Mediatiedote: Nix on terävä ja lempeä romaani äitinsä hylkäämästä pojasta ja totuudenjälkeisestä ajasta

”Se mitä rakastat kaikkein eniten, satuttaa sinua aikanaan kaikkein pahiten.” Näin kertoo Faye-äiti pienelle Samuelille norjalaissukunsa myyttisestä olennosta, näkistä, ja katoaa eräänä aamuna. Amerikkalaisen Nathan Hillin esikoisromaani Nix (Gummerus) on saanut ylistäviä arvioita, ja sitä on verrattu niin John Irvingiin, Donna Tarttiin kuin Jonathan Franzeniinkin.

Nathan Hill, kuva: Michael Lionstar

Kolmikymppinen Samuel Andresen-Anderson on kirjallisuudenprofessori, joka riutuu epätoivoisessa rakkaudessa ja käyttää vapaa-aikansa pelaamalla örkkipeliä netissä. Äitiään hän ei ole nähnyt vuosikymmeniin, kunnes tämä yhtäkkiä ilmestyy tv:n uutiskanaville hyökättyään populistipoliitikkoa vastaan. Kun media maalaa Faeysta kuvan prostituutiosta pidätettynä radikaalihippinä, Samuel alkaa jäljittää totuutta äidistään. Apunaan peliaddiktikaveri, muistisairas isoisä ja vanha valokuva hän etsii vastausta siihen, mitä äidille tapahtui vuonna 1968. Ja ennen kaikkea – miksi hän hylkäsi poikansa?

Nathan Hillin Nix on terävällä huumorilla ja tinkimättömällä lempeydellä sävytetty suuri tarina sukupolvelta toiselle siirtyvistä taakoista, ymmärryksestä ja anteeksiannosta. Romaani vie 1960-luvun Vietnamin sodan vastaisista mielenosoituksista keskelle Irakin sotaa, hippiaatteen viimeisestä kesästä Occupy Wall Street -liikkeen syntyyn.

"Nathan Hillin Nix on Suuri Amerikkalainen Romaani. Teksti on hiottua ja henkilöt täyteläisiä. Romaani on 719-sivuinen, eikä silti sivuakaan liian pitkä." Apu

"Harvinaisen kiehtova lukukokemus. Käsissä saattaa hyvinkin olla koko syksyn hienoin romaani." Gloria

"Nathan Hill on mestari." John Irving

Eeppisiin tarinankertojiin John Irvingiin ja Charles Dickensiin rinnastettu virtuoosimainen Nathan Hill kirjoitti esikoisromaaniaan Nixiä kymmenen vuotta. Hill asuu Floridassa, ja hänen äitinsä suku on kotoisin Norjasta.

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Nathan Hill, kuva: Michael Lionstar
Nathan Hill: Nix (Gummerus)

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.