Mediatiedote: Päämaja Prahassa on komea trilogian päätös mafiamaailmaan päätyneestä Sophie Brinkmannista

13.6.2017 09:15 | Gummerus

Alexander Söderbergin uutuusjännäri Päämaja Prahassa (Gummerus) päättää tiivistunnelmaisen Sophie Brinkmann -sarjan. Vastoin tahtoaan mafiamaailmaan päätyneen Sophien, korruptoituneen poliisi Janssonin ja kostoa hautovan mafiapomo Guzmanin kohtalot ratkaistaan tässä tyylikkäässä trillerissä, jonka taitavasti punottu juoni pitää otteessaan.

Alexander Söderberg. Päämaja Prahassa (kansi: Tuomo Parikka)

Sairaanhoitaja Sophie Brinkmann on nyt etsintäkuulutettu ja pakoilee poikansa kanssa Prahassa. Saadakseen vapautensa takaisin hänen on kuitenkin raivattava ihmisiä tieltään. Ruotsalainen rikoskomisario Tommy Jansson jahtaa Sophieta, sillä tämä tietää hänen toimistaan liikaa. Tommy on valmis teoista äärimmäiseen varmistaakseen Sophien vaitiolon. Samaan aikaan toscanalaisessa luostarissa piileskelevä rutiköyhä mafiapomo Hector Guzman suunnittelee seuraavaa siirtoaan. Hän haluaa takaisin poikansa, omaisuutensa ja imperiuminsa – hinnalla millä hyvänsä. Vihan riivaama Hector kerää voimia viimeiseen ja ratkaisevaan taisteluun.

Alexander Söderbergin intensiivisen trilogian viimeinen osa kuljettaa Sophieta ja Hectoria vääjäämättä kohti huikeaa loppuratkaisua. Söderbergin uutuus on napakka teos täynnä hengästyttäviä toimintakohtauksia ja moniulotteisia henkilöhahmoja.

”Hän valehteli pojalleen, oli aina valehdellut. Enemmän tai vähemmän. Hän oli päättänyt, ettei Albertin tarvinnut tietää. Sophie vakuutteli itselleen, että halusi suojella poikaa. Se ei kuitenkaan ollut totta. Hänelle alkoi valjeta, että hän suojeli itseään. Päivä päivältä hän piti Sophie Brinkmannista vähemmän.”

Alexander Söderberg (s. 1970) on ruotsalainen kirjailija, käsikirjoittaja, ohjaaja ja dramaturgi. Sophie Brinkmannista ja corleonemaisesta Guzmanien klaanista kertovasta trilogiasta tuli heti maailmanlaajuinen läpimurto: kirjat on nyt julkaistu yli kolmessakymmenessä maassa, ja niiden elokuvaoikeudet on myyty. Sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Andalusialainen ystävä (2014) ja Kolumbialainen liitto (2015).

Alexander Söderberg:
Päämaja Prahassa
Alkuteos Den gode vargen
Suomennos Sanna Manninen
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Alexander Söderberg. Päämaja Prahassa (kansi: Tuomo Parikka)
Alexander Söderberg (kuva: Malin Lauterbach)

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Juhlavuoden kunniaksi ilmestyvä Eniten vituttaa Suomi on vitutuskirjallisuuden helmi4.8.2017 13:30Tiedote

Suomi 100 -vouhotus alkaa ottaa kaaliin ihan tosissaan. Tästä syystä itsenäisyyden juhlavuoden merkkiteos Eniten vituttaa Suomi (Gummerus) kiteyttää sata tapaa, joilla Suomi yksinkertaisesti kusee. Esimerkiksi mökkeily, muumit, jääkiekko ja Turun Sinappi saavat kerrankin ansaitsemansa huomion. Eniten vituttaa Suomi opettaa kädestä pitäen, miten suhtautua Suomen Pisa-tulosten heikkenemiseen, urheilumenestykseen tai läpeensä korruptoituneeseen ”maan tapaan”.

Mediatiedote: Matti Rönkä heittää Tuntemattoman sotilaan hahmot it-firmaan ja veistää huumoria työelämän taisteluista4.8.2017 08:36Tiedote

Mitä tapahtuisi, jos Väinö Linnan jermut joutuisivat kohtaamaan tämän päivän työelämän haasteet? Matti Röngän uutuudessa Ville Koskela on esimiehenä teknologiafirmassa, joka joutuu myllerrykseen muutosjohtaja Tanja Lammion myötä. Yyteet (Gummerus) kommentoi terävän humoristisesti pienen ihmisen selviytymistaistelua matkalaskujärjestelmien, konsulttikielen ja tuotannollis-taloudellisten syiden ristitulessa.