Mediatiedote: Minna Rytisalon Rouva C. on romaani nuoresta Minna Canthista

Rouva C. (Gummerus) on avioliittoromaani, rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Samalla se on voimakas kaunokirjallinen puheenvuoro tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Romaani näyttää, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Minna Rytisalo teki kaunokirjallisen läpimurron jo palkitulla esikoisromaanillaan Lempi (2016), joka nousi ilmestymisvuonnaan bestsellerlistalle sen ainoana esikoisteoksena.

"Ehkä sellainen on avioliitto, Minna ajatteli, kahdella sanalla pikaisesti solmittu mutta hitaasti kasvava."

Piian ja pumpulikauppiaan tytär, neiti Johnson puhuu vanhempansa ympäri ja aloittaa opettajaseminaarin ensimmäisten opiskelijoiden joukossa syksyllä 1863. Hän rakastuu opettajaansa, menee naimisiin ja huomaa olevansa aina raskaana. Perhe kasvaa, mutta samalla kasvaa tarve tehdä kodin ulkopuolella paljon enemmän.

Minna Rytisalo kertoo vahvojen naisten tarinoiden kiehtovan. ”Minna Canthin elämään mahtui suuria mullistuksia, rohkeita valintoja sekä surua ja menetystä. Minua kiinnostaa, millaisesta herkkyydestä vahvuus kumpuaa. Halusin tuoda fiktion keinoin näkyville, miten se kasvaa sille annetussa tilassa ja miten uhma vaatii vielä enemmän. Vaikka romaanin kuvaama aika on historiaa, ovat sen teemat edelleen ajankohtaisia: perhe-elämän ja taiteilijuuden yhteensovittaminen, naisen paikka, puhumattakaan tyttöjen oikeuksista ja itsemääräämisvallasta”, Rytisalo taustoittaa.

"Minna katsoi ulos ja ajatteli omia tyttäriään, neljää tervettä ja älykästä lasta, joissa ei ollut maailman mielestä muuta vikaa kuin sukupuoli. Hän oli lukenut, että Suomessa on naisia enemmän kuin miehiä mutta vain seitsemän tyttökoulua vastaamassa yli kolmeakymmentä poikakoulua. Sen hän ainakin kirjoituksessaan sanoisi, sillä eihän tässä ollut mitään järkeä."

Minna Rytisalo
Minna Rytisalo (s. 1974) on äidinkielenopettaja ja kirjailija. Rouva C. on hänen toinen romaaninsa. Rytisalon esikoisromaani Lempi (2016) oli arvostelu- ja myyntimenestys. Se oli Runeberg-, Lappi- ja Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas ja sai Kiitos kirjasta -mitalin, Botnia-palkinnon ja Blogistanian Finlandian. Romaani on julkaistu myös saksaksi, norjaksi ja liettuaksi.

Minna Rytisalo, Rouva C.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Rouva C., kansi: Jenni Noponen
Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: When somebody picks “your” blueberries21.9.2018 10:45Tiedote

Sosiaalisessa mediassa erittäin suosittu Very Finnish Problems kirvoittaa synkkyyteen taipuvaiset suomalaiset nauruun. Brittiläissyntyinen Joel Willans jatkaa hauskoja oivalluksia suomalaisuudesta kirjassaan More Very Finnish Problems (Gummerus). Kirja sisältää humoristisia ja samaistuttavia väitteitä Suomesta ja suomalaisuudesta, joita on havainnollistettu Willansin somessa tykätyillä Suomi-aiheisilla meemikuvilla.

Mediatiedote: Selviytyjä Sara Hildén eli monella tapaa poikkeuksellisen elämän19.9.2018 08:00Tiedote

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelaisen Hyvä Sara! – Sara Hildénin kolme elämää (Gummerus) on ensimmäinen keräilijä-mesenaatti Sara Hildénistä (1905–1993) tehty elämäkerta. Kortelainen on löytänyt kovapintaisena tunnetusta naisesta yksinäisen orpotytön, menevän sinkkunaisen ja iättömän taiteenrakastajan, hyvän Saran, joka halusi aina auttaa. Teos piirtää samalla laajemman kuvan niin sisällissodan traumoista vaienneesta selviytyjäsukupolvesta kuin 1900-luvun Suomesta.

Mediatiedote: Tutustu koko Suomen tv-kansan hurmanneisiin Eränkävijät-koiriin17.9.2018 11:14Tiedote

Äärimmäisen suosittu NTRNZ Median tuottama tv-sarja Eränkävijät on tunnettu Pohjoisen mykistävistä maisemista, metsästys- ja kalastusretkistä sekä Eränkävijöiden katsojien sydämet sulattaneista koirista. Mika Kuljun kirjoittama teos Eränkävijät: Eräkoiria ja koiraihmisiä (Gummerus) tarjoaa mahdollisuuden tutustua paremmin tv:stä tuttuihin koiriin ja heidän ihmisiinsä. Eränkävijät-tv-sarja palaa ruutuun 3. tuotantokauden jaksoin 14.10. Yle TV1-kanavalla ja Yle Areenassa.

Mediatiedote: Nykyromaani nuoreen naiseen kohdistuvista paineista, kaupunkielämästä ja perunalastuista6.9.2018 08:31Tiedote

Pitääkö täyttää ulkopuolisten odotuksia vai toimia sen mukaan, mitä itse haluaa? Mistä tietää, mitä itse haluaa? Entä, jos elämä tuntuu sarjalta epäonnistumisia? Sisko Savonlahden esikoisromaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) yhdistelee huumoria ja melankoliaa. Se kuvaa viiltävän tarkasti ja oivaltavan hauskasti nykyaikaa ja sitä, mitä yhteiskunnassamme pidetään normaalina.