Mediatiedote: Myrskyluodon Maijan unohtumaton tarina ilmestyy kokoomateoksena

Gummerus julkaisee Anni Blomqvistin viisiosaisen Ahvenanmaa-eepoksen yksissä kansissa. Rakastettu saaristolaisromaani nähdään syksyllä myös Helsingin kaupunginteatterin suurmusikaalina.

Upea kokoomateos sisältää Anni Blomqvistin viisiosaisen romaanisarjan; Tie Myrskyluodolle, Luoto meressä, Maija, Meren voimia vastaan, Hyvästi Myrskyluoto.

Myrskyluoto-sarja kertoo konstailemattoman kauniisti saaristolaiskodin tytön Maijan tarinan. Maija naitetaan kalastaja-Jannen vaimoksi kaukaiselle Myrskyluodolle. Ahneen meren äärellä eläminen opettaa nöyryyttä, ja luodon karuissa oloissa Maijasta kasvaa vähitellen sitkeä saariston nainen.

Lasse Mårtenson sävelsi romaanisarjasta tehtyyn tv-sarjaan unohtumattoman musiikin vuonna 1976. Tänä syksynä Maijan tarina nähdään ensimmäistä kertaa musikaaliteoksena Helsingin kaupunginteatterissa. Suurmusikaalin ensi-ilta on 24.8.

Anni Blomqvist (1909–1990) eli koko elämänsä Ahvenanmaan saaristossa meren keskellä. Kalastajaperheen tyttärestä tuli merimiehen vaimo, ja perhe elätti itsensä rahtipurjehduksella, viljelyllä sekä lohen kalastuksella. Kun Anni Blomqvistin mies ja poika hukkuivat myrskyssä, hän alkoi purkaa suruaan kirjoittamalla. Blomqvistin koti Simskälalla on nykyisin museo ja kirjailijakoti.

Anni Blomqvist:
Myrskyluodon Maija

Suomentanut Björn-Christer Lindgren, Liisa Ryömä
Sivumäärä 748

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.