Mediatiedote: Moderni ja jännittävä viihderomaani suomalaisen ja venäläisen työelämän yhteentörmäyksestä

Anniina Tarasovan Venäläiset tilikirjani (Gummerus) on reteä ja omaperäinen kuvaus särmikkäistä naisista työelämässä. Itsekin sekä Suomessa että Venäjällä työskennellyt esikoiskirjailija kuvaa naapurimaiden eroja ja kulttuurien kohtaamista hauskalla ja persoonallisella tavalla. Ekspatriaattien Pietari näyttäytyy romaanissa sekä työntäyteisenä että skumpanhuuruisena.

Kirjan päähenkilö Reija Wren saa elämänsä tilaisuuden: komennuksen Pietariin suorittamaan konsernin sisäistä tarkastusta. Kun tutkimukset etenevät, muuttuu komennus vaaralliseksi ja ystävät vihollisiksi.

"Joku tarttui olkapäähäni. 'Ihan turha huutaa apua', ääni kuiskasi.
        Sormeni osuivat laukkuuni unohtuneeseen trudovaja knižkaan, työkirjaseeni. Kun ääni lateli ehtojaan, ehdin käydä läpi vaihtoehtoiset skenaariot. Tiesin heti, että työsuoritustani koskevat rivit jäisivät nyt kirjasessa tyhjiksi. Se tarkoittaisi samaa kuin suomalainen työtodistus, jossa lukisi: 'Reija Wren työskenteli ZAO Katelinissa sisäisen tarkastajan tehtävissä ajalla 6/2010–12/2010.' Rivien välistä jokainen potentiaalinen työnantaja pystyi lukemaan lisäyksen: ja tyri anteeksiantamattomasti. Mikäli ikinä pääsisin työnhaussa eteenpäin, referenssipuhelut paljastaisivat loput."

”Reija on tymäkkä tapaus”, luonnehtii Tarasova luomaansa henkilöhahmoa. Töissä Reija pitää pilkut ja desimaalit tiukasti paikoillaan, vapaa-ajalla hän rällää bissellä ja sikareilla, pelaa pleikkaa ja pokeria ja nauttii elämästä. ”Reijan epätäydellisyys ei sulje pois sitä, että hän on sekä älykäs että pääsee urallaan eteenpäin”, Tarasova jatkaa.

Anniina Tarasova on työskennellyt kasvuyritysjohtajana. ”Sadoittain nuoria korkeakoulutettuja urallani rekrytoineena törmäsin jatkuvasti siihen, että nuoret naiset vähättelevät omaa osaamistaan. Salaisena tavoitteenani on innostaa erityisesti nuoria naisia tavoittelemaan työelämässään paitsi hulluilta tuntuvia unelmia myös ylimpiä johtotehtäviä. Ja olemaan tervehenkisen röyhkeitä päästäkseen tavoitteisiinsa”, hän toteaa.

Anniina Tarasova (s. 1985) on kruununhakalainen tarinankertoja ja kasvuyritysjohtaja, joka tuntee suomalaisen ja venäläisen työelämän. Tarasovan taustassa yhdistyvät Pietarista vallankumousta paenneet emigrantit, temperamenttiset karjalaiset ja jähmeän oikeudenmukaiset hämäläiset. Koulutukseltaan hän on sosiologi ja ekonomi – omien sanojensa mukaan yhdistelmä humaania hörhöä ja analyyttista liikenaista.
www.anniinatarasova.fi
@anniinatarasova

Anniina Tarasova, Venäläiset tilikirjani

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Venäläiset tilikirjani
Anniina Tarasova, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.

Mediatiedote: Mia Jokinivan Metsäjooga tekee joogasta sauvakävelyä suomalaisempaa6.6.2018 13:38Tiedote

Metsäjooga-kirjassa (Gummerus) kulttuuriantropologi ja joogaopettaja Mia Jokiniva tuo suomalaiset myytit lähelle arkea. Tämän kirjan opeilla metsässä ulkoilukaan ei ole enää "vain kävelyä polulla", vaan rikkaimmillaan jopa keskustelua Kalevalan arkkityyppien ja suomalaisen muinaisuskon kanssa. Metsäjooga-kirjassa on luonnossa tehtävien asento-, liike-, hengitys- ja meditaatioharjoitusten lisäksi tietoa metsän terveysvaikutuksista ja suomalaisesta metsään liittyvästä mytologiasta. Kirjan johtoajatuksena on, että jooga kuuluu kaikille.