Mediatiedote: Päämaja Prahassa on komea trilogian päätös mafiamaailmaan päätyneestä Sophie Brinkmannista

Alexander Söderbergin uutuusjännäri Päämaja Prahassa (Gummerus) päättää tiivistunnelmaisen Sophie Brinkmann -sarjan. Vastoin tahtoaan mafiamaailmaan päätyneen Sophien, korruptoituneen poliisi Janssonin ja kostoa hautovan mafiapomo Guzmanin kohtalot ratkaistaan tässä tyylikkäässä trillerissä, jonka taitavasti punottu juoni pitää otteessaan.

Alexander Söderberg. Päämaja Prahassa (kansi: Tuomo Parikka)

Sairaanhoitaja Sophie Brinkmann on nyt etsintäkuulutettu ja pakoilee poikansa kanssa Prahassa. Saadakseen vapautensa takaisin hänen on kuitenkin raivattava ihmisiä tieltään. Ruotsalainen rikoskomisario Tommy Jansson jahtaa Sophieta, sillä tämä tietää hänen toimistaan liikaa. Tommy on valmis teoista äärimmäiseen varmistaakseen Sophien vaitiolon. Samaan aikaan toscanalaisessa luostarissa piileskelevä rutiköyhä mafiapomo Hector Guzman suunnittelee seuraavaa siirtoaan. Hän haluaa takaisin poikansa, omaisuutensa ja imperiuminsa – hinnalla millä hyvänsä. Vihan riivaama Hector kerää voimia viimeiseen ja ratkaisevaan taisteluun.

Alexander Söderbergin intensiivisen trilogian viimeinen osa kuljettaa Sophieta ja Hectoria vääjäämättä kohti huikeaa loppuratkaisua. Söderbergin uutuus on napakka teos täynnä hengästyttäviä toimintakohtauksia ja moniulotteisia henkilöhahmoja.

”Hän valehteli pojalleen, oli aina valehdellut. Enemmän tai vähemmän. Hän oli päättänyt, ettei Albertin tarvinnut tietää. Sophie vakuutteli itselleen, että halusi suojella poikaa. Se ei kuitenkaan ollut totta. Hänelle alkoi valjeta, että hän suojeli itseään. Päivä päivältä hän piti Sophie Brinkmannista vähemmän.”

Alexander Söderberg (s. 1970) on ruotsalainen kirjailija, käsikirjoittaja, ohjaaja ja dramaturgi. Sophie Brinkmannista ja corleonemaisesta Guzmanien klaanista kertovasta trilogiasta tuli heti maailmanlaajuinen läpimurto: kirjat on nyt julkaistu yli kolmessakymmenessä maassa, ja niiden elokuvaoikeudet on myyty. Sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Andalusialainen ystävä (2014) ja Kolumbialainen liitto (2015).

Alexander Söderberg:
Päämaja Prahassa
Alkuteos Den gode vargen
Suomennos Sanna Manninen
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Alexander Söderberg. Päämaja Prahassa (kansi: Tuomo Parikka)
Alexander Söderberg (kuva: Malin Lauterbach)

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja5.10.2017 09:27Tiedote

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.