Mediatiedote: Moderni ja jännittävä viihderomaani suomalaisen ja venäläisen työelämän yhteentörmäyksestä

Anniina Tarasovan Venäläiset tilikirjani (Gummerus) on reteä ja omaperäinen kuvaus särmikkäistä naisista työelämässä. Itsekin sekä Suomessa että Venäjällä työskennellyt esikoiskirjailija kuvaa naapurimaiden eroja ja kulttuurien kohtaamista hauskalla ja persoonallisella tavalla. Ekspatriaattien Pietari näyttäytyy romaanissa sekä työntäyteisenä että skumpanhuuruisena.

Kirjan päähenkilö Reija Wren saa elämänsä tilaisuuden: komennuksen Pietariin suorittamaan konsernin sisäistä tarkastusta. Kun tutkimukset etenevät, muuttuu komennus vaaralliseksi ja ystävät vihollisiksi.

"Joku tarttui olkapäähäni. 'Ihan turha huutaa apua', ääni kuiskasi.
        Sormeni osuivat laukkuuni unohtuneeseen trudovaja knižkaan, työkirjaseeni. Kun ääni lateli ehtojaan, ehdin käydä läpi vaihtoehtoiset skenaariot. Tiesin heti, että työsuoritustani koskevat rivit jäisivät nyt kirjasessa tyhjiksi. Se tarkoittaisi samaa kuin suomalainen työtodistus, jossa lukisi: 'Reija Wren työskenteli ZAO Katelinissa sisäisen tarkastajan tehtävissä ajalla 6/2010–12/2010.' Rivien välistä jokainen potentiaalinen työnantaja pystyi lukemaan lisäyksen: ja tyri anteeksiantamattomasti. Mikäli ikinä pääsisin työnhaussa eteenpäin, referenssipuhelut paljastaisivat loput."

”Reija on tymäkkä tapaus”, luonnehtii Tarasova luomaansa henkilöhahmoa. Töissä Reija pitää pilkut ja desimaalit tiukasti paikoillaan, vapaa-ajalla hän rällää bissellä ja sikareilla, pelaa pleikkaa ja pokeria ja nauttii elämästä. ”Reijan epätäydellisyys ei sulje pois sitä, että hän on sekä älykäs että pääsee urallaan eteenpäin”, Tarasova jatkaa.

Anniina Tarasova on työskennellyt kasvuyritysjohtajana. ”Sadoittain nuoria korkeakoulutettuja urallani rekrytoineena törmäsin jatkuvasti siihen, että nuoret naiset vähättelevät omaa osaamistaan. Salaisena tavoitteenani on innostaa erityisesti nuoria naisia tavoittelemaan työelämässään paitsi hulluilta tuntuvia unelmia myös ylimpiä johtotehtäviä. Ja olemaan tervehenkisen röyhkeitä päästäkseen tavoitteisiinsa”, hän toteaa.

Anniina Tarasova (s. 1985) on kruununhakalainen tarinankertoja ja kasvuyritysjohtaja, joka tuntee suomalaisen ja venäläisen työelämän. Tarasovan taustassa yhdistyvät Pietarista vallankumousta paenneet emigrantit, temperamenttiset karjalaiset ja jähmeän oikeudenmukaiset hämäläiset. Koulutukseltaan hän on sosiologi ja ekonomi – omien sanojensa mukaan yhdistelmä humaania hörhöä ja analyyttista liikenaista.
www.anniinatarasova.fi
@anniinatarasova

Anniina Tarasova, Venäläiset tilikirjani

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Venäläiset tilikirjani
Anniina Tarasova, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.