Mediatiedote: Milja Kauniston uutuus vie vuoden 1900 Pariisiin kuvanveistäjä Ville Vallgrenin jalanjäljille

Ennen asettumistaan Etelä-Ranskan maaseudulle kirjailija ja musiikintekijä Milja Kaunisto asui vuosikausia Pariisissa, ja hän tuntee Montmartren kujien kutkuttavan historian. Tulenpunaisessa kabareessa (Gummerus) seurataan Pariisin maailmannäyttelyn pystytystä suomalaisen kuvanveistäjä Ville Vallgrenin ja pahamaineisen Saint-Lazaren naisvankilan vartijakokelas Albert S. Grosjeanin silmin.

Milja Kaunisto, kuva: Marek Sabogal

Uutuuttaan kiiltelevä Eiffel-torni on noussut absintista, taiteesta ja cancanista hullaantuneen Pariisin ylle. Kaupungin alamaailma ei kuitenkaan pääse riehakkaasta ylellisyydestä osaksi. Kun Montmartren kuuluisat kabareet syttyvät tuleen yksi toisensa jälkeen, on lukijan käsissä jännitystarinan avaimet.

Maailmanhistorian suuret muutokset kiehtovat Milja Kaunistoa. ”Pariisi vuonna 1900 oli täynnä ristiriitoja. Vanhan maailman jähmeys hillitsi vielä kehitystä, vaikka toinen teollinen vallankumous oli kiihkeimmillään. Aika synnytti maailmanhistorian suurimman taideaallon. Dieselmoottori esiteltiin, cinematografi pyöritti ensimmäisiä elokuvia, kaduilla oli vasta vähän autoja ja harvoilla puhelin, mutta jo muutamassa vuodessa teknologian kehitys oli muuttanut Pariisin kasvot täysin. Myös meidän aikanamme teknologia kehittyy vuoden 1900 tapaan niin nopeasti, että se on kuin taikuutta”, Milja Kaunisto kuvaa.

Kaunisto kertoo kiinnostuneensa Suomen kultakauden taiteilijoista jo lapsena. ”Aluksi Ville Vallgren oli minulle tuttu Havis Amandan tekijänä, mutta kiinnostukseni heräsi kun tajusin hänen asuneen Pariisissa juuri Maailmannäyttelyn kuuluisan Suomi-paviljongin aikana. Miksi hän teki muistopatsasta valloittaja-Venäjän tsaari Aleksanterista, kun muut suomalaiset taiteilijat pyrkivät korostamaan Suomen itsenäisyyspyrkimyksiä ja omaleimaista kulttuuriperintöä? Lukiessani lisää tajusin, ettei patsaan tarina ollutkaan niin yksioikoinen, eikä Ville millään tavalla yksiselitteinen persoona”, hän kertoo.

Milja Kaunisto
Milja Kaunisto (s. 1976) on Etelä-Ranskassa asuva kirjailija ja musiikintekijä. Historiallisia romaaneja kirjoittaessaan Kaunisto tutkii vallan mekanismeja ja niiden vaikutusta ihmiseen ja pohtii, kuinka historia toistaa itseään oppimatta virheistään. Häntä inspiroivat Pariisin tuhansien vuosien kerrostumat, joiden välistä pääsee tirkistämään historian syvimpään olemukseen: ihmisyyteen. Tulenpunainen kabaree on hänen seitsemäs romaaninsa.

Milja Kaunisto, Tulenpunainen kabaree

Lisätietoja: eeva.errainsilta@gummerus.fi
Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt: rosa-maria.kari@gummerus.fi

Milja Kaunisto, kuva: Marek Sabogal
Tulenpunainen kabaree

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.