Mediatiedote: Oliko suomalaissotilaan teloitus ansaittu rangaistus vai oikeusmurha?

Toimittaja Martti Backmanin tarinallinen tietokirja Rintamalääkärin kuolema (Gummerus) kertoo sotapelkuruudesta kuolemaantuomitun lääketieteen kandidaatin Urpo Viinikan tarinan. Viinikka (1920–1944) oli ainoa päällystöön kuulunut suomalainen sotilas, joka teloitettiin viime sotien aikana. Dokumentteihin perustuva, pysäyttävä ja hurja kertomus Viinikan kohtalonhetkistä näyttää sodan sankaritarinoiden kääntöpuolen: ankaran pelon ja mielen järkkymisen.

Martti Backman, kuva: Marek Sabogal

Kranaattikammosta kärsivä Urpo Viinikka pakenee joukkosidontapaikalta kiivaan pommituksen säikäyttämänä heinäkuussa 1944. Hän ei kerta kaikkiaan enää kykene mielipuoliselta vaikuttavaan sotaan. Viinikka päätyy sairaalaan, jossa hän alkaa toipua – huonoksi onnekseen. Hänet palautetaan rintamalle. Pikaoikeus langettaa tuomion, ja Viinikka teloitetaan vain kymmenen päivää ennen jatkosodan päättävää aselepoa. Leski, Fogelbergin kulttuuriperheen tytär Ruth ”Toto” Viinikka, haluaa selvittää miehensä kuolemaan johtaneet asiat perin pohjin ja saada siitä päättäneet henkilöt vastuuseen.

Martti Backman kertoo Viinikan tapauksen jakavan mielipiteitä sotahistorian harrastajien keskuudessa. ”Osa pitää sitä oikeusmurhana, osan mielestä potilaansa heitteille jättänyt rintamalääkäri sai ansaitsemansa kohtalon. Tutustuttuani jutun taustoihin havaitsin, että tapaus on kaikkea muuta kuin mustavalkoinen. Siinä kiteytyvät sotaoikeuden ja sotilaskurin perimmäiset kysymykset: miten saada miehet taistelemaan, kun rintama on luhistumassa? Voittavatko kurinpidon vaatimukset aina lopulta oikeuden ja laillisuuden? Viinikan tarina on sodan mikrohistoriaa, mutta se kasvaa myös eräänlaiseksi pienoiskuvaksi jatkosodan draaman koko kaaresta, hurmoksesta katkeraan masennukseen”, Backman luonnehtii.

Martti Backman on saanut kiitosta jännitysromaanin lailla etenevien tietokirjojen tekijänä. ”Kirjoittajana asetan itselleni vaatimuksen, että kaikkien oleellisten tapahtumien pitää olla tosia, asiakirjoilla todistettavia. Kaikki kirjan henkilöt ovat oikeita, eläneitä ihmisiä ja heidän toimintansa kuvataan tasapuolisesti, totuuteen pyrkien. Kerronnassa tavoittelen kuitenkin tarinallista, eläytyvää esitystapaa, jossa dokumenttitietoa elävöitetään kaunokirjallisuudesta tutuilla keinoilla, kuten vuoropuheluilla, toiminnan ja miljöön kuvauksilla. Mielikuvituksen käyttö ei saa kuitenkaan johtaa lukijaa harhaan missään olennaisessa historian faktassa”, hän kuvailee.

Martti Backman
Toimittaja Martti Backman (s. 1948) on Iltalehden ja Suomen Kuvalehden entinen päätoimittaja. Hän oli myös tutkivana toimittajana Yleisradion MOT-ohjelmassa 15 vuoden ajan. Backmanin Vakoojat – Vilho Pentikäisen pako ja neuvostovakoilun romahdus 1933 oli Tietokirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokas vuonna 2017.

Martti Backman, Rintamalääkärin kuolema – Urpo Viinikan sota

Lisätietoja sekä haastattelupyynnöt: eeva.herrainsilta@gummerus.fi
Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt: rosa-maria.kari@gummerus.fi

Martti Backman, kuva: Marek Sabogal
Rintamalääkärin kuolema

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!

Mediatiedote: Jouko Heikuran romaanissa tarjotaan äitienpäivälahjaksi yllätyksiä9.4.2020 12:34:36 EESTTiedote

Kirjailija-toimittaja Jouko Heikuran neljäs romaani Lahja äidilleni (Gummerus) on yhdistelmä perhedraamaa ja jännitystä. Tasa-arvoloukkauksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin erikoistunut asianajaja Timothy Stone tarjoilee äitienpäivänä vakavasti sairaalle Marja-äidilleen samppanjan ja kakun lisäksi yllätyksen, joka muuttaa heidän molempien elämän. Romaanin tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotikaupunkiin Lontooseen.