Mediatiedote: Moderni ja jännittävä viihderomaani suomalaisen ja venäläisen työelämän yhteentörmäyksestä

Anniina Tarasovan Venäläiset tilikirjani (Gummerus) on reteä ja omaperäinen kuvaus särmikkäistä naisista työelämässä. Itsekin sekä Suomessa että Venäjällä työskennellyt esikoiskirjailija kuvaa naapurimaiden eroja ja kulttuurien kohtaamista hauskalla ja persoonallisella tavalla. Ekspatriaattien Pietari näyttäytyy romaanissa sekä työntäyteisenä että skumpanhuuruisena.

Kirjan päähenkilö Reija Wren saa elämänsä tilaisuuden: komennuksen Pietariin suorittamaan konsernin sisäistä tarkastusta. Kun tutkimukset etenevät, muuttuu komennus vaaralliseksi ja ystävät vihollisiksi.

"Joku tarttui olkapäähäni. 'Ihan turha huutaa apua', ääni kuiskasi.
        Sormeni osuivat laukkuuni unohtuneeseen trudovaja knižkaan, työkirjaseeni. Kun ääni lateli ehtojaan, ehdin käydä läpi vaihtoehtoiset skenaariot. Tiesin heti, että työsuoritustani koskevat rivit jäisivät nyt kirjasessa tyhjiksi. Se tarkoittaisi samaa kuin suomalainen työtodistus, jossa lukisi: 'Reija Wren työskenteli ZAO Katelinissa sisäisen tarkastajan tehtävissä ajalla 6/2010–12/2010.' Rivien välistä jokainen potentiaalinen työnantaja pystyi lukemaan lisäyksen: ja tyri anteeksiantamattomasti. Mikäli ikinä pääsisin työnhaussa eteenpäin, referenssipuhelut paljastaisivat loput."

”Reija on tymäkkä tapaus”, luonnehtii Tarasova luomaansa henkilöhahmoa. Töissä Reija pitää pilkut ja desimaalit tiukasti paikoillaan, vapaa-ajalla hän rällää bissellä ja sikareilla, pelaa pleikkaa ja pokeria ja nauttii elämästä. ”Reijan epätäydellisyys ei sulje pois sitä, että hän on sekä älykäs että pääsee urallaan eteenpäin”, Tarasova jatkaa.

Anniina Tarasova on työskennellyt kasvuyritysjohtajana. ”Sadoittain nuoria korkeakoulutettuja urallani rekrytoineena törmäsin jatkuvasti siihen, että nuoret naiset vähättelevät omaa osaamistaan. Salaisena tavoitteenani on innostaa erityisesti nuoria naisia tavoittelemaan työelämässään paitsi hulluilta tuntuvia unelmia myös ylimpiä johtotehtäviä. Ja olemaan tervehenkisen röyhkeitä päästäkseen tavoitteisiinsa”, hän toteaa.

Anniina Tarasova (s. 1985) on kruununhakalainen tarinankertoja ja kasvuyritysjohtaja, joka tuntee suomalaisen ja venäläisen työelämän. Tarasovan taustassa yhdistyvät Pietarista vallankumousta paenneet emigrantit, temperamenttiset karjalaiset ja jähmeän oikeudenmukaiset hämäläiset. Koulutukseltaan hän on sosiologi ja ekonomi – omien sanojensa mukaan yhdistelmä humaania hörhöä ja analyyttista liikenaista.
www.anniinatarasova.fi
@anniinatarasova

Anniina Tarasova, Venäläiset tilikirjani

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Venäläiset tilikirjani
Anniina Tarasova, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Parempaa vointia vuoden jokaiseen päivään Piia Korisevan opein24.9.2018 09:24Tiedote

Piia Korisevan kirja 365 muutoksen päivää (Gummerus) on kuin kansien väliin pujahtanut henkilökohtainen valmentaja, joka auttaa voimaan paremmin. Teos lähtee liikkeelle perusasioista: liikkumisesta, syömisestä ja riittävästä levosta. Päiväkirjamainen teos kannustaa elämäntapamuutokseen pienin askelin. Onpa tavoite sitten kiinteytyminen, kunnon kohottaminen tai vaikkapa painon pudottaminen, 365 muutoksen päivää tarjoaa eväitä muutokseen käytännöllisin ohjein ja pienin niksein.

Mediatiedote: When somebody picks “your” blueberries21.9.2018 10:45Tiedote

Sosiaalisessa mediassa erittäin suosittu Very Finnish Problems kirvoittaa synkkyyteen taipuvaiset suomalaiset nauruun. Brittiläissyntyinen Joel Willans jatkaa hauskoja oivalluksia suomalaisuudesta kirjassaan More Very Finnish Problems (Gummerus). Kirja sisältää humoristisia ja samaistuttavia väitteitä Suomesta ja suomalaisuudesta, joita on havainnollistettu Willansin somessa tykätyillä Suomi-aiheisilla meemikuvilla.

Mediatiedote: Selviytyjä Sara Hildén eli monella tapaa poikkeuksellisen elämän19.9.2018 08:00Tiedote

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelaisen Hyvä Sara! – Sara Hildénin kolme elämää (Gummerus) on ensimmäinen keräilijä-mesenaatti Sara Hildénistä (1905–1993) tehty elämäkerta. Kortelainen on löytänyt kovapintaisena tunnetusta naisesta yksinäisen orpotytön, menevän sinkkunaisen ja iättömän taiteenrakastajan, hyvän Saran, joka halusi aina auttaa. Teos piirtää samalla laajemman kuvan niin sisällissodan traumoista vaienneesta selviytyjäsukupolvesta kuin 1900-luvun Suomesta.

Mediatiedote: Tutustu koko Suomen tv-kansan hurmanneisiin Eränkävijät-koiriin17.9.2018 11:14Tiedote

Äärimmäisen suosittu NTRNZ Median tuottama tv-sarja Eränkävijät on tunnettu Pohjoisen mykistävistä maisemista, metsästys- ja kalastusretkistä sekä Eränkävijöiden katsojien sydämet sulattaneista koirista. Mika Kuljun kirjoittama teos Eränkävijät: Eräkoiria ja koiraihmisiä (Gummerus) tarjoaa mahdollisuuden tutustua paremmin tv:stä tuttuihin koiriin ja heidän ihmisiinsä. Eränkävijät-tv-sarja palaa ruutuun 3. tuotantokauden jaksoin 14.10. Yle TV1-kanavalla ja Yle Areenassa.