Mediatiedote: Minna Rytisalon Rouva C. on Vuoden kirja -palkintoehdokas

Suuri journalistipalkinto 2018 -ehdokkaat on julkistettu. Minna Rytisalon romaani Rouva C. on valittu yhdeksi kolmesta Vuoden kirja -palkintoehdokkaasta. Palkinnon saajat julkistetaan keskiviikkona 13.3.2019 suorassa tv-lähetyksessä MTV3-kanavalla kello 20–21.

Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal

Palkintoraadin perustelut Rytisalon Rouva C.-romaanin valinnalle: ” Lehtorin rouva Canth elää onnelliseksi kasvavan avioliiton, jossa puolisot yhdessä työskentelevät tärkeinä pitämiensä asioiden puolesta. Kannustavan hengenheimolaisen tuki vie rouvaa eteenpäin vielä silloinkin, kun työtä on jatkettava yksin. Edelläkävijän osa ja itsensä alttiiksi asettaminen ei vaadi paljon, vaan kaiken. Vaikuttava romaani avaa ikkunan historiallisen henkilön yksityiseen maailmaan.”

Minna Rytisalo
Minna Rytisalo (s. 1974) on äidinkielenopettaja ja kirjailija. Rouva C. on hänen toinen romaaninsa. Rytisalon esikoisromaani Lempi (2016) oli arvostelu- ja myyntimenestys. Se oli Runeberg-, Lappi- ja Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas ja sai Kiitos kirjasta -mitalin, Botnia-palkinnon ja Blogistanian Finlandian. Romaani on julkaistu myös saksaksi, norjaksi ja liettuaksi.

Minna Rytisalo, Rouva C.

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal
Rouva C., kansi: Jenni Noponen

Mediatiedote: Katsokaa miten onnellinen olen on romaani some-julkisivun ja todellisuuden välisestä ristiriidasta20.2.2019 09:00:00Tiedote

Kirjassaan Katsokaa miten onnellinen olen (Gummerus) englantilainen menestyskirjailija Holly Bourne valottaa rohkeasti ja purevan hauskasti nykynaisten kokemia paineita yhteiskunnassa, perheessä, ystävien keskuudessa sekä oman itsen kanssa. Kepeä ja kipeä Katsokaa miten onnellinen olen on vahvasti kiinni ajassamme, jossa valtaosa vuorovaikutuksesta tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Bourne suhtautuu intohimoisesti tasa-arvoon ja mielenterveyteen. Romaanissa oma minäkuva ja monenlaiset odotukset peilautuvat some-postausten värittämänä ura- ja elämyssuuntautuneisiin milleniaalinaisiin.

Mediatiedote: Ville Hytösen erotiikalla ladattu romaani Luumun polte maalaa terävän kuvan Balkanista19.2.2019 08:47:44Tiedote

Luumun polte (Gummerus) on kolmen ihmisen rakkaustarina kaikkine kujeineen ja kiemurteluineen. Se kertoo epäsuhtaisen parin, serbimies Srđanin ja bosnialaisen Zoranan yhteiselosta. Tarinan kertojana on mystinen mustarastas. Tallinnassa asuva kirjailija Ville Hytönen tutustuttaa lukijan Knez Selon kylään serbialaisella vuorella ja vie rekka- ja linja-autokyydillä Belgradiin.

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.