Mediatiedote: Neuvosto-Eesti 1950-luvun myllerryksessä

Suosituista historiallisista romaaneistaan tunnettu Paula Havaste kirjoittaa uutuudessaan Talvikin perheestä, joka odottaa ensimmäisiä kesävieraita uuteen majataloon Saarenmaalle. Vierashuoneet (Gummerus) on kiinnostava tarina tavallisten virolaisten arjesta aikana, jolloin matka Siperiaan oli lyhyt. Havasteen pedanttius taustatyön tekijänä käy ilmi romaanin herkullisesta maalaiselämän kuvauksesta töineen ja tapoineen.

Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal

Alkukesä on kukkeimmillaan ja pihapiiri pursuaa elämää. Tallinnasta avuksi tullut Anna-täti komentaa topakasti rakennusprikaatilaisia, jotta vierashuoneet valmistuisivat ajoissa. Viljaa ja Villemiä jännittää sillä jo ensimmäisten tulijoiden joukossa voi olla salatarkastaja, joka kaataa unelmat.

"Eläminen huomiota herättämättä oli monen virolaisen selviytymiskeino. Neuvosto-Eestiä kuvaavissa romaaneissa henkilöhahmot ovat usein joko ilmiannettuja tai ilmiantajia. Todellisuudessa suurin osa ihmisistä ei kuulunut kumpaankaan ryhmään vaan pyrki varjelemaan huomaamattomuuttaan", Paula Havaste kertoo.

Havaste kuvaa teoksissaan elävästi ihmisten elämää ja etenkin naisten historiaa. ”Minua kiinnostaa arkisetkin asiat, miksi ihmisillä oli tietynlaiset vaatteet, tai mitä he söivät. Siksi kirjasta löytyy esimerkiksi majatalon ruokalista. Olen asunut jo kymmenen vuotta kesät Saarenmaalla, ja luen nykyään sujuvasti myös vironkielisiä tutkimuksia”, hän taustoittaa.

Paula Havaste
Filosofian tohtori Paula Havaste (s. 1962) on kirjoittanut historiallisia romaaneja, tietokirjoja, runoja ja lastenkirjoja. Tiedekeskus Heurekassa työskentelevä Havaste rakastaa viron kieltä ja kulttuuria ja viettää kesänsä Saarenmaalla romaaninsa maisemissa.

Paula Havaste, Vierashuoneet

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt: rosa-maria.kari@gummerus.fi

Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal
Vierashuoneet

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!

Mediatiedote: Jouko Heikuran romaanissa tarjotaan äitienpäivälahjaksi yllätyksiä9.4.2020 12:34:36 EESTTiedote

Kirjailija-toimittaja Jouko Heikuran neljäs romaani Lahja äidilleni (Gummerus) on yhdistelmä perhedraamaa ja jännitystä. Tasa-arvoloukkauksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin erikoistunut asianajaja Timothy Stone tarjoilee äitienpäivänä vakavasti sairaalle Marja-äidilleen samppanjan ja kakun lisäksi yllätyksen, joka muuttaa heidän molempien elämän. Romaanin tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotikaupunkiin Lontooseen.