Mediatiedote: Lennokkaita tarinoita ja upeaa luontoa – Eränkävijät-teos sukeltaa menestys-tv-sarjan taustoihin

Kirjailija Mika Kuljun teos vie tv-sarjasta tuttujen kalastajien ja metsästäjien matkaan. Vauhdikkaiden tarinoiden ja huikaisevien valokuvien Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus) on ylistys Suomen luonnolle. Sarjan toinen kausi alkaa 1.10., ja sen esitysoikeudet on myyty 30 maahan.

Emilia Laitinen ja Aki Huhtanen esittelevät Äijä-koiransa kanssa talvipäivän syömäkalojaan. Kirjan kuvitusta.

Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta vie Lapin tuntureille, itärajalle ja etelän vesien ääreen. Luontokokemuksistaan kertovat Eränkävijät-tv-sarjasta tutut kasvot: metsästäjäpariskunta Sanna ja Antti Kokko Pudasjärveltä, metsästäjäveljekset Ari ja Tuomo Turunen Ilomantsista, kalastajapari Aki Huhtanen ja Emilia Laitinen Kilpisjärveltä sekä kalanainen Riikka Aaltonen Lievestuoreelta. Unohtaa ei voi myöskään sarjan toimeliaita koiria, kuten Akin suomenlapinkoira Äijää.

Eränkäynnin ja tv-sarjan kuvausten ulkopuolisten tapahtumien lisäksi kirja antaa lukuisia vinkkejä luontoon – oli kyse sitten karhuretkelle valmistautumisesta, Lapin salaisista kalapaikoista tai eräkoirien koulutuksesta. Mukana on myös ohjeita luontoretkeilyn pellepelottoman Manu Soininmäen ihmevekottimien kasaamiseen. Hyväntuulinen eräkirja on viihdyttävää ja hyödyllistä luettavaa niin tv-ohjelman faneille kuin muillekin eränkäynnistä innostuneille.

Nuoruudessaan eräoppaankin uraa suunnitellut Mika Kulju on liikkunut luonnossa koko ikänsä.
– Mainioiden tarinoiden tuominen kirjaan oli antoisa projekti. Toivon, että teos olisi eräänlainen sillanrakentaja ja toisi luontoa lähemmäksi myös niille, jotka eivät juurikaan metsissä liiku, hän kertoo.

Eränkävijät-tv-sarjan esitysoikeudet on myyty 30 maahan, nimellä Love of the Wild.
– Aidot päähenkilöt sekä visuaalisesti upeat neljä vuodenaikaamme vetoavat ulkomailla. Olemme erityisen ylpeitä siitä, että sarja on tuotettu Pohjois-Suomessa, josta vastaavia tv-menestyksiä ei aiemmin ole tullut, kertoo tuottaja Teemu Hostikka NTRNZ Media -tuotantoyhtiöstä.

Eränkävijöiden ensimmäisen tuotantokauden keskimääräinen katsojamäärä oli yli 800 000 katsojaa per jakso. Toinen tuotantokausi alkaa sunnuntaina 1.10. klo 18.15 TV1:ssä.

Mika Kulju (s. 1969) on torniolainen toimittaja, kirjailija ja historioitsija, intohimoinen ulkoilija, kalastaja sekä maratoonari. Hän on kirjoittanut useita sotahistoriallisia teoksia. Lokakuun alussa häneltä ilmestyy kirja Käsivarren sota – Lasten ristiretki 1944–1945.

Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela
Mika Kulju: Eränkävijät – Metsästys- ja kalastustarinoita Suomesta (Gummerus)

Mediatiedote: Parempaa vointia vuoden jokaiseen päivään Piia Korisevan opein24.9.2018 09:24Tiedote

Piia Korisevan kirja 365 muutoksen päivää (Gummerus) on kuin kansien väliin pujahtanut henkilökohtainen valmentaja, joka auttaa voimaan paremmin. Teos lähtee liikkeelle perusasioista: liikkumisesta, syömisestä ja riittävästä levosta. Päiväkirjamainen teos kannustaa elämäntapamuutokseen pienin askelin. Onpa tavoite sitten kiinteytyminen, kunnon kohottaminen tai vaikkapa painon pudottaminen, 365 muutoksen päivää tarjoaa eväitä muutokseen käytännöllisin ohjein ja pienin niksein.

Mediatiedote: When somebody picks “your” blueberries21.9.2018 10:45Tiedote

Sosiaalisessa mediassa erittäin suosittu Very Finnish Problems kirvoittaa synkkyyteen taipuvaiset suomalaiset nauruun. Brittiläissyntyinen Joel Willans jatkaa hauskoja oivalluksia suomalaisuudesta kirjassaan More Very Finnish Problems (Gummerus). Kirja sisältää humoristisia ja samaistuttavia väitteitä Suomesta ja suomalaisuudesta, joita on havainnollistettu Willansin somessa tykätyillä Suomi-aiheisilla meemikuvilla.

Mediatiedote: Selviytyjä Sara Hildén eli monella tapaa poikkeuksellisen elämän19.9.2018 08:00Tiedote

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelaisen Hyvä Sara! – Sara Hildénin kolme elämää (Gummerus) on ensimmäinen keräilijä-mesenaatti Sara Hildénistä (1905–1993) tehty elämäkerta. Kortelainen on löytänyt kovapintaisena tunnetusta naisesta yksinäisen orpotytön, menevän sinkkunaisen ja iättömän taiteenrakastajan, hyvän Saran, joka halusi aina auttaa. Teos piirtää samalla laajemman kuvan niin sisällissodan traumoista vaienneesta selviytyjäsukupolvesta kuin 1900-luvun Suomesta.

Mediatiedote: Tutustu koko Suomen tv-kansan hurmanneisiin Eränkävijät-koiriin17.9.2018 11:14Tiedote

Äärimmäisen suosittu NTRNZ Median tuottama tv-sarja Eränkävijät on tunnettu Pohjoisen mykistävistä maisemista, metsästys- ja kalastusretkistä sekä Eränkävijöiden katsojien sydämet sulattaneista koirista. Mika Kuljun kirjoittama teos Eränkävijät: Eräkoiria ja koiraihmisiä (Gummerus) tarjoaa mahdollisuuden tutustua paremmin tv:stä tuttuihin koiriin ja heidän ihmisiinsä. Eränkävijät-tv-sarja palaa ruutuun 3. tuotantokauden jaksoin 14.10. Yle TV1-kanavalla ja Yle Areenassa.