Mediatiedote: Myrskyluodon Maijan unohtumaton tarina ilmestyy kokoomateoksena

Gummerus julkaisee Anni Blomqvistin viisiosaisen Ahvenanmaa-eepoksen yksissä kansissa. Rakastettu saaristolaisromaani nähdään syksyllä myös Helsingin kaupunginteatterin suurmusikaalina.

Upea kokoomateos sisältää Anni Blomqvistin viisiosaisen romaanisarjan; Tie Myrskyluodolle, Luoto meressä, Maija, Meren voimia vastaan, Hyvästi Myrskyluoto.

Myrskyluoto-sarja kertoo konstailemattoman kauniisti saaristolaiskodin tytön Maijan tarinan. Maija naitetaan kalastaja-Jannen vaimoksi kaukaiselle Myrskyluodolle. Ahneen meren äärellä eläminen opettaa nöyryyttä, ja luodon karuissa oloissa Maijasta kasvaa vähitellen sitkeä saariston nainen.

Lasse Mårtenson sävelsi romaanisarjasta tehtyyn tv-sarjaan unohtumattoman musiikin vuonna 1976. Tänä syksynä Maijan tarina nähdään ensimmäistä kertaa musikaaliteoksena Helsingin kaupunginteatterissa. Suurmusikaalin ensi-ilta on 24.8.

Anni Blomqvist (1909–1990) eli koko elämänsä Ahvenanmaan saaristossa meren keskellä. Kalastajaperheen tyttärestä tuli merimiehen vaimo, ja perhe elätti itsensä rahtipurjehduksella, viljelyllä sekä lohen kalastuksella. Kun Anni Blomqvistin mies ja poika hukkuivat myrskyssä, hän alkoi purkaa suruaan kirjoittamalla. Blomqvistin koti Simskälalla on nykyisin museo ja kirjailijakoti.

Anni Blomqvist:
Myrskyluodon Maija

Suomentanut Björn-Christer Lindgren, Liisa Ryömä
Sivumäärä 748

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.