Mediatiedote: Minna Rytisalon Rouva C. on romaani nuoresta Minna Canthista

Rouva C. (Gummerus) on avioliittoromaani, rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Samalla se on voimakas kaunokirjallinen puheenvuoro tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Romaani näyttää, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Minna Rytisalo teki kaunokirjallisen läpimurron jo palkitulla esikoisromaanillaan Lempi (2016), joka nousi ilmestymisvuonnaan bestsellerlistalle sen ainoana esikoisteoksena.

"Ehkä sellainen on avioliitto, Minna ajatteli, kahdella sanalla pikaisesti solmittu mutta hitaasti kasvava."

Piian ja pumpulikauppiaan tytär, neiti Johnson puhuu vanhempansa ympäri ja aloittaa opettajaseminaarin ensimmäisten opiskelijoiden joukossa syksyllä 1863. Hän rakastuu opettajaansa, menee naimisiin ja huomaa olevansa aina raskaana. Perhe kasvaa, mutta samalla kasvaa tarve tehdä kodin ulkopuolella paljon enemmän.

Minna Rytisalo kertoo vahvojen naisten tarinoiden kiehtovan. ”Minna Canthin elämään mahtui suuria mullistuksia, rohkeita valintoja sekä surua ja menetystä. Minua kiinnostaa, millaisesta herkkyydestä vahvuus kumpuaa. Halusin tuoda fiktion keinoin näkyville, miten se kasvaa sille annetussa tilassa ja miten uhma vaatii vielä enemmän. Vaikka romaanin kuvaama aika on historiaa, ovat sen teemat edelleen ajankohtaisia: perhe-elämän ja taiteilijuuden yhteensovittaminen, naisen paikka, puhumattakaan tyttöjen oikeuksista ja itsemääräämisvallasta”, Rytisalo taustoittaa.

"Minna katsoi ulos ja ajatteli omia tyttäriään, neljää tervettä ja älykästä lasta, joissa ei ollut maailman mielestä muuta vikaa kuin sukupuoli. Hän oli lukenut, että Suomessa on naisia enemmän kuin miehiä mutta vain seitsemän tyttökoulua vastaamassa yli kolmeakymmentä poikakoulua. Sen hän ainakin kirjoituksessaan sanoisi, sillä eihän tässä ollut mitään järkeä."

Minna Rytisalo
Minna Rytisalo (s. 1974) on äidinkielenopettaja ja kirjailija. Rouva C. on hänen toinen romaaninsa. Rytisalon esikoisromaani Lempi (2016) oli arvostelu- ja myyntimenestys. Se oli Runeberg-, Lappi- ja Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas ja sai Kiitos kirjasta -mitalin, Botnia-palkinnon ja Blogistanian Finlandian. Romaani on julkaistu myös saksaksi, norjaksi ja liettuaksi.

Minna Rytisalo, Rouva C.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Rouva C., kansi: Jenni Noponen
Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.