Mediatiedote: Muotiteollisuuden rumasta puolesta

Englantilaisen Juno Dawsonin nuorille aikuisille kirjoittama romaani Mallikappale (Gummerus) kertoo 16-vuotiaan lontoolaistytön matkasta tavallisesta koululaisesta kansainväliseksi huippumalliksi. Koskettava ja mukaansatempaava tarina nostaa esille muotibisneksen ja mallimaailman rumia puolia, kuten syömishäiriöitä ja mielenterveysongelmia, hyväksikäyttöä, tyttöjen yliseksualisointia ja vaatetusteollisuuden eettisiä ongelmia. Kirjasta on tekeillä tv-sarja. Juno Dawson vierailee Helsingissä toukokuussa ja esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa.

Juno Dawsonin kuva: Jack Latham

Jana Novak on mielestään liian pitkä ja tuntee muutenkin epävarmuutta androgyynistä ulkonäöstään. Itsensä, perheensä ja ystäviensä yllätykseksi mallitoimiston kykyjenetsijä bongaa hänet huvipuistosta, ja pian Jana asteleekin catwalkeilla Lontoon, New Yorkin, Milanon ja Pariisin muotiviikoilla. Matkalaukkuelämä osoittautuu kuitenkin raskaaksi, ja glamourin takaa paljastuu yllättävän paljon törkyä.

Juno Dawson on YA-kirjailija, tietokirjailija ja toimittaja, joka on kirjoittanut mm. Glamouriin ja Guardianiin. Queen of Teen -palkinnon YA-kirjoistaan voittanut Dawson kirjoittaa uskottavasti ja mukaansatempaavasti rankoista aiheista, kuten addiktiot, syrjintä ja vallan väärinkäyttö, ja hänet tunnetaan myös suorapuheisena transaktivistina. Mallikappaletta varten hän perehtyi syvällisesti muotibisnekseen tehdäkseen teoksesta mahdollisimman autenttisen. Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa toukokuussa Dawson keskustelee Mallikappale-kirjastaan yhdessä kirjailija Sisko Savonlahden kanssa. Liput tapahtumaan on myynnissä: www.Helsinki-lit.fi

Juno Dawson, Mallikappale
alkuteos Meat Market
suomentanut Aura Nurmi

Juno Dawsonin kuva: Jack Latham
son, kuva: Eivind Hansen
Mallikappale

Mediatiedote: Persoonallinen uutuuskeittokirja opastaa vietnamilaisen keittiön ja kulttuurin saloihin31.3.2020 10:48:36 EESTTiedote

Vietnamilainen ruoka on paitsi herkullista, myös terveellistä ja usein raaka-aineiltaan edullista. Vietnamilaisen keittiön salat -kirjassa (Gummerus) omaelämäkerrallisista romaaneistaan tunnettu kanadanvietnamilainen kirjailija Kim Thúy paljastaa parhaat reseptinsä. Samalla hän esittelee sukunsa naiset, joilta on keittotaitonsa oppinut. Teos kiteyttää kauniisti ruoanlaiton yhteisöllisen olemuksen ja inspiroi toteuttamaan kaunista ja hyvää jokapäiväisessä elämässä.

Mediatiedote: Opas kaikille synnytykseen osallistuville11.3.2020 09:00:00 EETTiedote

Doula ja fysioterapeutti Susanna Helin opaskirja Peloton synnytys (Gummerus) esittelee neljä tehokasta työkalua, jotka auttavat synnyttäjää välttämään stressiä ja pelkoa. Kirja sopii sekä ensisynnyttäjälle että uudelleensynnyttäjälle, niin kivunlievitystä haluavalle kuin täysin lääkkeetöntä synnytystä toivovallekin. Kirjan vinkeistä hyötyy sekä vaikeasta synnytyspelosta kärsivä että pelottomampi, huolellisesti synnytykseensä valmistautuva lukija. Synnytykseen osallistuvalle tukihenkilölle teos tarjoaa käytännöllisiä ohjeita, jotka auttavat tarjoamaan apua synnyttäjälle ja toimimaan niin, että tukihenkilöstä tulee synnyttäjän tärkein tuki ja turva.

Mediatiedote: Filosofi Frank Martelan vastaus elämän tarkoitukseen24.2.2020 13:12:38 EETTiedote

Suomen, tutkimusten mukaan maailman onnellisimman maan, tunnetuimman nykyfilosofin Frank Martelan ajatukset hyvästä elämästä kiinnostavat kansainvälisesti. Uutuuskirja Elämän tarkoitus – Suuntana merkityksellinen elämä (Gummerus) julkaistaan 24.3. samanaikaisesti sekä Yhdysvalloissa että Suomessa. Filosofiasta, psykologiasta ja historiasta ammentavassa kirjassaan Martela tarjoaa uuden tavan ymmärtää kysymys elämän merkityksestä sekä neljä keskeistä polkua, joita kulkemalla jokainen voi kokea elämänsä merkityksellisemmäksi.