Mediatiedote: Mikko Kamulan Iso härkä kuljettaa lukijan suomalaisuuden alkujuurille

Iso härkä (Gummerus) on Mikko Kamulan historiallisen Metsän kansa -sarjan toinen romaani. Se ammentaa aineksia historiallisen Savon sydämestä, lumoavista metsämaisemista ja jännittävästä suomalaisesta mytologiasta. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1400-luvulle, aikaan jolloin metsänhaltijat, maahiset, taiat ja loitsut olivat osa ihmisten arkielämää. Innostuneen vastaanoton saanut esikoisromaani Ikimetsien sydänmailla oli viime vuonna Savonia-ehdokkaana.

Juko Rautaparran uudisraivaajaperheen arki seuraa vuodenkiertoa, mutta uhkaavia pilviä alkaa kertyä perheen ylle. Ympäri maata kantautuu huhuja suuresta eläimestä, joka tekee hirvittäviä tuhoja. Ison härän päihittämiseen tarvitaan apua niin tietäjiltä, Olavinlinnan huoveilta kuin yllättävältäkin taholta.

”Suomessa ja lähikansojen parissa on aikoinaan esitetty kalevalamittaista runoa, jossa etsitään tappajaa jättiläiskokoiselle härälle, jonka mittasuhteet paisuvat runossa lähes käsittämättömän kokoisiksi. Tästä vanhasta myytistä tuli toisen romaanini kantava teema”, Mikko Kamula taustoittaa.

Kamula on kertonut valmistautuneensa fantasiakirjallisuuden ja historiallisen proosan rajamailla liikkuvan romaanisarjansa kirjoittamiseen 15 vuotta. Kirjoitusurakkaa edelsivät perinteentutkimuksen alan yliopisto-opinnot sekä tutustuminen suomalaiseen mytologiaan niin tarkoin kuin se vain oli mahdollista. ”Minua kiehtoo suomalainen mytologia, sillä se on samaan aikaan sekä tuttua että vierasta. Nämähän ovat niitä tarinoita, jotka ovat kulkeneet sukupolvelta toiselle”, hän toteaa.

Esikoisromaanista Ikimetsien sydänmailla sanottua:

"Teoksen parasta antia ovat vanhojen uskomusten kuvaukset. Ne tempaavat mukaansa, eikä tiiliskivi tunnu sisällöllisesti raskaalta." – Turun Sanomat

"Kamulan ansioksi on laskettava sekin, että Ikimetsien sydänmailla ei kuvaa vain miehisiä uro- ja erätekoja vaan kirjailija antaa myös romaanin naisille itsenäisen ja aktiivisen roolin." – Savon Sanomat

Mikko Kamula
Mikko Kamula (s. 1982) on Tampereella asuva kansanperinteen tutkija ja harrastaja. Hän on opiskellut folkloristiikkaa, kansatiedettä ja historiaa Turun yliopistossa ja työskennellyt kulttuuriperinnön erikoissuunnittelijana Metsähallituksen Luontopalveluissa. Kamula vaeltaa mielellään tuhansien järvien maassa ja kuvittelee, millaisena muinaiset suomalaiset ovat metsämme nähneet.

Mikko Kamula, Iso härkä

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Iso härkä, kansi: Jenni Noponen
Mikko Kamula, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.