Mediatiedote: Palkittu romaani kahden kulttuurin välillä elämisestä ja vanhempien asettamista odotuksista

Yhdysvaltalaiskirjailija Celeste Ngn yli 1,5 miljoonaa kappaletta myynyt romaani Olisi jotain kerrottavaa (Gummerus) on ollut kansainvälinen menestys. Kirja kertoo kiinalaisamerikkalaista perhettä kohtaavasta tragediasta 1970-luvun Ohiossa. Kirjailija Celeste Ng on toisen sukupolven maahanmuuttaja. Romaaneissaan hän kirjoittaa viisaasti ja tarkkanäköisesti erilaisuudesta, ennakkoasenteista ja siitä, miten pienistä asioista kasvaa hiljaisuudessa isoja.

Celeste Ng, kuva: Kevin Day Photography

Leet ovat naapurustonsa ainoa kiinalaisamerikkalainen perhe. Keskimmäinen lapsi Lydia on vanhempiensa suosikki ja sisarustensa silmäterä. Kun hän löytyy hukkuneena, on kuin perhettä koossapitävä voima olisi poissa.

”Syvällinen, vilpitön kuvaus perheestä, joka kamppailee omasta asemastaan, ja nuoresta naisesta, joka toivoo olevansa päätös tuolle kamppailulle.” – The New York Times Book Review

”Kirjallinen mysteeri, joka rakentuu kuulaalle proosalle ja tarkkanäköisille, kivuliaille huomioille rotukysymyksistä, perheen odotusten luomasta taakasta ja inhimillisestä tarpeesta kuulua jonnekin.”  – Huffington Post

Celeste Ng on palkittu yhdysvaltalaiskirjailija, jonka esikoisromaani Olisi jotain kerrottavaa pysytteli pitkään New York Timesin bestsellerlistalla, ja sille on myönnetty useita palkintoja. Ngn kirjojen käännösoikeudet on myyty 33 maahan. Hänen toinen romaaninsa Tulenarkoja asioita julkaistiin suomeksi keväällä 2019. Tulenarkojen asioiden pohjalta on tekeillä tv-sarja, jota tuottaa ja tähdittää Reese Witherspoon.

Celeste Ng, Olisi jotain kerrottavaa
alkuteos Everything I Never Told You
suomentanut Sari Karhulahti

Celeste Ng, kuva: Kevin Day Photography
Olisi jotain kerrottavaa

Mediatiedote: Persoonallinen uutuuskeittokirja opastaa vietnamilaisen keittiön ja kulttuurin saloihin31.3.2020 10:48:36 EESTTiedote

Vietnamilainen ruoka on paitsi herkullista, myös terveellistä ja usein raaka-aineiltaan edullista. Vietnamilaisen keittiön salat -kirjassa (Gummerus) omaelämäkerrallisista romaaneistaan tunnettu kanadanvietnamilainen kirjailija Kim Thúy paljastaa parhaat reseptinsä. Samalla hän esittelee sukunsa naiset, joilta on keittotaitonsa oppinut. Teos kiteyttää kauniisti ruoanlaiton yhteisöllisen olemuksen ja inspiroi toteuttamaan kaunista ja hyvää jokapäiväisessä elämässä.

Mediatiedote: Opas kaikille synnytykseen osallistuville11.3.2020 09:00:00 EETTiedote

Doula ja fysioterapeutti Susanna Helin opaskirja Peloton synnytys (Gummerus) esittelee neljä tehokasta työkalua, jotka auttavat synnyttäjää välttämään stressiä ja pelkoa. Kirja sopii sekä ensisynnyttäjälle että uudelleensynnyttäjälle, niin kivunlievitystä haluavalle kuin täysin lääkkeetöntä synnytystä toivovallekin. Kirjan vinkeistä hyötyy sekä vaikeasta synnytyspelosta kärsivä että pelottomampi, huolellisesti synnytykseensä valmistautuva lukija. Synnytykseen osallistuvalle tukihenkilölle teos tarjoaa käytännöllisiä ohjeita, jotka auttavat tarjoamaan apua synnyttäjälle ja toimimaan niin, että tukihenkilöstä tulee synnyttäjän tärkein tuki ja turva.