Mediatiedote: Nix on terävä ja lempeä romaani äitinsä hylkäämästä pojasta ja totuudenjälkeisestä ajasta

”Se mitä rakastat kaikkein eniten, satuttaa sinua aikanaan kaikkein pahiten.” Näin kertoo Faye-äiti pienelle Samuelille norjalaissukunsa myyttisestä olennosta, näkistä, ja katoaa eräänä aamuna. Amerikkalaisen Nathan Hillin esikoisromaani Nix (Gummerus) on saanut ylistäviä arvioita, ja sitä on verrattu niin John Irvingiin, Donna Tarttiin kuin Jonathan Franzeniinkin.

Nathan Hill, kuva: Michael Lionstar

Kolmikymppinen Samuel Andresen-Anderson on kirjallisuudenprofessori, joka riutuu epätoivoisessa rakkaudessa ja käyttää vapaa-aikansa pelaamalla örkkipeliä netissä. Äitiään hän ei ole nähnyt vuosikymmeniin, kunnes tämä yhtäkkiä ilmestyy tv:n uutiskanaville hyökättyään populistipoliitikkoa vastaan. Kun media maalaa Faeysta kuvan prostituutiosta pidätettynä radikaalihippinä, Samuel alkaa jäljittää totuutta äidistään. Apunaan peliaddiktikaveri, muistisairas isoisä ja vanha valokuva hän etsii vastausta siihen, mitä äidille tapahtui vuonna 1968. Ja ennen kaikkea – miksi hän hylkäsi poikansa?

Nathan Hillin Nix on terävällä huumorilla ja tinkimättömällä lempeydellä sävytetty suuri tarina sukupolvelta toiselle siirtyvistä taakoista, ymmärryksestä ja anteeksiannosta. Romaani vie 1960-luvun Vietnamin sodan vastaisista mielenosoituksista keskelle Irakin sotaa, hippiaatteen viimeisestä kesästä Occupy Wall Street -liikkeen syntyyn.

"Nathan Hillin Nix on Suuri Amerikkalainen Romaani. Teksti on hiottua ja henkilöt täyteläisiä. Romaani on 719-sivuinen, eikä silti sivuakaan liian pitkä." Apu

"Harvinaisen kiehtova lukukokemus. Käsissä saattaa hyvinkin olla koko syksyn hienoin romaani." Gloria

"Nathan Hill on mestari." John Irving

Eeppisiin tarinankertojiin John Irvingiin ja Charles Dickensiin rinnastettu virtuoosimainen Nathan Hill kirjoitti esikoisromaaniaan Nixiä kymmenen vuotta. Hill asuu Floridassa, ja hänen äitinsä suku on kotoisin Norjasta.

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Nathan Hill, kuva: Michael Lionstar
Nathan Hill: Nix (Gummerus)

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.