Mediatiedote: Myrskyluodon Maijan unohtumaton tarina ilmestyy kokoomateoksena

Gummerus julkaisee Anni Blomqvistin viisiosaisen Ahvenanmaa-eepoksen yksissä kansissa. Rakastettu saaristolaisromaani nähdään syksyllä myös Helsingin kaupunginteatterin suurmusikaalina.

Upea kokoomateos sisältää Anni Blomqvistin viisiosaisen romaanisarjan; Tie Myrskyluodolle, Luoto meressä, Maija, Meren voimia vastaan, Hyvästi Myrskyluoto.

Myrskyluoto-sarja kertoo konstailemattoman kauniisti saaristolaiskodin tytön Maijan tarinan. Maija naitetaan kalastaja-Jannen vaimoksi kaukaiselle Myrskyluodolle. Ahneen meren äärellä eläminen opettaa nöyryyttä, ja luodon karuissa oloissa Maijasta kasvaa vähitellen sitkeä saariston nainen.

Lasse Mårtenson sävelsi romaanisarjasta tehtyyn tv-sarjaan unohtumattoman musiikin vuonna 1976. Tänä syksynä Maijan tarina nähdään ensimmäistä kertaa musikaaliteoksena Helsingin kaupunginteatterissa. Suurmusikaalin ensi-ilta on 24.8.

Anni Blomqvist (1909–1990) eli koko elämänsä Ahvenanmaan saaristossa meren keskellä. Kalastajaperheen tyttärestä tuli merimiehen vaimo, ja perhe elätti itsensä rahtipurjehduksella, viljelyllä sekä lohen kalastuksella. Kun Anni Blomqvistin mies ja poika hukkuivat myrskyssä, hän alkoi purkaa suruaan kirjoittamalla. Blomqvistin koti Simskälalla on nykyisin museo ja kirjailijakoti.

Anni Blomqvist:
Myrskyluodon Maija

Suomentanut Björn-Christer Lindgren, Liisa Ryömä
Sivumäärä 748

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.