Mediatiedote: Milja Kauniston Status vie lukijan pelon raatelemaan Pariisiin ja vallankumouksen viimeisiin vuosiin

Milja Kauniston kuudennessa historiallisessa romaanissa Statuksessa (Gummerus) Ranskan suuri vallankumous kääntyy päälaelleen ja verivanat osoittavat suunnan vallan huipulle. Kaunisto kuvaa tapahtumat omaäänisen tarinankertojan taituruudella ja historialliset tosiseikat tarkoin tuntien. Romaani on Purppuragiljotiini-trilogian päätösosa.

Marianne on kreivitär ja bordellin madame, tasavallan symboli ja vallankumouksen vihollinen. Isidore on pyöveli, Napoleonin vahtimies ja vallankumousjohtajan, Robespierren, suojatti. Yhdessä he ovat oppineet kuoleman aikakauden kauneimman lauseen: ”Minä elän.” Vasta mestauslavalla Marianne ymmärtää lauseen merkityksen.

Status-romaanissa pyrin vastaamaan fiktion keinoin niihin kysymyksiin, jotka jäivät avonaisiksi vallankumousta tutkiessani. Mikä oli Ranskan kruununprinssin Charlesin kohtalo? Millainen mies oli vaatimattomasta korsikalaisesta aatelisperheestä maailmanmaineeseen noussut Napoléon, ja miten keisarius saattoi pälkähtää hänelle mieleen? Mitä tapahtui rikkaalle ja vaikutusvaltaiselle Breteuilin aatelissuvulle, jonka päämies järjesti kuninkaan ja kuningattaren epäonnistuneen pakomatkan Ranskasta? Jos olisi halunnut selvitä markiisi de Saden tavoin hengissä giljotiinilta, miten se olisi tapahtunut? Kuka oli Marianne, Ranskan tasavallan symboli?”, Kaunisto kertoo.

Milja Kaunisto (s. 1976) on Etelä-Ranskassa asuva kirjailija ja musiikintekijä. Historiallisia romaaneja kirjoittaessaan Kaunisto tutkii vallan mekanismeja ja niiden vaikutusta ihmiseen ja pohtii, kuinka historia toistaa itseään oppimatta virheistään. Status on hänen kuudes romaaninsa.

Milja Kaunisto, Status

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Milja Kaunisto, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.