Mediatiedote: Lukija tekee valinnat Mike Pohjolan immersiivisessä romaanissa Sinä vuonna 1918

Valitse puolesi. Valitse tarinasi. Valitse kohtalosi. Mike Pohjolan immersiivisen romaanin Sinä vuonna 1918 (Gummerus) päähenkilönä on lukija itse. Kirjaa ei lueta alusta loppuun, vaan sivuilla siirrytään eteenpäin sen mukaan, millaisia valintoja haluaa tehdä. Kirja kertoo lukemattomia ihmiskohtaloita Suomen itsenäisyyden ensihetkiltä. Romaani ilmestyy sisällissodan syttymisen satavuotispäivänä 27.1.

”Alussa lukija valitsee päähenkilön sukupuolen ja kotiseudun. Sisällissota koski eri tavalla miehiä ja naisia, lappilaisia ja karjalaisia. Ennen sotaa päähenkilö saattaa päätyä torppariksi, työläiseksi, talonpojaksi tai aateliseksi, mikä tietysti vaikuttaa hänen tarinaansa. Henkilö saattaa myös kuolla tautiin, nälkään, luotiin, tappeluun tai jollain muulla tavalla – jopa ennen sisällissotaa. Hän voi selvitä veijarimaisesti hengissä tai jopa hyötyä sodasta. Ja on mukana rakkaustarinoitakin”, Mike Pohjola kertoo.

Sinä vuonna 1918 kuvaa kahtiajakautunutta Suomea oivaltavasti ja uudella tavalla. Elämän sattumanvaraisuus ja silmänräpäyksessä tehdyt valinnat muovaavat tarinaa konkreettisesti. Mike Pohjola tarjoaa lukijalle mahdollisuuden tarkastella vuoden 1918 tapahtumia monesta näkökulmasta. Kantaväestöön kuuluvien lisäksi lukija voi astua vaikkapa saamelaisen, romanin tai tataarin saappaisiin.

Mike Pohjola on kirjailija, pelisuunnittelija ja yrittäjä. Hän on taiteen maisteri ja Helsingissä asuva turkulainen. Vuonna 1978 syntynyt Pohjola on julkaissut romaaneja, roolipelejä ja näytelmiä ja voittanut Emmyn, Prix Europan, Luku-Varkauden ja Kultaisen lohikäärmeen. Pohjolan edellinen, Turun paloa käsittelevä romaani 1827 sytytti lukijat ja kriitikot.

Mike Pohjola, Sinä vuonna 1918

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Eeva Herrainsilta, 040 5146 360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Sinä vuonna 1918
Mike Pohjola, kuva: Heidi Piiroinen

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.