Mediatiedote: Odotettu Nefrin tytär päättää Erika Vikin Kaksosauringot-fantasiatrilogian

Erika Vikin Nefrin tytär (Gummerus) on spektaakkelimainen päätösosa lukijoiden rakastamalle Kaksosauringot-trilogialle. Kiihkeästi odotettuja vastauksia tarjoava teos imaisee mukaan huimaavaan fantasiatodellisuuteen, jossa yhdistyvät henkeäsalpaava jännitys ja syvältä kumpuava magia. Erika Vik esiintyy lauantaina 29.9. young adult -kirjallisuuteen keskittyvässä Hel-YA! -tapahtumassa Helsingissä kulttuuriareena Gloriassa.

Aleian hengästyttävä pakomatka kahden auringon alla on lopussa. Salaperäinen Klaani on löytänyt ja kaapannut hänet, ja hän kohtaa vihdoin etsijänsä Thelluriassa. Hänen sisällään olevasta lumouksesta ei kukaan ole vieläkään saanut kunnolla selvää eikä hän ole löytänyt etsimiään vastauksia, mutta nyt hän joutuu kohtaamaan menneisyytensä ilman ystäviensä tukea.

Samaan aikaan Seleesiassa taistellaan tulilintuja ja kartaageja vastaan. Corildon lähtee yhdessä Mateon ja Seuran väen kanssa uhkarohkeasti jäljittämään Aleiaa, joka tahollaan joutuu kyseenalaistamaan kaiken seleesien keskuudessa kokemansa. Mitä tapahtuu, kun lumous viimein murtuu? Entä miten käy Corildonin ja vainottujen seleesien?

Erika Vik on kirjoittanut Kaksosauringot-trilogiaa toistakymmentä vuotta, jonka aikana fantasiasarjan suunta on pysynyt lähes samana. Vik on myös kuvittanut kirjojensa maailmaa. Verkkosivustolla www.seleesia.com on lisätietoa trilogian maailmasta, olennoista ja kansakuntien historiasta. Sarjan teemat ovat vahvasti nykyajassa kiinni, vaikka trilogia sijoittuukin 1800-lukua muistuttavaan maailmaan.

”Ensimmäinen kirjoittamani versio oli hyvin henkilökohtainen. Aloitettuani alusta kiristynyt suhtautuminen muukalaisuuteen Euroopassa määritteli pitkälle sen millaisista teemoista halusin kirjoittaa. Maailmaani hallitsee kolme hyvin erilaista lajia – ihmiset, seleesit ja tulilinnut – jotka yrittävät tulla toimeen keskenään. Kaksosauringot-trilogia on pohjimmiltaan kertomus ymmärryksen halusta ja kunnioituksesta toista yksilöä kohtaan ja samalla sen puutteesta, sekä oikeasta ja valheellisesta tiedosta”, Erika Vik kertoo.

Erika Vik
Erika Vik (s. 1982) on helsinkiläinen graafinen suunnittelija, kuvittaja, yrittäjä ja taiteen maisteri. Hän alkoi kirjoittaa kahden auringon maailmasta jo 14-vuotiaana. Trilogian aiemmat osat Hän sanoi nimekseen Aleia (2017) ja Seleesian näkijä (2017) ovat keränneet laajasti kiitoksia kriitikoilta ja lukijoilta.

Erika Vik, Nefrin tytär

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Kuvassa: Erika Vik. Kuva: Liisa Valonen
Kansikuva Nefrin tytär

Mediatiedote: Pystyyn, kuolleet! avaa Fred Vargasin Kolme evankelistaa -sarjan15.1.2019 09:00Tiedote

Ranskalainen pitkän linjan dekkaristi Fred Vargas hurmaa lukijan lämpimällä huumorilla ja hykerryttävän omaperäisillä henkilöhahmoilla. Pystyyn, kuolleet! (Gummerus) on Kolme evankelistaa -sarjan avausosa, jossa boheemit historiantutkijat Mathias, Marc ja Lucien ajautuvat ratkaisemaan arvoituksellisia rikoksia. Ranskan arvostetuimman jännityskirjailijan kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle.

Mediatiedote: Onko self help -oppaista todella apua elämänmuutokseen?11.1.2019 10:53Tiedote

Lontoolaisen Marianne Powerin Rikkaaksi, hoikaksi, naimisiin (Gummerus) on elämänmakuinen ja yhteiskunnallinen teos onnellisuuden löytämisestä. Itseapukirjallisuuden suurkuluttajaksi tunnustautuva Power on kolmekymppinen nainen, joka paiskii töitä, yrittää olla hyvä ihminen ja maksaa vuokransa säntillisesti. Elämän tarkoitus on kuitenkin kadonnut. Power päättää lukea 12 self help -opasta ja kokeilla, millaista on elää oppaiden ohjeiden mukaisesti.

Mediatiedote: Megasuosittu viihdekirjailija Nora Roberts tekee uuden aluevaltauksen kirjoittamalla dystopiaa9.1.2019 11:40Tiedote

Romanttisen jännityksen mestari Nora Roberts tekee uuden aluevaltauksen dystooppiseen maailmaan sijoittuvalla uutuuskirjallaan Ensimmäinen vuosi (Gummerus). Ensimmäinen vuosi käynnistyy, kun maapallolla alkaa levitä hengenvaarallinen pandemia ja maailma ajautuu kaaokseen. On myös selviytyjiä ja heillä uudenlaisia, yllättäviä voimia – osa käyttää niitä hyvään, osa pahaan. Maailman suosituimpiin kirjailijoihin lukeutuvan Robertsin kirjoja on myyty kansainvälisesti yli 500 miljoonaa kappaletta, Suomessakin yli miljoona kirjaa.

Mediatiedote: Psykologi ja lastenpsykiatri: ”Lapsi tarvitsee ihmissuhteen, jossa hänen kokemuksillaan on merkitystä”7.1.2019 10:44Tiedote

Mitä taapero ajattelee pyrkiessään pakkaspäivänä pihalle sandaaleissa? Miksei lapsi lopeta inttämistä? Miten pysyä rauhallisena irrottaessaan kännykkää teinin kädestä? Psykologi Leea Mattilan ja lastenpsykiatri Janna Rantalan uutuuskirja tarjoaa avuksi maailmanlaajuisesti käytössä olevan mentalisaatioteorian, jolla tarkoitetaan kykyä ymmärtää omia reaktioitaan ja eläytyä toisen mieleen.