Mediatiedote: Päämaja Prahassa on komea trilogian päätös mafiamaailmaan päätyneestä Sophie Brinkmannista

Alexander Söderbergin uutuusjännäri Päämaja Prahassa (Gummerus) päättää tiivistunnelmaisen Sophie Brinkmann -sarjan. Vastoin tahtoaan mafiamaailmaan päätyneen Sophien, korruptoituneen poliisi Janssonin ja kostoa hautovan mafiapomo Guzmanin kohtalot ratkaistaan tässä tyylikkäässä trillerissä, jonka taitavasti punottu juoni pitää otteessaan.

Alexander Söderberg. Päämaja Prahassa (kansi: Tuomo Parikka)

Sairaanhoitaja Sophie Brinkmann on nyt etsintäkuulutettu ja pakoilee poikansa kanssa Prahassa. Saadakseen vapautensa takaisin hänen on kuitenkin raivattava ihmisiä tieltään. Ruotsalainen rikoskomisario Tommy Jansson jahtaa Sophieta, sillä tämä tietää hänen toimistaan liikaa. Tommy on valmis teoista äärimmäiseen varmistaakseen Sophien vaitiolon. Samaan aikaan toscanalaisessa luostarissa piileskelevä rutiköyhä mafiapomo Hector Guzman suunnittelee seuraavaa siirtoaan. Hän haluaa takaisin poikansa, omaisuutensa ja imperiuminsa – hinnalla millä hyvänsä. Vihan riivaama Hector kerää voimia viimeiseen ja ratkaisevaan taisteluun.

Alexander Söderbergin intensiivisen trilogian viimeinen osa kuljettaa Sophieta ja Hectoria vääjäämättä kohti huikeaa loppuratkaisua. Söderbergin uutuus on napakka teos täynnä hengästyttäviä toimintakohtauksia ja moniulotteisia henkilöhahmoja.

”Hän valehteli pojalleen, oli aina valehdellut. Enemmän tai vähemmän. Hän oli päättänyt, ettei Albertin tarvinnut tietää. Sophie vakuutteli itselleen, että halusi suojella poikaa. Se ei kuitenkaan ollut totta. Hänelle alkoi valjeta, että hän suojeli itseään. Päivä päivältä hän piti Sophie Brinkmannista vähemmän.”

Alexander Söderberg (s. 1970) on ruotsalainen kirjailija, käsikirjoittaja, ohjaaja ja dramaturgi. Sophie Brinkmannista ja corleonemaisesta Guzmanien klaanista kertovasta trilogiasta tuli heti maailmanlaajuinen läpimurto: kirjat on nyt julkaistu yli kolmessakymmenessä maassa, ja niiden elokuvaoikeudet on myyty. Sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Andalusialainen ystävä (2014) ja Kolumbialainen liitto (2015).

Alexander Söderberg:
Päämaja Prahassa
Alkuteos Den gode vargen
Suomennos Sanna Manninen
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Alexander Söderberg. Päämaja Prahassa (kansi: Tuomo Parikka)
Alexander Söderberg (kuva: Malin Lauterbach)

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.