1:ssä.

Mika Kulju (s. 1969) on torniolainen toimittaja, kirjailija ja historioitsija, intohimoinen ulkoilija, kalastaja sekä maratoonari. Hän on kirjoittanut useita sotahistoriallisia teoksia. Lokakuun alussa häneltä ilmestyy kirja Käsivarren sota – Lasten ristiretki 1944–1945.

Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela
Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus)

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.