Mediatiedote: Muotiteollisuuden rumasta puolesta

Englantilaisen Juno Dawsonin nuorille aikuisille kirjoittama romaani Mallikappale (Gummerus) kertoo 16-vuotiaan lontoolaistytön matkasta tavallisesta koululaisesta kansainväliseksi huippumalliksi. Koskettava ja mukaansatempaava tarina nostaa esille muotibisneksen ja mallimaailman rumia puolia, kuten syömishäiriöitä ja mielenterveysongelmia, hyväksikäyttöä, tyttöjen yliseksualisointia ja vaatetusteollisuuden eettisiä ongelmia. Kirjasta on tekeillä tv-sarja. Juno Dawson vierailee Helsingissä toukokuussa ja esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa.

Juno Dawsonin kuva: Jack Latham

Jana Novak on mielestään liian pitkä ja tuntee muutenkin epävarmuutta androgyynistä ulkonäöstään. Itsensä, perheensä ja ystäviensä yllätykseksi mallitoimiston kykyjenetsijä bongaa hänet huvipuistosta, ja pian Jana asteleekin catwalkeilla Lontoon, New Yorkin, Milanon ja Pariisin muotiviikoilla. Matkalaukkuelämä osoittautuu kuitenkin raskaaksi, ja glamourin takaa paljastuu yllättävän paljon törkyä.

Juno Dawson on YA-kirjailija, tietokirjailija ja toimittaja, joka on kirjoittanut mm. Glamouriin ja Guardianiin. Queen of Teen -palkinnon YA-kirjoistaan voittanut Dawson kirjoittaa uskottavasti ja mukaansatempaavasti rankoista aiheista, kuten addiktiot, syrjintä ja vallan väärinkäyttö, ja hänet tunnetaan myös suorapuheisena transaktivistina. Mallikappaletta varten hän perehtyi syvällisesti muotibisnekseen tehdäkseen teoksesta mahdollisimman autenttisen. Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa toukokuussa Dawson keskustelee Mallikappale-kirjastaan yhdessä kirjailija Sisko Savonlahden kanssa. Liput tapahtumaan on myynnissä: www.Helsinki-lit.fi

Juno Dawson, Mallikappale
alkuteos Meat Market
suomentanut Aura Nurmi

Juno Dawsonin kuva: Jack Latham
son, kuva: Eivind Hansen
Mallikappale

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.