Mediatiedote: Nix on terävä ja lempeä romaani äitinsä hylkäämästä pojasta ja totuudenjälkeisestä ajasta

”Se mitä rakastat kaikkein eniten, satuttaa sinua aikanaan kaikkein pahiten.” Näin kertoo Faye-äiti pienelle Samuelille norjalaissukunsa myyttisestä olennosta, näkistä, ja katoaa eräänä aamuna. Amerikkalaisen Nathan Hillin esikoisromaani Nix (Gummerus) on saanut ylistäviä arvioita, ja sitä on verrattu niin John Irvingiin, Donna Tarttiin kuin Jonathan Franzeniinkin.

Nathan Hill, kuva: Michael Lionstar

Kolmikymppinen Samuel Andresen-Anderson on kirjallisuudenprofessori, joka riutuu epätoivoisessa rakkaudessa ja käyttää vapaa-aikansa pelaamalla örkkipeliä netissä. Äitiään hän ei ole nähnyt vuosikymmeniin, kunnes tämä yhtäkkiä ilmestyy tv:n uutiskanaville hyökättyään populistipoliitikkoa vastaan. Kun media maalaa Faeysta kuvan prostituutiosta pidätettynä radikaalihippinä, Samuel alkaa jäljittää totuutta äidistään. Apunaan peliaddiktikaveri, muistisairas isoisä ja vanha valokuva hän etsii vastausta siihen, mitä äidille tapahtui vuonna 1968. Ja ennen kaikkea – miksi hän hylkäsi poikansa?

Nathan Hillin Nix on terävällä huumorilla ja tinkimättömällä lempeydellä sävytetty suuri tarina sukupolvelta toiselle siirtyvistä taakoista, ymmärryksestä ja anteeksiannosta. Romaani vie 1960-luvun Vietnamin sodan vastaisista mielenosoituksista keskelle Irakin sotaa, hippiaatteen viimeisestä kesästä Occupy Wall Street -liikkeen syntyyn.

"Nathan Hillin Nix on Suuri Amerikkalainen Romaani. Teksti on hiottua ja henkilöt täyteläisiä. Romaani on 719-sivuinen, eikä silti sivuakaan liian pitkä." Apu

"Harvinaisen kiehtova lukukokemus. Käsissä saattaa hyvinkin olla koko syksyn hienoin romaani." Gloria

"Nathan Hill on mestari." John Irving

Eeppisiin tarinankertojiin John Irvingiin ja Charles Dickensiin rinnastettu virtuoosimainen Nathan Hill kirjoitti esikoisromaaniaan Nixiä kymmenen vuotta. Hill asuu Floridassa, ja hänen äitinsä suku on kotoisin Norjasta.

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Nathan Hill, kuva: Michael Lionstar
Nathan Hill: Nix (Gummerus)

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.