Mediatiedote: Lennokkaita tarinoita ja upeaa luontoa – Eränkävijät-teos sukeltaa menestys-tv-sarjan taustoihin

Kirjailija Mika Kuljun teos vie tv-sarjasta tuttujen kalastajien ja metsästäjien matkaan. Vauhdikkaiden tarinoiden ja huikaisevien valokuvien Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus) on ylistys Suomen luonnolle. Sarjan toinen kausi alkaa 1.10., ja sen esitysoikeudet on myyty 30 maahan.

Emilia Laitinen ja Aki Huhtanen esittelevät Äijä-koiransa kanssa talvipäivän syömäkalojaan. Kirjan kuvitusta.

Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta vie Lapin tuntureille, itärajalle ja etelän vesien ääreen. Luontokokemuksistaan kertovat Eränkävijät-tv-sarjasta tutut kasvot: metsästäjäpariskunta Sanna ja Antti Kokko Pudasjärveltä, metsästäjäveljekset Ari ja Tuomo Turunen Ilomantsista, kalastajapari Aki Huhtanen ja Emilia Laitinen Kilpisjärveltä sekä kalanainen Riikka Aaltonen Lievestuoreelta. Unohtaa ei voi myöskään sarjan toimeliaita koiria, kuten Akin suomenlapinkoira Äijää.

Eränkäynnin ja tv-sarjan kuvausten ulkopuolisten tapahtumien lisäksi kirja antaa lukuisia vinkkejä luontoon – oli kyse sitten karhuretkelle valmistautumisesta, Lapin salaisista kalapaikoista tai eräkoirien koulutuksesta. Mukana on myös ohjeita luontoretkeilyn pellepelottoman Manu Soininmäen ihmevekottimien kasaamiseen. Hyväntuulinen eräkirja on viihdyttävää ja hyödyllistä luettavaa niin tv-ohjelman faneille kuin muillekin eränkäynnistä innostuneille.

Nuoruudessaan eräoppaankin uraa suunnitellut Mika Kulju on liikkunut luonnossa koko ikänsä.
– Mainioiden tarinoiden tuominen kirjaan oli antoisa projekti. Toivon, että teos olisi eräänlainen sillanrakentaja ja toisi luontoa lähemmäksi myös niille, jotka eivät juurikaan metsissä liiku, hän kertoo.

Eränkävijät-tv-sarjan esitysoikeudet on myyty 30 maahan, nimellä Love of the Wild.
– Aidot päähenkilöt sekä visuaalisesti upeat neljä vuodenaikaamme vetoavat ulkomailla. Olemme erityisen ylpeitä siitä, että sarja on tuotettu Pohjois-Suomessa, josta vastaavia tv-menestyksiä ei aiemmin ole tullut, kertoo tuottaja Teemu Hostikka NTRNZ Media -tuotantoyhtiöstä.

Eränkävijöiden ensimmäisen tuotantokauden keskimääräinen katsojamäärä oli yli 800 000 katsojaa per jakso. Toinen tuotantokausi alkaa sunnuntaina 1.10. klo 18.15 TV1:ssä.

Mika Kulju (s. 1969) on torniolainen toimittaja, kirjailija ja historioitsija, intohimoinen ulkoilija, kalastaja sekä maratoonari. Hän on kirjoittanut useita sotahistoriallisia teoksia. Lokakuun alussa häneltä ilmestyy kirja Käsivarren sota – Lasten ristiretki 1944–1945.

Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela
Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus)

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.

Mediatiedote: Mia Jokinivan Metsäjooga tekee joogasta sauvakävelyä suomalaisempaa6.6.2018 13:38Tiedote

Metsäjooga-kirjassa (Gummerus) kulttuuriantropologi ja joogaopettaja Mia Jokiniva tuo suomalaiset myytit lähelle arkea. Tämän kirjan opeilla metsässä ulkoilukaan ei ole enää "vain kävelyä polulla", vaan rikkaimmillaan jopa keskustelua Kalevalan arkkityyppien ja suomalaisen muinaisuskon kanssa. Metsäjooga-kirjassa on luonnossa tehtävien asento-, liike-, hengitys- ja meditaatioharjoitusten lisäksi tietoa metsän terveysvaikutuksista ja suomalaisesta metsään liittyvästä mytologiasta. Kirjan johtoajatuksena on, että jooga kuuluu kaikille.