Mediatiedote: Mikko Kamulan Iso härkä kuljettaa lukijan suomalaisuuden alkujuurille

Iso härkä (Gummerus) on Mikko Kamulan historiallisen Metsän kansa -sarjan toinen romaani. Se ammentaa aineksia historiallisen Savon sydämestä, lumoavista metsämaisemista ja jännittävästä suomalaisesta mytologiasta. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1400-luvulle, aikaan jolloin metsänhaltijat, maahiset, taiat ja loitsut olivat osa ihmisten arkielämää. Innostuneen vastaanoton saanut esikoisromaani Ikimetsien sydänmailla oli viime vuonna Savonia-ehdokkaana.

Juko Rautaparran uudisraivaajaperheen arki seuraa vuodenkiertoa, mutta uhkaavia pilviä alkaa kertyä perheen ylle. Ympäri maata kantautuu huhuja suuresta eläimestä, joka tekee hirvittäviä tuhoja. Ison härän päihittämiseen tarvitaan apua niin tietäjiltä, Olavinlinnan huoveilta kuin yllättävältäkin taholta.

”Suomessa ja lähikansojen parissa on aikoinaan esitetty kalevalamittaista runoa, jossa etsitään tappajaa jättiläiskokoiselle härälle, jonka mittasuhteet paisuvat runossa lähes käsittämättömän kokoisiksi. Tästä vanhasta myytistä tuli toisen romaanini kantava teema”, Mikko Kamula taustoittaa.

Kamula on kertonut valmistautuneensa fantasiakirjallisuuden ja historiallisen proosan rajamailla liikkuvan romaanisarjansa kirjoittamiseen 15 vuotta. Kirjoitusurakkaa edelsivät perinteentutkimuksen alan yliopisto-opinnot sekä tutustuminen suomalaiseen mytologiaan niin tarkoin kuin se vain oli mahdollista. ”Minua kiehtoo suomalainen mytologia, sillä se on samaan aikaan sekä tuttua että vierasta. Nämähän ovat niitä tarinoita, jotka ovat kulkeneet sukupolvelta toiselle”, hän toteaa.

Esikoisromaanista Ikimetsien sydänmailla sanottua:

"Teoksen parasta antia ovat vanhojen uskomusten kuvaukset. Ne tempaavat mukaansa, eikä tiiliskivi tunnu sisällöllisesti raskaalta." – Turun Sanomat

"Kamulan ansioksi on laskettava sekin, että Ikimetsien sydänmailla ei kuvaa vain miehisiä uro- ja erätekoja vaan kirjailija antaa myös romaanin naisille itsenäisen ja aktiivisen roolin." – Savon Sanomat

Mikko Kamula
Mikko Kamula (s. 1982) on Tampereella asuva kansanperinteen tutkija ja harrastaja. Hän on opiskellut folkloristiikkaa, kansatiedettä ja historiaa Turun yliopistossa ja työskennellyt kulttuuriperinnön erikoissuunnittelijana Metsähallituksen Luontopalveluissa. Kamula vaeltaa mielellään tuhansien järvien maassa ja kuvittelee, millaisena muinaiset suomalaiset ovat metsämme nähneet.

Mikko Kamula, Iso härkä

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Iso härkä, kansi: Jenni Noponen
Mikko Kamula, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.

Mediatiedote: Tämän kirjan luettuaan katsoo merta uusin silmin29.3.2018 09:41Tiedote

Norjalaisen Morten A. Strøksnesin menestysteos Merikirja (Gummerus) on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri. Strøksnes vierailee Helsingissä 24.–26.5. ja esiintyy Helsinki Lit -festivaalilla perjantaina 25.5. yhdessä Juha Hurmeen kanssa.