Mediatiedote: Lennokkaita tarinoita ja upeaa luontoa – Eränkävijät-teos sukeltaa menestys-tv-sarjan taustoihin

Kirjailija Mika Kuljun teos vie tv-sarjasta tuttujen kalastajien ja metsästäjien matkaan. Vauhdikkaiden tarinoiden ja huikaisevien valokuvien Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus) on ylistys Suomen luonnolle.  Sarjan toinen kausi alkaa 1.10., ja sen esitysoikeudet on myyty 30 maahan.

Emilia Laitinen ja Aki Huhtanen esittelevät Äijä-koiransa kanssa talvipäivän syömäkalojaan. Kirjan kuvitusta.

Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta vie Lapin tuntureille, itärajalle ja etelän vesien ääreen. Luontokokemuksistaan kertovat Eränkävijät-tv-sarjasta tutut kasvot: metsästäjäpariskunta Sanna ja Antti Kokko Pudasjärveltä, metsästäjäveljekset Ari ja Tuomo Turunen Ilomantsista, kalastajapari Aki Huhtanen ja Emilia Laitinen Kilpisjärveltä sekä kalanainen Riikka Aaltonen Lievestuoreelta. Unohtaa ei voi myöskään sarjan toimeliaita koiria, kuten Akin suomenlapinkoira Äijää.

Eränkäynnin ja tv-sarjan kuvausten ulkopuolisten tapahtumien lisäksi kirja antaa lukuisia vinkkejä luontoon – oli kyse sitten karhuretkelle valmistautumisesta, Lapin salaisista kalapaikoista tai eräkoirien koulutuksesta. Mukana on myös ohjeita luontoretkeilyn pellepelottoman Manu Soininmäen ihmevekottimien kasaamiseen. Hyväntuulinen eräkirja on viihdyttävää ja hyödyllistä luettavaa niin tv-ohjelman faneille kuin muillekin eränkäynnistä innostuneille.

Nuoruudessaan eräoppaankin uraa suunnitellut Mika Kulju on liikkunut luonnossa koko ikänsä.
– Mainioiden tarinoiden tuominen kirjaan oli antoisa projekti. Toivon, että teos olisi eräänlainen sillanrakentaja ja toisi luontoa lähemmäksi myös niille, jotka eivät juurikaan metsissä liiku, hän kertoo.

Eränkävijät-tv-sarjan esitysoikeudet on myyty 30 maahan, nimellä Love of the Wild.
– Aidot päähenkilöt sekä visuaalisesti upeat neljä vuodenaikaamme vetoavat ulkomailla. Olemme erityisen ylpeitä siitä, että sarja on tuotettu Pohjois-Suomessa, josta vastaavia tv-menestyksiä ei aiemmin ole tullut, kertoo tuottaja Teemu Hostikka NTRNZ Media -tuotantoyhtiöstä.

Eränkävijöiden ensimmäisen tuotantokauden keskimääräinen katsojamäärä oli yli 800 000 katsojaa per jakso. Toinen tuotantokausi alkaa sunnuntaina 1.10. klo 18.15 TV1:ssä.

Mika Kulju (s. 1969) on torniolainen toimittaja, kirjailija ja historioitsija, intohimoinen ulkoilija, kalastaja sekä maratoonari. Hän on kirjoittanut useita sotahistoriallisia teoksia. Lokakuun alussa häneltä ilmestyy kirja Käsivarren sota – Lasten ristiretki 1944–1945.

Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela
Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus)

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja5.10.2017 09:27Tiedote

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.