Mediatiedote: Milja Kauniston Status vie lukijan pelon raatelemaan Pariisiin ja vallankumouksen viimeisiin vuosiin

Milja Kauniston kuudennessa historiallisessa romaanissa Statuksessa (Gummerus) Ranskan suuri vallankumous kääntyy päälaelleen ja verivanat osoittavat suunnan vallan huipulle. Kaunisto kuvaa tapahtumat omaäänisen tarinankertojan taituruudella ja historialliset tosiseikat tarkoin tuntien. Romaani on Purppuragiljotiini-trilogian päätösosa.

Marianne on kreivitär ja bordellin madame, tasavallan symboli ja vallankumouksen vihollinen. Isidore on pyöveli, Napoleonin vahtimies ja vallankumousjohtajan, Robespierren, suojatti. Yhdessä he ovat oppineet kuoleman aikakauden kauneimman lauseen: ”Minä elän.” Vasta mestauslavalla Marianne ymmärtää lauseen merkityksen.

Status-romaanissa pyrin vastaamaan fiktion keinoin niihin kysymyksiin, jotka jäivät avonaisiksi vallankumousta tutkiessani. Mikä oli Ranskan kruununprinssin Charlesin kohtalo? Millainen mies oli vaatimattomasta korsikalaisesta aatelisperheestä maailmanmaineeseen noussut Napoléon, ja miten keisarius saattoi pälkähtää hänelle mieleen? Mitä tapahtui rikkaalle ja vaikutusvaltaiselle Breteuilin aatelissuvulle, jonka päämies järjesti kuninkaan ja kuningattaren epäonnistuneen pakomatkan Ranskasta? Jos olisi halunnut selvitä markiisi de Saden tavoin hengissä giljotiinilta, miten se olisi tapahtunut? Kuka oli Marianne, Ranskan tasavallan symboli?”, Kaunisto kertoo.

Milja Kaunisto (s. 1976) on Etelä-Ranskassa asuva kirjailija ja musiikintekijä. Historiallisia romaaneja kirjoittaessaan Kaunisto tutkii vallan mekanismeja ja niiden vaikutusta ihmiseen ja pohtii, kuinka historia toistaa itseään oppimatta virheistään. Status on hänen kuudes romaaninsa.

Milja Kaunisto, Status

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Milja Kaunisto, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.