Mediatiedote: Mia Jokinivan Metsäjooga tekee joogasta sauvakävelyä suomalaisempaa

Metsäjooga-kirjassa (Gummerus) kulttuuriantropologi ja joogaopettaja Mia Jokiniva tuo suomalaiset myytit lähelle arkea. Tämän kirjan opeilla metsässä ulkoilukaan ei ole enää "vain kävelyä polulla", vaan rikkaimmillaan jopa keskustelua Kalevalan arkkityyppien ja suomalaisen muinaisuskon kanssa. Metsäjooga-kirjassa on luonnossa tehtävien asento-, liike-, hengitys- ja meditaatioharjoitusten lisäksi tietoa metsän terveysvaikutuksista ja suomalaisesta metsään liittyvästä mytologiasta. Kirjan johtoajatuksena on, että jooga kuuluu kaikille.

”Metsäjooga on pitkälti tietoisuusharjoittelua, jota jokainen kehon ja mielen tekniikoista kiinnostunut voi tehdä keskellä suomalaista luontoa taitotasostaan riippumatta. Itsetutkiskelun keinoina käytetään joogan tuttuja työkaluja: eettisiä pohdintoja, asentoharjoitteita, hengitysharjoituksia, tarkkaavaisuus- ja keskittymistekniikoita sekä meditaatiota. Kun intialaisen joogan harjoitteluun kietoutuu usein hahmoja paikallisista myyteistä, jumalpantheonista ja eläinmaailmasta, metsäjoogaan on liitetty suomalaisen metsän eläimiä, mytologian tarinoita ja sankareita”, Mia Jokiniva kertoo.

Ajantasaiset tutkimukset todistavat, että metsässä oleskelu vähentää stressiä, lievittää masennusta ja ehkäisee allergioiden syntyä. Meille suomalaisille yhteys metsään on ollut perinteisesti vahva mutta viimeisen sadan vuoden aikana koko ajan hiipuva. ”Suomalainen on tottunut häpeämään metsäläisyyttään, mutta tämä kirja suorastaan ohjeistaa ’metsittymiseen’ ja luonnollisuuden ylistämiseen”, Jokiniva kertoo.

Kirjan harjoitukset on ryhmitelty vuodenaikojen mukaan ja niissä hyödynnetään kiviä, puunrunkoja ja muita luonnon muotoja. ”Metsäjoogi ei mene luontoon hyötymään siitä vaan muistamaan, että on itsekin osa luontoa”, hän toteaa.

Mia Jokiniva
Mia Jokiniva on retriittikeskus Villa Mandalan perustaja ja jooga- ja meditaatio-opettaja. Päätyökseen hän luennoi yrityksissä stressinhallinnasta.

Metsäjooga

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Metsäjooga
Mia Jokiniva, kuva: Mikko Harma

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.