Mediatiedote: Milja Kauniston Status vie lukijan pelon raatelemaan Pariisiin ja vallankumouksen viimeisiin vuosiin

Milja Kauniston kuudennessa historiallisessa romaanissa Statuksessa (Gummerus) Ranskan suuri vallankumous kääntyy päälaelleen ja verivanat osoittavat suunnan vallan huipulle. Kaunisto kuvaa tapahtumat omaäänisen tarinankertojan taituruudella ja historialliset tosiseikat tarkoin tuntien. Romaani on Purppuragiljotiini-trilogian päätösosa.

Marianne on kreivitär ja bordellin madame, tasavallan symboli ja vallankumouksen vihollinen. Isidore on pyöveli, Napoleonin vahtimies ja vallankumousjohtajan, Robespierren, suojatti. Yhdessä he ovat oppineet kuoleman aikakauden kauneimman lauseen: ”Minä elän.” Vasta mestauslavalla Marianne ymmärtää lauseen merkityksen.

Status-romaanissa pyrin vastaamaan fiktion keinoin niihin kysymyksiin, jotka jäivät avonaisiksi vallankumousta tutkiessani. Mikä oli Ranskan kruununprinssin Charlesin kohtalo? Millainen mies oli vaatimattomasta korsikalaisesta aatelisperheestä maailmanmaineeseen noussut Napoléon, ja miten keisarius saattoi pälkähtää hänelle mieleen? Mitä tapahtui rikkaalle ja vaikutusvaltaiselle Breteuilin aatelissuvulle, jonka päämies järjesti kuninkaan ja kuningattaren epäonnistuneen pakomatkan Ranskasta? Jos olisi halunnut selvitä markiisi de Saden tavoin hengissä giljotiinilta, miten se olisi tapahtunut? Kuka oli Marianne, Ranskan tasavallan symboli?”, Kaunisto kertoo.

Milja Kaunisto (s. 1976) on Etelä-Ranskassa asuva kirjailija ja musiikintekijä. Historiallisia romaaneja kirjoittaessaan Kaunisto tutkii vallan mekanismeja ja niiden vaikutusta ihmiseen ja pohtii, kuinka historia toistaa itseään oppimatta virheistään. Status on hänen kuudes romaaninsa.

Milja Kaunisto, Status

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Milja Kaunisto, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Selviytyjä Sara Hildén eli monella tapaa poikkeuksellisen elämän19.9.2018 08:00Tiedote

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelaisen Hyvä Sara! – Sara Hildénin kolme elämää (Gummerus) on ensimmäinen keräilijä-mesenaatti Sara Hildénistä (1905–1993) tehty elämäkerta. Kortelainen on löytänyt kovapintaisena tunnetusta naisesta yksinäisen orpotytön, menevän sinkkunaisen ja iättömän taiteenrakastajan, hyvän Saran, joka halusi aina auttaa. Teos piirtää samalla laajemman kuvan niin sisällissodan traumoista vaienneesta selviytyjäsukupolvesta kuin 1900-luvun Suomesta.

Mediatiedote: Tutustu koko Suomen tv-kansan hurmanneisiin Eränkävijät-koiriin17.9.2018 11:14Tiedote

Äärimmäisen suosittu NTRNZ Median tuottama tv-sarja Eränkävijät on tunnettu Pohjoisen mykistävistä maisemista, metsästys- ja kalastusretkistä sekä Eränkävijöiden katsojien sydämet sulattaneista koirista. Mika Kuljun kirjoittama teos Eränkävijät: Eräkoiria ja koiraihmisiä (Gummerus) tarjoaa mahdollisuuden tutustua paremmin tv:stä tuttuihin koiriin ja heidän ihmisiinsä. Eränkävijät-tv-sarja palaa ruutuun 3. tuotantokauden jaksoin 14.10. Yle TV1-kanavalla ja Yle Areenassa.

Mediatiedote: Minna Rytisalon Rouva C. on romaani nuoresta Minna Canthista10.9.2018 11:16Tiedote

Rouva C. (Gummerus) on avioliittoromaani, rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Samalla se on voimakas kaunokirjallinen puheenvuoro tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Romaani näyttää, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Minna Rytisalo teki kaunokirjallisen läpimurron jo palkitulla esikoisromaanillaan Lempi (2016), joka nousi ilmestymisvuonnaan bestsellerlistalle sen ainoana esikoisteoksena.

Mediatiedote: Nykyromaani nuoreen naiseen kohdistuvista paineista, kaupunkielämästä ja perunalastuista6.9.2018 08:31Tiedote

Pitääkö täyttää ulkopuolisten odotuksia vai toimia sen mukaan, mitä itse haluaa? Mistä tietää, mitä itse haluaa? Entä, jos elämä tuntuu sarjalta epäonnistumisia? Sisko Savonlahden esikoisromaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) yhdistelee huumoria ja melankoliaa. Se kuvaa viiltävän tarkasti ja oivaltavan hauskasti nykyaikaa ja sitä, mitä yhteiskunnassamme pidetään normaalina.