Mediatiedote: Minna Rytisalon Rouva C. on romaani nuoresta Minna Canthista

Rouva C. (Gummerus) on avioliittoromaani, rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Samalla se on voimakas kaunokirjallinen puheenvuoro tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Romaani näyttää, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Minna Rytisalo teki kaunokirjallisen läpimurron jo palkitulla esikoisromaanillaan Lempi (2016), joka nousi ilmestymisvuonnaan bestsellerlistalle sen ainoana esikoisteoksena.

"Ehkä sellainen on avioliitto, Minna ajatteli, kahdella sanalla pikaisesti solmittu mutta hitaasti kasvava."

Piian ja pumpulikauppiaan tytär, neiti Johnson puhuu vanhempansa ympäri ja aloittaa opettajaseminaarin ensimmäisten opiskelijoiden joukossa syksyllä 1863. Hän rakastuu opettajaansa, menee naimisiin ja huomaa olevansa aina raskaana. Perhe kasvaa, mutta samalla kasvaa tarve tehdä kodin ulkopuolella paljon enemmän.

Minna Rytisalo kertoo vahvojen naisten tarinoiden kiehtovan. ”Minna Canthin elämään mahtui suuria mullistuksia, rohkeita valintoja sekä surua ja menetystä. Minua kiinnostaa, millaisesta herkkyydestä vahvuus kumpuaa. Halusin tuoda fiktion keinoin näkyville, miten se kasvaa sille annetussa tilassa ja miten uhma vaatii vielä enemmän. Vaikka romaanin kuvaama aika on historiaa, ovat sen teemat edelleen ajankohtaisia: perhe-elämän ja taiteilijuuden yhteensovittaminen, naisen paikka, puhumattakaan tyttöjen oikeuksista ja itsemääräämisvallasta”, Rytisalo taustoittaa.

"Minna katsoi ulos ja ajatteli omia tyttäriään, neljää tervettä ja älykästä lasta, joissa ei ollut maailman mielestä muuta vikaa kuin sukupuoli. Hän oli lukenut, että Suomessa on naisia enemmän kuin miehiä mutta vain seitsemän tyttökoulua vastaamassa yli kolmeakymmentä poikakoulua. Sen hän ainakin kirjoituksessaan sanoisi, sillä eihän tässä ollut mitään järkeä."

Minna Rytisalo
Minna Rytisalo (s. 1974) on äidinkielenopettaja ja kirjailija. Rouva C. on hänen toinen romaaninsa. Rytisalon esikoisromaani Lempi (2016) oli arvostelu- ja myyntimenestys. Se oli Runeberg-, Lappi- ja Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas ja sai Kiitos kirjasta -mitalin, Botnia-palkinnon ja Blogistanian Finlandian. Romaani on julkaistu myös saksaksi, norjaksi ja liettuaksi.

Minna Rytisalo, Rouva C.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Rouva C., kansi: Jenni Noponen
Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Katsokaa miten onnellinen olen on romaani some-julkisivun ja todellisuuden välisestä ristiriidasta20.2.2019 09:00:00Tiedote

Kirjassaan Katsokaa miten onnellinen olen (Gummerus) englantilainen menestyskirjailija Holly Bourne valottaa rohkeasti ja purevan hauskasti nykynaisten kokemia paineita yhteiskunnassa, perheessä, ystävien keskuudessa sekä oman itsen kanssa. Kepeä ja kipeä Katsokaa miten onnellinen olen on vahvasti kiinni ajassamme, jossa valtaosa vuorovaikutuksesta tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Bourne suhtautuu intohimoisesti tasa-arvoon ja mielenterveyteen. Romaanissa oma minäkuva ja monenlaiset odotukset peilautuvat some-postausten värittämänä ura- ja elämyssuuntautuneisiin milleniaalinaisiin.

Mediatiedote: Ville Hytösen erotiikalla ladattu romaani Luumun polte maalaa terävän kuvan Balkanista19.2.2019 08:47:44Tiedote

Luumun polte (Gummerus) on kolmen ihmisen rakkaustarina kaikkine kujeineen ja kiemurteluineen. Se kertoo epäsuhtaisen parin, serbimies Srđanin ja bosnialaisen Zoranan yhteiselosta. Tarinan kertojana on mystinen mustarastas. Tallinnassa asuva kirjailija Ville Hytönen tutustuttaa lukijan Knez Selon kylään serbialaisella vuorella ja vie rekka- ja linja-autokyydillä Belgradiin.

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.