Mediatiedote: Nordic noirin uusi tähti! Camilla Greben psykologinen trilleri kerää kehuja

31.7.2017 08:27 | Gummerus

Kun jää pettää alta (Gummerus) on moniulotteinen ja nautinnollisesti kieputtava trilleri rakkaudesta ja petoksesta. Romaanista on tullut kansainvälinen menestysteos, ja se on nostanut Camilla Greben pohjoismaisen jännityksen kärkitekijöihin.

Camilla Grebe. Kuva: Viktor Fremling

Emma Bohman on tulenpalavasti rakastunut. On vain yksi ongelma: mies on hänen esimiehensä, skandaalinkäryisen vaatefirman toimitusjohtaja Jesper Orre, ja suhde on pidettävä salassa. Mutta sitten Jesper katoaa, ja hänen kodistaan löytyy raa’asti murhattu nainen.

Kun murhasta löytyy yhteyksiä kymmenen vuotta vanhaan tapaukseen, rikospoliisi Peter Lindgrenin avuksi pestataan profiloija Hanne Lagerlind-Schön. Peterin ja Hannen yhteinen menneisyys tuo tutkintaan omat hankaluutensa.

Ruotsalaiskirjailija Camilla Grebe tuulettaa ahdasta skandidekkarigenreä psykologisesti tarkkasilmäisellä kerronnallaan ja juonella, joka yhdistää jännityksen ja rakkauden. Emman, Peterin ja Hannen, kolmen kolhiintuneen sielun, tarinat risteävät synkeän sateisessa Tukholmassa.

Kun jää pettää alta on Greben (s. 1968) ensimmäinen sooloteos ja hänen kansainvälinen läpimurtonsa. Grebe tunnetaan myös Moskova noir -sarjasta, jonka kolmas osa Moskovan mies ilmestyy syyskuussa. Hän on työskennellyt liikkeenjohdon konsulttina.

Bloggarit hehkuttavat trilleriä:

"Kun jää pettää alta on hyvin taidokas psykologinen trilleri, jossa on panostettu niin vahvoihin henkilökuviin, äärimmäisen koukuttavaan ja yllätykselliseen juoneen kuin kiehtovaan miljööseen. Toistaiseksi vahvin tänä vuonna lukemani psykologinen trilleri, kevyesti." Järjellä ja tunteella

"Kirjan psykologinen imu on todella vahva, joten nyt on syntynyt monelle dekkaristille kova haastaja." Leena Lumi

"Nautittava psykologinen trilleri, jonka vahvuutena ovat inhimilliset, vakuuttavat henkilöhahmot ja vetävä, tiivistunnelmainen kerronta." Luetut.net

"Tänä vuonna on ilmestynyt ihailtava määrä suosikkigenreni edustajia, psykologisia trillereitä, joista Camilla Grebe erottuu edukseen. Hän perehdyttää lukijan henkilöiden menneisyyteen, osoittaa syyt ja seuraukset kuitenkin sen verran hienovaraisesti, ettei loppuratkaisua tajua, vaikka se häilyykin lukijan silmien edessä." Rakkaudesta kirjoihin

Camilla Grebe: Kun jää pettää alta
Alkuteos Älskaren från huvudkontoret
Suomentanut Sari Kumpulainen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Camilla Grebe. Kuva: Viktor Fremling
Camilla Grebe: Kun jää pettää alta

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Juhlavuoden kunniaksi ilmestyvä Eniten vituttaa Suomi on vitutuskirjallisuuden helmi4.8.2017 13:30Tiedote

Suomi 100 -vouhotus alkaa ottaa kaaliin ihan tosissaan. Tästä syystä itsenäisyyden juhlavuoden merkkiteos Eniten vituttaa Suomi (Gummerus) kiteyttää sata tapaa, joilla Suomi yksinkertaisesti kusee. Esimerkiksi mökkeily, muumit, jääkiekko ja Turun Sinappi saavat kerrankin ansaitsemansa huomion. Eniten vituttaa Suomi opettaa kädestä pitäen, miten suhtautua Suomen Pisa-tulosten heikkenemiseen, urheilumenestykseen tai läpeensä korruptoituneeseen ”maan tapaan”.