Mediatiedote: Max Porterin esikoisteos antaa piupaut tiukalle lajityyppijaolle

Max Porterin palkittu pienoisromaani Surulla on sulkapeite (Gummerus) uhmaa lajityyppijakoa, ja sitä voi lukea romaanina, runona tai näytelmänä. Täynnä kirjallista hohtoa oleva esikoisromaani kuvaa perheen elämää äidin kuoleman jälkeen. Se on ilmestynyt jo 21 maassa ja hurmannut niin kriitikot kuin lukijatkin.

"Olipa kerran kaksi poikaa, jotka muistivat tahallaan väärin asioita isästä. Se helpotti oloa silloin kun he unohtivat asioita äidistä."

Surulla on sulkapeite kertoo perheestä, jonka äiti on juuri kuollut. Romaanissa on kolme kertojaa: yksinhuoltajaksi jäänyt isä, äidittä jääneet pojat – ja varis, joka ryhtyy rikki menneen perheen terapeutiksi ja apulaiseksi. Toisaalta lintu lohduttaa mutta tunkee myös nokkansa asioihin, jotka eivät sille kuulu.

Max Porter on aiemmin työskennellyt kirjakaupassa ja tiesi jo kirjoittaessaan, että lajityyppejä riemukkaasti yhdistelevän kirjan luokittelu voi aiheuttaa päänvaivaa kirjakauppiaille. Se ei ole kuitenkaan estänyt kirjan menestystä. Surulla on sulkapeite on tarina perustavanlaatuisista tunteista: surusta ja rakkaudesta. Sivuja käännellessä aika kuluu ja suru päästää vähitellen otteestaan, varis lentää pois.

"On lupa lähteä, työni tehty.
Vieläkö kierros isän ja poikien kehässä,
hyppäys/silmäys/hyppäys/seis?
Vieläkö kerran vainun perään, surujahtiin
matkaeväin?
Kun unessani hänet löysin, sinisenä koko käsi,
punersiko iho, johon koskin, nokkaisusta värähtikö mikään?"

"Romaani on sulava ja helposti lähestyttävä, mutta samalla korkeakirjallinen, monisyinen ja jännittävän selittämätön."
– Image

”Hauska, lämmin ja todentuntuinen – kannattaa nautiskella ja lukea viipyillen”
– Telegraph

Max Porter (s. 1981) työskentelee kustannustoimittajana ja asuu Lontoossa perheensä kanssa. Surulla on sulkapeite on hänen esikoisteoksensa, joka on saanut inspiraationsa Ted Hughesin kulttirunokokoelmasta Crow. ”Elämä on lyhyt, ja minä halusin kirjoittaa lyhyen kirjan”, Porter on todennut.

Max Porter, Surulla on sulkapeite
alkuteos Grief is the Thing with Feathers
suomentanut Irmeli Ruuska

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Surulla on sulkapeite
Max Porter, kuva: Lucy Dickens

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.